چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است

چهارمحال و بختیاری - رئیس دانشگاه شهرکرد، به اهمیت پاسداشت فرهنگ و مفاخر کشور اشاره و تأکید کرد: برای حفظ و پاسداری از فرهنگ، نیازمند الگوسازی از بزرگان و مفاخر استان و کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، مراسم رونمایی از پوستر همایش بزرگداشت حسین پژمان بختیاری روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه با حضور جمعی از اساتید و علاقه‌مندان به ادبیات در سالن جلسات کتابخانه مولوی شهرکرد برگزار شد.

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است

در این مراسم، احمد فرهادی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری، از تلاش‌های یک‌ساله همکاران و اعضای انجمن ادبی پژمان بختیاری برای برگزاری این همایش تقدیر کرد و اظهار داشت: این رویداد فرهنگیِ ارزشمند نتیجه جلسات متعدد و هماهنگی‌های گسترده با اساتید دانشگاه شهرکرد و سایر دانشگاه‌های کشور است. هدف ما از برگزاری این همایش، بزرگداشت شخصیت ادبی حسین پژمان بختیاری و ارج نهادن به مقام هنرمندان و شاعران است.

وی افزود: این همایش در آذر ماه سال جاری برگزار می‌شود و شامل فراخوان مقاله و پژوهش‌های علمی خواهد بود. همچنین، در خلال همایش، تولید موسیقی از اشعار پژمان و رونمایی از تندیس وی نیز برنامه‌ریزی شده است.

فرهادی در پایانِ سخنان خود از تمامی اساتید و پژوهشگران دعوت کرد تا با ارائه آثار و مقالات خود در این همایش شرکت کنند و به غنای فرهنگی و ادبی این رویداد بیفزایند.

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است


در ادامه یاسر پیرعلی، رئیس دانشگاه شهرکرد، به اهمیت پاسداشت فرهنگ و مفاخر کشور اشاره و تأکید کرد: برای حفظ و پاسداری از فرهنگ، نیاز به الگوسازی از بزرگان و مفاخر استان و کشور داریم.


پیرعلی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده بختیاری‌شناسیِ دانشگاه شهرکرد، از برگزاری چندین برنامه موفق در این زمینه خبر داد و افزود: ما برای بزرگداشت عمان سامانی، آیت‌الله دهکردی و مرحوم داراب رئیسی برنامه‌هایی را اجرا کرده‌ایم. اما نیاز است که این فعالیت‌ها به صورت حرکتی جریان‌ساز درآیند تا آثار این بزرگان در هر خانه و مدرسه‌ای به عنوان الگو موجود باشد.


وی همچنین به تلاش‌های دانشگاه برای ایجاد تالار مشاهیر اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه مکانی را برای جمع‌آوری آثار و تندیس‌های مفاخر استان مشخص کرده‌ایم تا مردم بتوانند از این مجموعه بازدید کنند و این آمادگی وجود دارد که برای هر یک از بزرگان استان فضایی اختصاص دهیم.


در پایان، رئیس دانشگاه شهرکرد از همکاری‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، بنیاد نخبگان و انجمن مفاخر قدردانی و ابراز امیدواری کرد با این فعالیت‌ها، دانشگاه بتواند به عنوان پایگاهی برای حفظ و معرفی مفاخر استان عمل کند.

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است


بابک زمانی‌پور، رئیس گنجینه آموزش و پرورش و نویسنده و پژوهشگر نیز در این مراسم، به تاریخچه برگزاری همایش‌هایِ بزرگداشت مفاخر و مشاهیر چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و بیان داشت که در اوایل دهه ۱۳۸۰، شورای فرهنگ عمومی استان، پیشنهاد برگزاری همایشی برای حسین پژمان بختیاری را مطرح کرد که این پیشنهاد منجر به برگزاری کنگره ملی حسین پژمان بختیاری در دهم مهرماه سال ۱۳۸۲ به مناسبت صد و سومین سالگرد تولد این شاعر و ادیب ارجمند شد.


زمانی‌پور همچنین به انتشار سه جلد کتاب تحت عنوان «پژمان‌نامه» اشاره کرد که شامل تاریخ و فرهنگ چهارمحال و بختیاری در آثار حسین پژمان بختیاری و روایت‌های دیگران از این شاعر بزرگ است. وی افزود: جلد سوم این مجموعه هنوز منتشر نشده و آماده چاپ است.


رئیس گنجینه آموزش و پرورش به نقش چندوجهی حسین پژمان بختیاری به عنوان شاعر، نویسنده، مردم‌شناس، تاریخ‌پژوه، مصحح، موسیقی‌شناس و مترجم اشاره کرد و پیشنهاد داد که او را به عنوان «مردی برای همه فصول» بشناسیم.


وی بیان کرد: نباید همایش تنها به مرکز استان محدود شود و پیشنهاد داد همزمان با این بزرگداشت، میادین و معابری در تمامی مراکز شهرستان‌های استان به نام حسین پژمان بختیاری نامگذاری شود تا مردم بیش از پیش با این شخصیت بزرگ آشنا شوند و نام او جاودانه گردد.


زمانی‌پور، حسین پژمان بختیاری را یک ایران‌دوست عالی و عاشق واقعی فرهنگ و تمدن ایران توصیف و به اشعار مذهبی و ملی بی‌نظیر او اشاره کرد. زمانی‌پور با خواندن قطعه‌ای از اشعار حسین پژمان بختیاری، سخنان خود را به پایان رساند.

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است

سپس ولی الله نصیری، استادیار و عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد و دبیر علمی این رویداد هدف این همایش را ارج نهادن به مشاهیر استان و چاپ کتاب‌های علمی در زمینه آثار و اندیشه‌های آنان دانست و به تشریح محورهای اصلی همایش شامل تبارشناسی و مطالعات نسب‌شناختی پژمان بختیاری، بررسی و شناخت جریان‌های ادبی مرتبط با پژمان بختیاری، بررسی سبک‌شناختی و نقد ادبی آثار منظوم پژمان بختیاری، بررسی و نقد آثار ترجمه‌شده توسط پژمان بختیاری، بررسی زبان و گویش آثار پژمان بختیاری، بررسی و نقد آثار پژمان بختیاری در زمینه تاریخ، فرهنگ، جامعه‌شناسی، مذهب، هنر و سیاست، بررسی و مطالعه احوال، آثار و اندیشه‌های ژاله قائم‌مقامی، مادر پژمان بختیاری پرداخت.


وی اعلام کرد: پوستر همایش در سامانه دانشگاه شهرکرد بارگذاری شده و از علاقه‌مندان به ارسال مقالات در این زمینه استقبال می‌شود. مقالات پذیرفته شده در روز همایش معرفی می‌شوند و به مقالات برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد.

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است

در ادامه رضا بهرامی دشتکی، نویسنده و پژوهشگر نیز با اشاره به اهمیت کیفیت همایش، اظهار داشت: حسین پژمان بختیاری یکی از معدود شخصیت‌های استان است که فراتر از قومیت و استان، چهره‌ای ملی دارد.

وی در ادامه به نقل قول‌هایی از اندیشمندان برجسته درباره پژمان بختیاری پرداخت و گفت: باستانی واریزی، تاریخ‌نگار، پژمان را شخصیتی دانشمند دانست که بیش از ۵۰ سال در تاریخ و فرهنگ ایران نقش داشته و از بنیان‌گذاران بسیاری از موارد فرهنگی در کشور بوده است. شفیعی کدکنی نیز پژمان بختیاری را یکی از شاعران بزرگ عصر حاضر معرفی کرد که در تحول شعر معاصر ایران نقش فراوانی داشته است. میر جلال‌الدین کزازی نیز پژمان بختیاری را یکی از نامبردارترین و برجسته‌ترین چهره‌های هم‌روزگار ما دانست.

رضا بهرامی همچنین به کتاب خود با عنوان «زندگی و اشعار پژمان» اشاره کرد که در سال ۱۳۹۴ منتشر شده و در آن مجموعه نظرات اندیشمندان و بزرگان و همچنین آثار و اشعار پژمان بختیاری گردآوری شده است.

وی افزود: در طول این مدت، مطالب جدیدی از جمله اسناد، تصاویر و اشعاری پیدا شده که در چاپ دوم کتاب با ویراست جدید و اضافات منتشر خواهد شد.

در پایان، وی به تاریخچه زندگی حسین پژمان بختیاری پرداخت و از مهاجرت پدر پژمان به تهران و ازدواج دوم او با ژاله قائم مقامی، از زنان شاعر سرشناس کشور، مشکلات و مصیبت‌های دوران کودکی پژمان و از توجه ویژه پدرش به تحصیل او در مدارس معروف آن زمان سخن گفت.

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است

لهراسب قلی‌پور دیگر پژوهشگر حاضر در این جلسه با ارج نهادن به حضور ارزشمند و افتخارآفرین حاضران، به ویژه کسانی که به اندیشه شاعرانگی و ادبیات استان توجه دارند، از متولیان و پیشگامانِ شناخت مفاخر و ارزش‌های علمی و ادبی استان تقدیر کرد و اظهار داشت: این رویداد مهم با تلاش‌های این مجموعه رقم خورده است.

وی با اشاره به چالش‌های هویت جمعی و فرهنگی در دنیای امروز، بیان داشت: جهانی شدن می‌توانند تهدیدی برای هویت‌های قومی و فرهنگی باشند.

وی همچنین تأکید کرد: نهادهای آکادمیک و مسئولیت‌دار در معرفی مفاخر و شخصیتهای علمی و ادبی استان نقش مهمی دارند و ان‌شاالله این همایش به عنوان یک پایه‌ریزی قوی و هدفمند برای آینده استان باشد.


قلی‌پور از حاضران خواست تا با عملگرایی و توجه به شخصیت‌های بزرگ استان، در معرفی و ارتقای فرهنگ و ادبیات استان تلاش کنند.


رونمایی از پوستر این همایش و جشن امضا پایان بخش این مراسم بود.

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است

حفظ فرهنگ نیازمند الگوسازی از مفاخر است


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها