یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
ترکیبی شناخته شده در شعر و ادبیات کلاسیک کردی

ایلام- یکی از امتیازات کتاب «رێزە ڕاز»، شرح برخی لغات و اصطلاحات در پاورقی کتاب است که برای مخاطب امروزی، بسیار مفید است و جنبه آموزشی آن، بی‌ارتباط با مطالعات نویسنده نیست.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حبیب‌الله بخشوده شاعر و پژوهشگر ایلامی: ظاهر سارایی، شاعر و محقق ایلامی، چهره سرشناسی در ادبیات ایران و ایلام است. او در سرایش شعر به زبان‌های فارسی و کردی دارای آثاری معروف است و مخاطبان جدی شعر احتمالاً تمام و یا بخش‌هایی از سروده‌های او را در حافظه خود دارند.

سارایی در ایام جوانی و میان‌سالی بیشتر به زبان مادری گروید و در پاسداشت آن از هر فرصتی استفاده کرد و عاشقانه قلمش را به نوشتن واداشت. او علاوه بر سرایش شعر، در زمینه تدوین، تصحیح و شرح دیوان اشعار چندین شاعر کرد آثاری ماندگار و درخشان دارد. شرح و تصحیح دیوان غلامرضاخان ارکوازی، شرح و تصحیح دیوان شادروان علی اصغر عباسی (آرام) و تدوین، تصحیح و شرح گزیده شعرهای کردی میرزا روضان کمری زنگنه از جمله کتاب‌هایی است که او با جدی بلیغ و نگاهی عمیق به طبع رسانده است.

کتاب اخیر (ڕێزە ڕاز) سومین اثری است که ظاهر سارایی این بار نیز مانند گذشته، افق نگاهش را توسعه بخشیده و با هوشیاری، شاعری توانا از استان کرمانشاه (کرماشان) را انتخاب کرده که اصالتاً متعلق به استان ایلام و بخش زرنه شهر ایوان است و طرفه‌تر آن‌که در کار پیشین دیوان شادروان عباسی آرام را انتخاب کرده که ریشه در خاک کرمانشاهان داشته و در هوای طربناک ایلام پرورش یافته بود تا به قول خودش بتواند «درخت تناور شعر و ادب کردی ایلام و کرمانشاه را اندکی به هم نزدیک کند و فرزندان ایلام و کرمانشاه را چه در حال و چه در آینده به این نکته اشارت دهم که این دو، یک روح در دو پیکرند».

ڕێزە ڕاز عنوانی ریشه‌دار و پر معناست که مولف برای کتاب برگزیده و در انتخاب هم به واج‌آرایی زیبا و اختصار کلمات و هم به معنی عمیق ترکیب یادشده؛ یعنی «نجوای کوتاه و سر آمیز» خوانندگان را سوق داده است.

«ڕیزە ڕاز» ترکیبی شناخته شده در شعر و ادبیات کلاسیک کردی است که در سروده‌های سرایندگان قدیمی بارهای بار تکرار شده است‌.

کتاب ڕێزەێ ڕاز در ۲۳۰ صفحه با طرحی سنتی و ساده از خانم طنین جابری و یک مقدمه و دو فصل به زیور طبع آراسته شده است.

در فصل اول کتاب، نویسنده با عنوان شاعر و شعرهایش در چندین صفحه به بررسی شعر کلاسیک کردی و سپس شعر کردی گورانی پرداخته است. آنگاه زندگی شاعر را در حسب حالی دقیق از زوایای مختلف بررسی کرده است.

یکی از امتیازات این اثر شرح برخی لغات و اصطلاحات در پاورقی کتاب است که برای مخاطب امروزی، بسیار مفید است و جنبه آموزشی آن، بی‌ارتباط با مطالعات نویسنده نیست. شیوه کار استاد سارایی در شرح کتاب، مشابه شروح مختلف استادان دانشگاه بر دواوین شعر سنتی است که علاوه بر معنی واژگان و کنایات، بیت‌های غامض را هم تشریح کرده، ظرافت‌های بیانی و نکات بلاغی و زیبایی‌شناسانه اشعار شادروان کمری زنگنه را به خواننده کاونده، نمایانده است.

نمایه نام‌ها و جاها و منابع و مآخذ در صفحات آخر کتاب، نشانه اکمال کار مولف است و وجه علمی اثر را بیشتر نمایان می‌سازد. دیوان روضان کمری زنگنه حاوی موضوعات متنوع و سرشار از دقایق زیبای شاعرانگی است که دوستداران زبان و ادبیات کردی را به بوستان بهاری خود خواهد کشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها