سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
عملیات اجرایی «کتابخانه صفر انرژی» بررسی شد/  سیرجان؛ پایلوت قطب کتابخانه‌های عمومی کشور

کرمان - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفری یک روزه به از روند عملیات اجرایی «کتابخانه صفر انرژی» را بررسی کرد و در عین حال گفت: سیرجان می‌تواند به عنوان یک نمونه اثرگذار در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی معرفی و به عنوان یک قطب فعال حوزه کتابخانه‌های عمومی به سایر شهرستان‌ها شناخته شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - هدی رضوانی‎پور: مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همراه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان و هیئت همراه در بازدید یک روزه خود از کتابخانه‌های فعال و در دست احداث شهرستان سیرجان، روند توسعه و توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این شهرستان را از نزدیک جویا شد.

سفر یک روزه مهدی رمضانی به سیرجان با بازدید از مراحل پیشرفت ساخت کتابخانه مرکز آموزش و پژوهش (کتابخانه صفر انرژی) که قرار است با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع، در سه طبقه و با یک هزار و ۷۰۰ متر زیربنا توسط شهرداری احداث شود؛ آغاز شد.

رمضانی پس از بازدید از این مجموعه در دست احداث که فاز اول آن اجرایی شده و فاز دوم آن در دست احداث است، گفت: کتابخانه‌های صفر انرژی از حداقل انرژی‌های فسیلی استفاده خواهند کرد و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که خودشان بتوانند انرژی مورد نیاز را تامین کنند. مایه خرسندی است که شهرستان سیرجان نیز برای احداث چنین کتابخانه سازگار با محیط زیستی اقدام کرده است.

وی در ادامه برنامه‌های سفر خود به سیرجان از محل احداث کتابخانه مرکزی این شهرستان نیز بازدید به عمل آورد. این کتابخانه قرار بود سال‌ها قبل مراحل اجرایی خود را آغاز نماید اما بنابر برخی پیچیدگی‌های اداری همچنان منتظر است تا کلنگی که سال‎ها پیش توسط معاونان وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی به زمین خورده است به حرکت در آید و تبدیل به در و دیوار و ساختمان شود و رویای شیرین داشتن کتابخانه مرکزی برای دوستداران کتاب و کتابخوانی رنگ واقعیت به خود بگیرد. احداث این دو کتابخانه که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور از آن‌ها بازدید به عمل آورد؛ همانطور که مسئولان بازدید کننده به آن اشاره کردند می‌توانند به دو نقطه قوت چشمگیر در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان سیرجان تبدیل شوند.

سیرجان، پایلوت قطب کتابخانه‌های عمومی کشور

رمضانی در گام سوم سفر خود به سیرجان به دفتر امام جمعه رفت و پای صحبت امام جمعه سیرجان نشست. امام جمعه سیرجان درخواستی از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور هم داشت که در صورت امکان بستری فراهم شود تا فرهیختگان و فعالان حوزه کتاب که در گذشته از سیرجان برخاسته‌اند؛ به نسل جدید شناسانده شوند و کتاب‌های آنان در دسترس نسل جدید قرار گیرد.

رمضانی ظرفیتی که در شهر سیرجان وجود دارد را ظرفیتی کم نظیر خواند که موجب شده فضای حاکم بر حوزه کتاب در این شهرستان به فضای مثبتی تبدیل شود، فعالیت‌هایی که در این شهرستان در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام می‌شود دلگرم کننده است و این فعالیت‌ها می‌تواند زمانی موفق‌تر عمل کند که به فضای نوینی که در کتابخانه‌های سطح کشور جریان دارد متصل شده و خدمات متنوعی به مردم ارائه دهد.

وی سیرجان را یکی از پایلوت‌های تبدیل به قطب کتابخانه‌های عمومی کشور هم داسنت و گفت: سیرجان می‌تواند به عنوان یک نمونه اثرگذار در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی معرفی شود و به عنوان یک قطب فعال حوزه کتابخانه‌های عمومی به سایر شهرستان‌ها معرفی شود. این امر تنها در صورتی محقق خواهد شد که به همت مسئولان شهرستان، کاربردهای متعددی که برای هر کتابخانه تعریف شده است در این شهرستان نیز جدی گرفته شده و از آن‌ها در راستای خدمات رسانی به سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری، گروه‌های خاص، مشاغل مختلف و… استفاده شود.

وی برای مردم سیرجان یک خبر خوب هم داشت و به منظور تجهیز و توسعه کتابخانه‌های شهرستان سیرجان قول مساعد داد تا با پیگیری‌هایی که در پایتخت انجام می‌شود، این کتابخانه‌ها بتوانند رسالتی که برایشان تعریف شده است را به نحو احسن اجرایی کنند.

در این سفر یک روزه، محمد معتمدی‌زاده نماینده مردم سیرجان و برسیر در مجلس شورای اسلامی هم دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور را همراهی می‌کرد. او نیز از وضعیت فعالیت‌هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی در سیرجان در حال انجام است ابراز خرسندی کرد و گفت: سیرجان جزو شهرستان‌هایی است که به لحاظ زیرساخت کتابخانه‌ای وضعیت بدی ندارد. یک کتابخانه صفر انرژی از سوی شهرداری در دست احداث است که می‌تواند اتفاقات خوبی را در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی رقم بزند. شرکت‌های صنعتی و معدنی هم در حوزه کتاب، برنامه‌های خوبی اجرا کرده‌اند.

وی به تعامل با نهاد کتابخانه‌های کشور هم اشاره کرد و گفت: امروز با تعاملی که با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور برقرار شد، قرار است مسئولان بیش از پیش پای کار بیایند و فعالیت‌های خوبی در سیرجان رقم بخورد. این حضور برای ما دلگرم کننده است.

معتمدی زاده خاطرنشان کرد: مردم سیرجان در طول تاریخ فرهیختگان بسیاری را تقدیم کشور کرده‌اند. اگر انتظار داریم که باز هم فرهیختگانی را به جامعه تحویل دهیم، باید زیرساخت‌ها را تقویت کنیم و یکی از این زیرساخت‌های ویژه همین به روز کردن کتابخانه‌ها و تقویت مخازن آن‌هاست که امیدوارم با این سفر پربرکت بخش اعظمی از آن محقق شود.

تلفیق فرهنگ شهادت و فرهنگ کار خیر

یکی از پروژه‌هایی که می‌تواند اتفاقات چشمگیری در سیرجان در حوزه کتابخوانی رقم بزند، احداث کتابخانه مرکزی این شهرستان است. این را احمد وفایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان در سفر یک روزه خود به سیرجان و در معیت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۱۵ کتابخانه در سیرجان در حال فعالیت هستند که با راه‌اندازی دو پروژه‌ای که امروز از آن‌ها بازدید به عمل آمد تعداد آن‌ها به ۱۷ عدد خواهد رسید که جای بسی خرسندی است؛ چرا که سیرجان همواره در حوزه کتاب و کتابخوانی یک گام از سایر شهرستان‌های استان پیش بوده است.

وی آماری هم از کتابخوان بودن مردم سیرجان ارائه کرد و گفت: در سیرجان بالغ بر ۲۳۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی موجود است و بیش از ۱۲۰ هزار عضو در سال گذشته ۱۲۰ هزار جلد کتاب به امانت برده‌اند که آمار بسیار درخشانی در مقایسه با دیگر شهرستان‌های استان است و نشان می‌دهد مردم سیرجان بسیار فرهنگی، کتابخوان و اهل مطالعه هستند.

سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور و هیئت همراه به شهرستان سیرجان به گفته خودشان سفری رضایتبخش است چرا که نشان از تلاش مسئولان سیرجانی برای احیا فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ایجاد بسترهای مناسب برای دسترسی عموم مردم به کتاب‌های متعدد دارد.

محمدعلی حافظی مسئول نهاد کتابخانه‌های سیرجان که میهمان ویژه خود از تهران را در این سفر همراهی کرد، به استفاده از توان خیرین در این مسیر طولانی اما پربرکت نیز اشاره دارد و گفت: سعی داریم در راه‌اندازی و احداث کتابخانه مرکزی سیرجان از توان خیرین بهره مند شویم. خیرین سیرجانی ثابت کردند که همواره پای کارهای عام المنفعه هستند و این حضور خود را به نحو احسن به اثبات نیز رسانده‌اند. به همین منظور، انجمن استان مصوب کرده است که ۳۰۰۰ متر اولیه از احداث کتابخانه مرکزی سیرجان توسط شهرداری شروع شود و باقی کار با کمک خیرین ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: اما همین خیرینی که پای کار احداث کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان هستند، سال‌ها قبل عزیزان خود را در راه دفاع از میهن نیز تقدیم پیشگاه خداوند کرده‌اند و حالا به عنوان خانواده شهید روزگار می‌گذرانند.اصغر ایرانمنش همان خیری است که قرار است در احداث کتابخانه مرکزی سیرجان نهاد کتابخانه‌ها را همراهی کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور در آخرین برنامه سفر خود به سیرجان مهمان او و خانواده‌اش شد تا یادی کنند از شهید علی ایرانمنش، برادر این خیر کتابخانه ساز که در راه اعتلای وطن جان خود را تقدیم کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور و هیئت همراه لحظاتی را مهمان این خانواده به ویژه پدر شهید بودند و از نزدیک پای گفتگو و درد دل خانواده شهید علی ایرانمنش نشستند تا تکریم کنند پدری را که هم فرزند شهید به جامعه تحویل می‌دهد و هم فرزندی خیر که در راه اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی شهرستان سیرجان قرار است در کنار مسئولان قدم به قدم پیش برود.

سفر یک روزه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور با حضور در منزل پدر شهید علی ایرانمنش به پایان رسید تا پیگیری‌های اجرایی این سفر در تهران ادامه پیدا کند و همانطور که مهدی رمضانی به شهروندان سیرجانی قول مساعد داده، در توسعه و بهبود زیرساخت‌های کتابخانه‌های این شهرستان اقدامات مثبتی را در آینده نه چندان دور شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها