سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
شهید تراب‌نژاد اسطوره ای تکرار نشدنی/ نوشتن برای آیندگان باید بی‌نقص باشد

مازندران- نشست نقد و بررسی کتاب «مدیر مدرسه شریعت» در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد که در این نشست، از شهید تراب‌نژاد به عنوان اسطوره‌ای تکرار نشدنی یاد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در قائمشهر، نشست نقد و بررسی کتاب «مدیر مدرسه شریعت» در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و مقاومت عصر سه شنبه در تالار گفتگو با و با حضور ابراهیم باقری حمیدآبادی کارشناس - مجری، رحیم مخدومی نویسنده اثر و سید صمد حسینی برگزار شد.

شهیدی برجسته که به اسطوره تبدیل شد

در ابتدای این نشست نویسنده اثر گفت: شهید تراب نژاد شخصیتی برجسته بود که ویژگی‌های شخصیتی وی، او را به اسطوره‌ای تکرار نشدنی تبدیل کرده است.

مخدومی ادامه داد: فعالیت شهید از دهه ۴۰ شروع شد و اینکه فردی از ساری که از مرکز فعالیت‌های انقلاب دور بوده به این بینش رسیده باشد که باید با انقلاب همراه شد و این دیدگاه را در فضای تعلیم و تربیت نیز وارد کند، نشان از فرهیختگی این شهید بزرگوار دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی شهید تراب‌نژاد تصریح کرد: به قدری این شهید در حوزه آموزش و پرورش خوب کار می‌کرده که حتی صاحب منصبان رژیم وقت نیز دوست داشتند بچه‌هایشان در مدرسه شهید درس بخوانند.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس افزود: شهید نه تنها در حوزه آموزش که در حوزه مالی و اجتماعی نیز بسیار فعال بودند و صندوق قرض‌الحسنه راه‌اندازی کرده و ساخت و سازهای جهادی می‌کردند و در کنار تمام اینها یک ورزشکار تمام عیار نیز بوده است.

مخدومی با بیان اینکه جا دارد به زوایای مختلف زندگی شهید پرداخته شود، تصریح کرد: متأسفانه ما شاکی هستیم که چرا جوانان ما به راه‌های مختلف کشیده می شوند در حالی‌که باید نگاهی به عملکرد خودمان هم بکنیم چرا که وقتی باید پای کار باشیم، کار لازم را انجام نمی دهیم و بعد که جوانان با فرهنگ مقاومت و شناخت این اسطوره‌ها غریبه می شوند، آه حسرت می‌کشیم.

شهید تراب‌نژاد اسطوره ای تکرار نشدنی/ نوشتن برای آیندگان باید بی‌نقص باشد

نوشتن بی نقص برای نسل آینده

در ادامه این جلسه منتقد حوزه دفاع مقدس با تقدیر از نویسنده کتاب گفت: این کتاب با دیگر کتاب‌هایی از این دست تفاوت عمده دارد و آن عنصر زیبایی شناسی آن است.

سید صمد حسینی افزود: ما با یک شکاف نسلی مواجهیم و در نوشتن باید حیطه موضوعی، زمانی و مکانی را رعایت کرد تا تمرکز و توالی تاریخی کتاب حفظ شود.

وی ادامه داد: هرچند این کتاب مجموعه‌ای از داستانک‌ها است ولی به نظر می‌رسد نقطه تمرکز و توالی تاریخی در این کتاب رعایت نشده است.

این منتقد گفت: نسل بعدی ما باید توالی فکری و تاریخی را در کتابی که می‌خواند درک کند و بتواند در ذهن خود یک ترتیب زمانی را قائل شود تا با سوژه همراهی کند.

حسینی ادامه داد: هرچند سوژه‌های کتاب بسیار ناب و ارزشمند است اما از حیث دانشی و نگارشی ایرادی دارد که نخست حیطه نگارشی است که نویسنده نتوانسته شخصیت پردازی انجام دهد تا اثر لازم در بازنمایی سیر زندگی شهید داشته باشد.

وی گفت: همچنین از حیث نگارشی نیز در نقل قول‌ها آداب نوشتاری رعایت نشده و به طور کلی در عین ارزشمند بودن کتاب، ایرادهای خردی در آن وجود دارد که اگر می خواهیم اثری ماندگار برای نسل های بعدی تولید کنیم باید این ایرادهای خرد هم برطرف شده و آثاری بی نقص برای نسل بعدی به جا بگذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها