دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
«کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره» رونمایی می‌شود

رونمایی و معرفی کتاب «کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره؛ هند، پاکستان، بنگلادش» در ۱۷۵ اُمین نشست مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا رونمایی و معرفی کتاب «کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره؛ هند، پاکستان، بنگلادش» (از ۱۳۸۷ - ۱۴۰۲ ه. ش / ۱۴۲۹- ۱۴۴۴ ه. ق / ۲۰۰۸-۲۰۲۳ م) در ۱۷۵ اُمین نشست مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب معرفی و بررسی می‌شود.

در این نشست عارف نوشاهی (فهرست‌نگار، نسخه‌شناس و مصحح)، حسن عباس (استاد زبان فارسی دانشگاه بنارس)، علی صدرایی خویی (کتاب‌شناس و فهرست‌نگار) و سیدسعید میرمحمدصادق (مصحح و پژوهشگر متون) سخنرانی می‌کنند.

مجلدات ۵ تا ۷ «کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ‌شده در شبه‌قاره (هند، پاکستان، بنگلادش)» در ادامۀ مجلّدات چهارگانۀ کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ‌شده در شبه‌قاره است که در سال ۱۳۹۱ ش منتشر شده بود.

مجلّدات یکم تا چهارم این اثر، آثار فارسی چاپ‌شده در شبه‌قاره از سال ۱۱۶۰ ش / ۱۷۸۱ م تا سال ۱۳۸۶ش/۲۰۰۷ م را در برمی‌گرفت، و در آن حدود ۱۱۰۰۰ عنوان کتاب در بیش از ۲۰۰۰۰ چاپ ثبت شده بود.

مجلّدات پنجم و ششم این اثر شامل کتاب‌هایی است که از سال ۱۳۸۷ش/۲۰۰۸ م تا سال ۱۴۰۲ش/۲۰۲۳ م در شبه‌قاره منتشر شده‌اند، و افزون بر آن کتاب‌هایی را که در مجلّدات چهارگانۀ پیشین از قلم افتاده بود، دربرمی‌گیرد.

همچنین در این مجلّدات به اصلاح، تکمیل و افزودن برخی اطلاعات در معرفی آثار، مؤلفان و مشخصات چاپ که در جلدهای چهارگانه ناقص یا نادرست درج شده بود، پرداخته شده است. در این دو مجلّد بیش از ۳۵۰۰ اثر فارسی چاپ‌شده در شبه‌قاره ثبت شده است.

جلد هفتم این اثر شامل نمایه‌های جلدهای پنجم و ششم است و در آن فهرستی از نام کتاب‌های به فارسی، به لاتین، فاکسیمیله، و نیز نام کسان به فارسی و لاتین آمده است.

زمان برگزاری نشست چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ تا ۱۸ است. مکان برنامه نیز خیابان انقلاب- بین خیابان دانشگاه و خیابان ابوریحان- شمارۀ ۱۱۸۲ (ساختمان فروردین) طبقۀ دوم- واحد ۸- مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب است

پخش در اینستاگرام mirasmaktoob@

پخش در گوگل میت: https://meet.google.com/jsw-mbuk-zbt

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها