یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
در هوایت بی‌قرارم روز و شب

کریم زمانی (زاده ۲۰ اردیبهشت ۱۳۳۰) مولوی‌شناس ایرانی و مترجم و مفسر قرآن است. از او تاکنون بیش از ده‌ها کتاب در حوزه و موضوع عرفان مولانا و…منتشر شده است. برجسته‌ترین اثر او که بیش از سی بار تجدید چاپ شده‌است، «شرح جامع مثنوی معنوی» در هفت جلد است. این مولانا پژوه معاصر به مناسبت بزرگداشت مولانا یادداشتی برای ایبنا نوشته است که در ادامه می‌خوانید.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - کریم زمانی، مولوی‌شناس و مترجم و مفسر قرآن: «با آنکه مولانا در یکی از بحرانی‌ترین ادوار تاریخی می‌زیست، ولی شادی و امید آفرید.


«ناامیدان که فلک ساغر ایشان بشکست / ‏چون ببینند رخ ما طرب از سر گیرند»


مولانا عارفی جامع بود، هم شیدایی و شوریدگی داشت و هم حکمت و فرزانگی.

مثنوی مولانا وجهِ فرزانگی او را منعکس می‌کند و دیوان غزلیاتش وجهِ شوریدگی او را، و روی هم رفته آثار او آینه‌ای است صاف و شفاف از سیرِ استعلاییِ روح و بیقراریِ آن برای پیوستن و یکی شدن با حقیقت کُل: «در هوایت بی‌قرارم روز و شب.»


مولانا می گوید انسان در ملکوت خدا زاده شده است و می‌سزد که به ملکوت خدا بازگردد: «خلق چو مرغابیان، زاده ز دریای جان / ‏کی کند اینجا مقام، مرغ کز آن بحر خاست؟»
آموزه‌های مولانا بر بنیاد عشق استوار شده است، زیرا اگر زندگی انسان بر بنیاد عشق سامان بگیرد، قوانین و مقرراتِ وضعیِ بشری، وجهی ثانوی پیدا می‌کند، چون عشق، بر جمیع تعارضات درونی و بیرونی شخص چیره می‌آید و فاصله‌ها را از میان بر می‌دارد.


«آفرین بر عشق کل اوستاد / ‏صدهزاران ذره را داد اتحاد»

اهم آموزه های مولانا فهرست وار بدین قرار است:

تکیه بر همدلی جهت پیوند جامعه بشری
نسبیت در برداشت از حقیقت تکیه بر نقاط مشترک ادیان
تکیه بر سبقت رحمت حق القای شادی و امید در زندگی
رجحان عالم معنا بر عالم ظاهر»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها