سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱
یادمان «قیصر» تبدیل به مرکز ثقل فرهنگ و ادب خوزستان شود

خوزستان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستانن گفت: با رونمایی طرح فرهنگسرای قیصر در ایام هفدهمین کنگره ملی شعر در کوچه آفتاب (یادمان قیصر امین پور)، این یادمان، می‌تواند به مرکز ثقل فرهنگ و ادب در خوزستان تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، مجید منادی پیش از ظهر سه‌شنبه در آئین رونمایی از پوستر هفدهمین کنگره ملی شعر در کوچه آفتاب (یادمان قیصر امین پور) در اهواز، ضمن قدردانی از اهتمام فرماندار گتوند و مسئولان این شهرستان به برگزاری کنگره ملی در کوچه آفتاب، اظهار کرد: از دغدغه فرماندار گتوند نسبت به برگزاری کنگره قیصر و بازسازی فضای آرامگاه قدردانی می‌کنم که با دلسوزی جزئیات کار را دنبال می‌کند زیرا این میزان اهتمام، کمتر در بین مسئولان وجود دارد.

نگاه ویژه وزیر ارشاد به کنگره ملی در کوچه‌یاد آفتاب

وی با بیان اینکه امسال انجمن ملی آثار مفاخر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به کنگره ملی شعر در کوچه آفتاب دارند، بیان کرد: برای بازسازی فضای فرهنگسرا و گسترش فضا، نشست‌هایی در تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن مفاخر ایران برگزار شد و مصوب شد که از طرح یادمان قیصر که به همت شورای شهر و شهرداری گتوند پیگیری شد، رونمایی شود.

منادی گفت: امسال با برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری کنگره ملی قیصر در شهر فرهنگی و ادب‌پرور قیصر، باید اذهان مخاطبان، اهالی رسانه و فرهنگ با نگاه و توجه ویژه این مسأله را دنبال کنند.

یادمان قیصر مرکز ثقل فرهنگ و ادب خوزستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: تلاش می‌کنیم که یادمان قیصر امین پور به مرکز ثقل فرهنگ و ادب در خوزستان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری تبدیل شود.

منادی یادآور شد: امروز همه دلسوزان و دغدغه‌مندان در سازمان برنامه‌ریزی، وزارت فرهنگ و ارشاد و مجموعه نمایندگان مجلس پای کار هستند تا این همت مستدام و ادامه‌دار و در شأن قیصر حفظ شود.

فرماندار گتوند هم در این نشست گفت: با وجود شاعر نامداری همچون قیصر، ظرفیت بزرگی در استان خوزستان وجود دارد، هرچند در برخی مواقع به این جایگاه در استان و شهرستان کمتر ارج گذاشته شده است.

مفاخر؛ سرمایه‌های فرهنگی استان خوزستان

عباس عباسی زاده با بیان اینکه مفاخر سرمایه‌های فرهنگی هر شهر هستند، اظهار کرد: مفاخر فرهنگی باعث پیشرفت و نمود هر شهر و استان می‌شوند و زنده‌یاد قیصر امین پور این ظرفیت را در استان خوزستان برای ما فراهم کرده و باید این نام را بیشتر بشناسیم.

وی با بیان اینکه در هفدهمین کنگره قیصر سه هدف دنبال می‌شود، افزو د: هدف اول پیوست فرهنگی است که بین اداره آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان، شهرداری، بسیج، دفتر امام جمعه کتابخانه‌ها ایجاد شد و همه دستگاه‌های فرهنگی گتوند درگیر این مقوله هستند تا از این بعد بتوانیم از کارهای جزیره‌ای در شهرستان فاصله گرفته تا حلقه اهداف فرهنگی کلان شکل بگیرد.

رسالت ما معرفی قیصر به نسل نوجوان و جوان

فرماندار گتوند گفت: قیصر به عنوان سرمایه ملی الگو است و رسالت ما معرفی این الگو به نسل نوجوان و جوان است و تلاش می‌کنیم در کنگره از همه حوزه‌ها از قرآنی و قاریان، فرهنگی و هنری استفاده کنیم.

عباسی زاده ضمن قدردانی از انجمن مفاخر ایران برای رونمایی طرح فرهنگسرای قیصر بیان کرد: به همت شهرداری گتوند از طرح یادمان قیصر در روز کنگره رونمایی می‌شود و این فرهنگسرا در دو فاز طراحی شده است و فاز اول اختصاص بازسازی و اصلاح وضعیت موجود ورودی و خروجی و بازسازی مقبره دارد و در فاز دوم ساخت مجموعه فرهنگی در سه طبقه است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گتوند نیز در این مراسم گفت: امسال کنگره نسبت به سال‌های دیگر وزین‌تر برگزار می‌شود. کنگره در سال‌های گذشته به صورت محفل استانی و با حضور شاعران استانی برگزار می‌شد، اما با مکاتبه و پیگری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، کنگره ملی شد، اما متاسفانه مورد حمایت قرار نگرفت.

حمید بهداروندی گفت: امسال دغدغه فرماندار گتوند مبنی بر باشکوه‌تر برگزار کردن کنکره است زیرا قیصر امین پور به گردن حوزه فرهنگ و هنر کشور حق دارد.

وی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری در خصوص قیصر امین پور عنوان کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص قیصر باید برنامه در خور مقام شامخ قیصر برگزار شود.

برگزاری کنگره ملی قیصر در ۴ بخش و ۴ روز در گتوند

بهداروند با اشاره به بخش‌های کنگره اظهار کرد: کنگره قیصر در ۴ بخش و ۴ روز برگزار می‌شود که متشکل از جشنواره خوشنویسی در مسیر باد است که امسال با کیفیت بهتر توسط استادان خوشنویسی اشعار قیصر تقریر می‌شوند. کنگره از ۶ آبان آغاز می شود و در ۱۰ آباه به پایان می‌رسد.

وی، مهرواره شعر دانش‌آموزی را از دیگر برنامه‌های کنکره در کوچه باد آفتاب برشمرد و افزود: هفتم آبان ماه با حضور دانش‌آموزان، مهرواره استانی شعر در کوچه آفتاب دانش‌آموزی برگزار می‌شود و هشتم مراسم افتتاحیه کنگره به همراه نمایشگاه خوشنویسی با حضور استاد شهبازی مدرس برجسته کشوری برگزار می شود.

دبیر هفدهمین کنگره ملی شعر در کوچه آفتاب، برپایی کارگاه نقاشی، کارگاه خوشنویسی و اجرای موسیقی زنده را از دیگر برنامه‌های کنگره ذکر کرد.

مسئول انجمن ادبی قلم شهرزاد از دیگر مهمانان این نشست نیز گفت: خوزستان از دیرباز به واسطه شعر شناخته شده و قیصر امین پور فرزند خوزستان با عمر کوتاه درخشان ظاهر شد.

فردین کوراوند با بیان اینکه شاگردان بسیاری در فضای فرهنگی و هنری کشور وجود دارند که به شاگردی قیصر می‌بالند، اظهار کرد: حضور شاگردان شعر قیصر در کنگره ملی شعر تاثیرگذار است و استفاده از ظرفیت جغرافیای شعری زبان فارسی در کشور همسایه افغانستان، تاجیکستان و کشورهای عربی می‌تواند در بین‌المللی شدن این رویداد نقطه عطفی باشد.

این شاعر خوزستانی، آشنایی نسل جوان امروز با شعر قیصر را از رسالت‌های مهم این کنگره دانست و افزود: قیصر با تمام ویژگی‌ها شاعر بوده و نباید عناوین دیگر را به قیصر امین پور نسبت دهیم و رویدادهای زنده یاد قیصر، باید با پیوست شعر همخوانی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها