دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
قهرمان‌سازی در داستان، راه ارتباط با نسل جدید است

کهگیلویه و بویراحمد- نویسنده کتاب «آوای مجنون» گفت: قهرمان‌سازی در داستان‌ها می‌تواند نسل جدید را به آرمان‌های ارزشمند پیوند دهد و شخصیت‌هایی بسازیم که جوانان امروزی بتوانند با آن ها همذات‌پنداری کنند.

مژگان مهربانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، با اشاره به اهمیت قهرمان‌سازی در ادبیات معاصر گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من برقراری ارتباط با نسل جدید است. قهرمان‌سازی در داستان و رمان بهترین راه برای این ارتباط است. من سعی کردم قهرمان داستانم از جنس خود مردم باشد؛ ساده، باورپذیر و دغدغه‌مند. بدون بزرگ‌نمایی و شعار زدگی تا جوان امروز بتواند خودش را به جای او تصور کند و اهداف و آرمان‌های شخصیت برایش جذاب و ارزشمند باشد.

مهربانی در ادامه درباره اهمیت مطالعه داستان‌های مرتبط با دفاع مقدس برای نسل جدید افزود: نسل جدید متأسفانه به خاطر فضای مجازی و القائات دشمن دچار بحران هویتی شده‌اند. مهم‌ترین درس دفاع مقدس این است که بدون امنیت، رفاه و آسایش هم معنایی ندارد. شهدا شخصیت‌های چند بُعدی هستند که زندگی آن‌ها پر از مضامین ارزشمند همچون گذشت، ادب و آینده‌نگری است.

این نویسنده همچنین در پاسخ به این پرسش که «اگر جنگ تحمیلی در دوران کنونی رخ می‌داد، ادبیات پایداری چه تغییری می‌کرد؟» گفت: ما اکنون در جنگ نرم هستیم و ادبیات پایداری امروز به‌ویژه بر تبیین و روشنگری تمرکز دارد. وظیفه ماست که با قلم خود مرام و مسلک شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت و شهدای قدس را برای آیندگان جاودانه کنیم.

مهربانی درباره چگونگی استفاده از خاطرات جنگ برای خلق داستان‌های الهام‌بخش برای آینده گفت: در زندگی شهدا نقاط عطف زیادی وجود دارد. داستان جنگ روایت عشق، فداکاری و امید است و این مفاهیم هیچ‌گاه کهنه نمی‌شوند.

وی با اشاره به بازخوردهای مثبت آثارش افزود: رمان «آوای مجنون» که داستان زندگی مادر شهید جان‌محمّد کریمی است، یکی از آثار برجسته من در حوزه ادبیات پایداری است و امیدوارم این اثر بتواند نسل جدید را به ارزش‌های دفاع مقدس پیوند دهد.

این نویسنده، رمان «آخرین کوچ» را در سال ۱۳۹۲ منتشر کرده و داستان‌های «برنو»، «پونهٔ کوهی» و «هدیه تولد» را در سال ۱۴۰۱ در مجموعه داستان «پونهٔ کوهی» منتشر کرده است. مجموعه داستان «شُولیز» نیز در سال ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است. رمان «ایل‌بانو» نیز به زودی در نشر معارف منتشر خواهد شد.

مژگان مهربانی همچنین در جشنواره‌های فجر تا فجر و ادب به‌خاطر داستان‌های «نماز ایلیاتی» و «خانه عنبکوتی» برگزیده شد و در حال نگارش رمان جدید خود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها