دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
«جامعه‌شناسی فضا: مادیت، ساختارهای اجتماعی و کنش» منتشر شد

کتاب «جامعه‌شناسی فضا: مادیت، ساختارهای اجتماعی و کنش» اثر مارتینا لو با ترجمه عزت‌اله میرزائی و علی انتظاری به کوشش انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «جامعه‌شناسی فضا: مادیت، ساختارهای اجتماعی و کنش» را عزت‌اله میرزائی و علی انتظاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران ترجمه کرده‌اند.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «مارتینا لو در کتاب خود، جامعه‌شناسی فضا (که به طرز شگفت‌انگیزی نوآورانه است)، تعریف عینی‌گرایانه از فضا به منزلۀ امری مادی و خارجی را رد می‌کند. به عبارت دیگر، او «دیدگاه مطلق‌نگرانه و تعریف فضای ظرف‌مانند» را نمی‌پذیرد. شاید «اینکه فضا شکلی از پیکربندی اشیا، تجسم شود به امری عادی تبدیل شده است»، اما لو به‌شدت به «این ایده مسئله‌ساز که فضا در ظاهر در قلمرو امور مادی به انتها می‌رسد» اعتراض میکند. در عوض، او پیشنهاد می‌کند که فضا را افقی معنادار یا یک «اتمسفر» متشکل از تجربۀ سوبژکتیو اشیا مادی تلقی کنیم. فضا حتی مثل اتمسفر که چیزی جدا از ما به نظر می‌رسد، جزئی از «دنیای مرئی اشیا» نیست، بلکه بیشتر «تأثیر بیرونیِ نحوه ادراک ما» از چیدمان افراد و اشیا اجتماعی است. فضاپردازی موجب ایجاد چیدمان‌های مختلف از افراد و اشیا اجتماعی می‌شود و در قالب منظره‌ای بالقوه، توزیعی از مادیت می‌آفریند.»

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:

هرچه فاصلۀ زمانی ما با «چرخش فضایی» بیشتر می‌شود، علاوه بر ابهام مفهومی دائم آن، می‌توان تغییرات اجتماعی را که انگیزه ایجاد تحول در مفهوم فضا بودند، به‌طور واضح‌تری سازماندهی کرد. تاکنون این مسئله به کرّات ثابت شده که در روزگار جدید سازماندهی اجتماعی فضا به‌طور اساسی تغییر کرده‌است.

فضا ما را وادار به فهم این نکته می‌کند که چیزها را نمی‌توان در انزوا تجربه کرد، بلکه همه چیز در بطن چیدمان، هستی می‌یابد؛ یعنی چیزها می‌توانند با فضاها ترکیب شوند و ما را وادار کنند تا میان آن‌ها رابطه‌ای برقرار کنیم. یک کاسۀ خالی بر روی میز ممکن است منظره‌ای غم‌انگیز به نظر برسد، اما اگر یک دسته گل رز در کنار آن بگذاریم همان کاسه ناگهان درخششی باشکوه پیدا می‌کند و پر از امید می‌شود.

کتاب «جامعه‌شناسی فضا: مادیت، ساختارهای اجتماعی و کنش» اثر مارتینا لو با ترجمه عزت‌اله میرزائی و علی انتظاری در ۴۳۶ صفحه و به بهای ۴۰۰ هزار تومان به کوشش انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط