پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
آثار «روایت پیشرفت» باید متن درسی دانشگاه شود

مدیرعامل بنیاد «توسعه فردا» در نشست داوری بخش حکمرانی و مدیریت سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت گفت: وقتی از روایت پیشرفت در عرصه حکمرانی صحبت می‌کنیم، باید به سمتی برویم که آثار تولید شده بتوانند به عنوان متن درسی در دوره‌های علمی مدیریت یا سیاستگذاری در دانشگاه‌ها یا پژوهشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست شورای داوری بخش حکمرانی و مدیریت سومین دوره این جایزه با حضور سید حمیدرضا میری، دبیر و روح‌الله ایزدخواه، مازیار عطاری و روح‌الله ابوجعفری داوران بخش حکمرانی و مدیریت این جایزه به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست، آثار راه یافته به مرحله داوری، مورد ارزیابی قرار گرفتند و اثر برگزیده مشخص شد. کتاب‌های «زاده زابل» اثر میلاد حبیبی و محمدجواد کربلایی از انتشارات راه یار، «چوکان حمینی» اثر علیرضا میرشکار از انتشارات سوره مهر، «تجربه‌نگاری سامانه فارس من» اثر محسن باقری و فردین آریش از انتشارات خبرگزاری فارس، «عملیات احیا» اثر محمد حکم‌آبادی از انتشارات راه یار، «جولان جوانمرد» اثر محمدعلی زمانیان و محمدمهدی رحیمی از انتشارات راه یار و «رسم جهاد ۲» اثر علی مشایخی و محمدرضا حسینی از انتشارات راه یار، به مرحله‌ی داوری سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت در بخش حکمرانی و مدیریت راه یافته بودند.

سید حمیدرضا میری، دبیر سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت، در این نشست عنوان کرد: ما از نویسندگانی که در حوزه روایت پیشرفت، اثر تولید می‌کنند، انتظار داریم به سراغ شخصیت‌هایی بروند که قابلیت الگو شدن دارند. گاهی یک شخصیت، پیشرفتی را رقم زده است، اما از نظر ابعاد شخصیتی و نظام فکری، قابلیت الگو شدن را ندارد. لذا کسی که می‌خواهد روایت پیشرفت بنویسد باید در ابتدا برای انتخاب سوژه دقت داشته باشد که آیا مخاطب می‌تواند از این شخصیت، الگوبرداری کند یا خیر.

وی افزود: اینکه در فرآیند داوری، یک اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود و سایر آثار انتخاب نمی‌شوند، به این معنا نیست که سایر آثار قابل قبول نبوده‌اند. به هر حال هر اثری که در جایزه کتاب روایت پیشرفت، به مرحله داوری رسیده است، از یک مرحله ارزیابی و بررسی سورای سیاستگذاری این جایزه عبور کرده است. در هر بخش آثار زیادی برای ما ارسال شدند اما ما فقط تعدادی را به مرحله داوری وارد کردیم. لذا هر اثری که به مرحله داوری راه یافته است، کتاب قابل قبولی است و می‌تواند برای مخاطبان مفید و قابل استفاده باشد. اما اثری که به عنوان اثر برگزیده معرفی می‌گردد، هدف ما این است که الگو قرار بگیرد تا نویسندگان و ناشران اولأ با معیارهای ما آشنا شوند و برای موفقیت در این جایزه بر آن اساس تولید اثر کنند و ثانیأ یک اثر الگو و نمونه پیش چشم خود داشته باشند تا راحت‌تر به این هدف برسند.

مبتنی بر اصول

روح‌الله ایزدخواه، داور بخش حکمرانی و مدیریت سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت نیز در این نشست بیان کرد: روایت پیشرفت، روایت یک شخص نیست، بلکه فراتر از آن است. روایت پیشرفت باید درام و فراز و فرود داشته باشد تا بتواند مخاطب را با خود همراه کند. روایت پیشرفت، در عین حال که باید مختصر و کوتاه باشد، باید تمام جزئیات لازم برای فهم داستان را نیز به درستی تبیین کند. غیر از داستان، روایت پیشرفت باید بتواند مسئله را نیز برای مخاطب جا بیندازد. این کار هم بهتر است موجز باشد. هم‌چنین نویسنده باید سعی کند در طول داستان، به مخاطب نکاتی را بیاموزد.

وی افزود: روایت پیشرفتی که در آن یادگیری صورت نگیرد، روایت موفقی نخواهد بود. علاوه بر همه این موارد نویسنده روایت پیشرفت، باید با یک ادبیات و قلم جذاب و روان، داستان بنویسد تا مخاطب از خواندن اثر خسته نشود. رعایت این نکات در کنار یکدیگر باعث خلق یک روایت پیشرفت خواهد شد که خواندنی و اثرگذار است.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما شش معیار اصلی برای تشخیص یک روایت پیشرفت موفق داریم: پژوهش، انصاف، امیدبخشی، جریان‌سازی، قابلیت یادگیری و ادبیات مخاطب‌پسند. گاهی یک اثر روایت پیشرفت در دو یا سه مورد از این معیارها موفق است و سایر اصول را رعایت نمی‌کند. اگر همه‌ی این موارد در یک اثر وجود داشته باشند، آن کتاب، یک روایت پیشرفت درست و اصولی است که مخاطبان زیادی را جذب خواهد کرد.

داشتن تنها یک راوی به روایت آسیب می‌زند

مازیار عطاری دیگر داور بخش حکمرانی و مدیریت سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت نیز در این نشست عنوان کرد: ما در روایت پیشرفت، بهتر است بیشتر از یک راوی داشته باشیم. البته نویسنده باید بتواند با وجود چند راوی، یک داستان یکپارچه خلق کند. یعنی متن باید به هم پیوسته و روان باشد و مخاطب حس نکند که داستان منقطع است. گاهی دشواری این مسئله، باعث می‌شود نویسندگان به سراغ تک راوی بودن داستان بروند. در صورتی‌که وجود چند راوی برای اعتبار روایت، اعتماد مخاطب و جذابیت داستان بسیار مهم است و داشتن تنها یک راوی به روایت آسیب می‌زند.

مدیرعامل بنیاد «توسعه فردا» افزود: ما وقتی از روایت پیشرفت در عرصه حکمرانی صحبت می‌کنیم، باید به سمتی برویم که آثار تولید شده بتوانند به عنوان متن درسی در دوره‌های علمی مدیریت یا سیاستگذاری در دانشگاه‌ها یا پژوهشگاه‌ها حضور پیدا کنند. برای این کار روایت پیشرفت، اولأ باید مبتنی بر پژوهش عمیق و دقیق و بر پایه داده‌های معتبر باشد و از به کارگیری نظرات غیرعلمی و تجربه‌نشده، پرهیز کند، ثانیأ قابلیت یادگیری برای دانشجویان آن حوزه داشته باشد و هم‌چنین متنی روان و قابل فهم داشته باشد.

روایت پیشرفت، تاریخ شفاهی نیست

روح‌الله ابوجعفری، دیگر داور بخش حکمرانی و مدیریت سومین جایزه کتاب روایت نیز بیان کرد: روایت پیشرفت، تاریخ شفاهی نیست. تاریخ شفاهی، وقایع نگاری است، یعنی اتفاقات حول یک شخصیت را روایت می‌کند. اما ما در روایت پیشرفت، بهتر است به جای یک شخصیت، یک موضوع یا یک مسئله را محور قرار دهیم و حول آن روایتگری کنیم. حالا در حل آن مسئله و وقوع پیشرفت‌ها، ممکن است شخصیت‌هایی دخیل باشند که باید داستان آن‌ها را تا جایی که مرتبط با مسئله است و بر داستان موثر است، روایت کنیم. اگر نویسنده با این نگاه وارد روایت پیشرفت شود، دیگر ما در آثار روایت پیشرفت، با جزئیاتی از زندگی اشخاص که اهمیتی ندارند، رو به رو نخواهیم شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: روایت پیشرفت، باید بتواند خلق انگیزه در مخاطب کند. یعنی مخاطبی که روایت را می‌خواند، انگیزه پیدا کند که او نیز یک حرکت موثر انجام بدهد. برای این کار روایت باید بتواند برای مخاطب جا بیاندازد که در همین شرایط کنونی می‌توان کار مثبتی برای کشور انجام داد، چرا که افرادی با شرایط یکسان یا حتی بدتر از اغلب جامعه، موفق به این کار شده‌اند. هم‌چنین باید قابلیت یادگیری و الگوبرداری برای مخاطب داشته باشد. یعنی مخاطب بداند شخصیت یا شخصیت‌های آن داستان با رعایت چه نکاتی، موفق شده‌اند.

در پایان داوران بخش حکمرانی و مدیریت، ضمن تقدیر از نویسندگان و ناشران آثار، اثر برگزیده این بخش را به دبیر جایزه معرفی کردند.

به گزارش ایبنا؛ سومین جایزه کتاب روایت پیشرفت، با هدف بررسی و معرفی آثار برتر روایت پیشرفت و تقدیر از پدیدآورندگان آن‌ها برگزار می‌شود. این جایزه کتاب، فراخوان خود را در مردادماه ۱۴۰۳ منتشر کرد. فرآیند داوری این جایزه، در پنج بخش علمی و فناوری، حکمرانی و مدیریت، فرهنگی و اجتماعی، خانواده و ادبیات داستانی در حال انجام است و اختتامیه و معرفی آثار برگزیده این جایزه کتاب، به زودی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها