دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
«کِشتی استرآباد» در شماره جدید فصلنامه میرداماد خواندنی شد

گلستان- شماره ۳۴ و ۳۵ فصلنامه مطالعات فرهنگی میرداماد با مطلبی خواندنی با عنوان «کِشتی استرآباد» درباره نخستین کشتی بخار فولادی که روی آب‌های کاسپین شناور شد، بر روی دکه‌های مطبوعاتی و کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، شماره ۳۴ و ۳۵ فصلنامه مطالعات فرهنگی میرداماد به صاحب‌امتیازی موسسه فرهنگی میرداماد گرگان و مدیرمسئولی احمد خواجه نژاد و سردبیری محمود اخوان مهدوی، منتشر شد.

در این شماره مطلبی با عنوان «کِشتی استرآباد» درباره نخستین کشتی بخار فولادی که روی آب‌های کاسپین شناور شد به قلم محمود اخوان، پژوهشگر گرگانی در فهرست خواندنی‌های جذاب این شماره فصلنامه به چشم می‌خورد.

در این مقاله ضمن ارائه مقدمه‌ای کوتاه در مورد پیشینه کشتیرانی در دریای کاسپین، پنج کشتی روسی بانام «استرآباد» معرفی می‌شود که در ساخت و نام‌گذاری‌اش نه اهالی استرآباد، نه حکومت استرآباد و حتی نه دولت ایران هیچ نقشی نداشتند.

از میان پنج کشتی روسی، چهارمین نمونه آن (ساخته‌شده در ۱۸۴۶ میلادی) نخستین کشتی بخار فولادی ساخته‌شده در روسیه و نخستین کشتی بخار فولادی است که بر روی آب‌های کاسپین شناور شد.

سپس بعدها و به فاصله حدود ۲۶ سال پس از تاریخ ساخت آخرین کشتی استرآباد و در پی اتفاقی مشابه یک طیاره (هواپیما) یونکرس در ایران به نام «استرآباد» نام گرفت که با پول اهالی استرآباد خریداری و توسط دولت ایران به این نام خوانده شد.

همچنین در این شماره مطالبی چون مشعل فروزان فرهنگ در سرزمین گرگان به مناسبت بیستمین سالگشت تأسیس موسسه فرهنگی میرداماد، آشنایی با کتابخانه بزرگ میرداماد، گزارش فعالیت‌های مرکز دانشنامه گلستان، پیشینه و گزارش عملکرد مرکز منابع شفاهی موسسه فرهنگی میرداماد به چشم می‌خورد.

نامه‌های نعمت‌الله قاضی به سید حسین میر کاظمی، تاریخ‌نگاری ازبکان شجره خوارزمشاهی، قسمت چهارم باورهای مرتبط با جانوران در فرهنگ ترکمن‌ها، مروری بر زندگی و احوال هوشنگ خان معززی از مشاهیر استرآباد و گرگان، لگن نوازی ساز کوبه‌ای موسیقی منطقه کتول، بخش بیست و چهارم ضرب‌المثل‌ها و زبانزدهای استرآبادی، شاعران نویافته استرآباد، معرفی کتاب مسافر اتوبوس استودبیکر و شهرشناسی استرآباد و گزارش هایی از رویدادهای موسسه از دیگر مطالبی است که در این شماره قلمی و منتشرشده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها