یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
کوهنوردی و کتاب؛ دو بال پرواز روح

خراسان‌رضوی - در این گزارش که به مناسبت روز ملی کوهنورد نگاشته شده است، به سراغ کتاب‌هایی می‌رویم که روایت‌گرِ داستان‌های صعود، مبارزه با ترس‌ها و سختی‌های رسیدن به قله‌ها هستند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مرجانه حسین زاده: در میان هیاهوی زندگی روزمره ماشینی و عصرِ سرعت، کوهنوردی فرصتی برای آرامش، تامل و تفکر است. کوهنوردی، کوهستان و داستان‌های صعود، مبارزه با ترس‌ها و سختی‌های رسیدن به قله‌ها همواره دستمایه آثار بسیاری از نویسندگان بوده‌اند چراکه کوهنوردان همیشخ در میان پهنه بیکران کوهستان، خود را گم می‌کنند تا دوباره در هیبت طبیعت و کوهستان خود را پیدا کنند.

در این گزارش که به مناسبت ۲۹ مهر روز ملی کوهنورد نگاشته شده است، به سراغ کتاب‌هایی می‌رویم که روایت‌گر این داستان‌ها هستند و به ما نشان می‌دهند که کوهنوردی، فراتر از یک ورزش، بلکه یک سبک زندگی است، شاید این روز فرصتی باشد تا کوهنوردی و کتاب‌خوانی، این دو مسیر متفاوت اما هم‌سو را، کنار هم قرار دهیم چرا که هر دو مسیر در جستجوی عمق و اوج‌اند.‌

کتاب «در هوای رقیق»

«در هوای رقیق» نوشته جان کراکائور، با ترجمه یحیی خوئی شرحی جامع و شخصی از مرگبارترین فصل در تاریخ اورست است که توسط روزنامه‌نگاری تحسین شده و نویسنده‌ای پرفروش به نام جان کراکائور روایت می شود.

کراکائور در مأموریتی برای مجله Outside، به کوه‌های هیمالیا رفت تا گزارشی از تجاری سازیِ فزاینده مرتفع ترین کوه زمین تهیه کند. وقتی کراکائور در ده می ۱۹۹۶ به قله رسید، از آخرین باری که خوابیده بود بیش از ۵۷ ساعت می گذشت و از کمبود اکسیژن نیز رنج می برد.

۲۰ کوهنورد دیگر در حال تلاش برای رسیدن به قله بودند و هیچکس متوجه تجمع ابرها در آسمان نشده بود. شش ساعت بعد و سه هزار فوت پایین تر، کراکائور در چادر خود از هوش رفت. او صبح روز بعد متوجه شد که شش نفر از قله بازنگشته اند.

کراکائور در کتاب در هوای رقیق، ماجرایی نفسگیر و هیجان انگیز را روایت می کند و به ان سوالی جالب می پردازد که اورست چه چیزی دارد که در طول تاریخ، افراد بسیاری را وادار کرده تا با کمال میل، جانشان را کف دستشان بگیرند و برای فتح آن خود را به خطر بیندازند؟
این کتاب توسط نشر چشمه رهسپار بازار کتاب شده است.‌

کوهنوردی و کتاب؛ دو بال پرواز روح



کتاب «جایی برای زنان بر روی قله آناپورنا»

کتاب «جایی برای زنان بر روی قله آناپورنا» نوشته آرلن بلام با ترجمه رحیم دانایی نیز ماجرای صعود ۱۳ زن به قله آناپورنا در سال ۱۹۷۸ را روایت می‌کند. این صعود، یک رویداد بی‌سابقه در تاریخ کوهنوردی بود و نشان داد که زنان نیز می‌توانند به قله‌های بلندترین کوه‌های جهان دست یابند. این کتاب توسط نشر آناش در کتابفروشی‌ها موجود است.

کوهنوردی و کتاب؛ دو بال پرواز روح



کتاب «کی ۲» زندگی و مرگ در خطرناک‌ترین کوه دنیا

اد ویسترز و دیوید رابرتز در کتاب «کی ۲ زندگی و مرگ در خطرناک‌ترین کوه دنیا» خاطرات خود از صعود به پیچیده‌ترین و سخت‌ترین کوه جهان را به طور مستند روایت می‌کنند و از تجربیات، خوشی‌ها و ناخوشی‌هایی که در این مسیر با آن مواجه شدند، سخن می‌گویند.

«کی ۲» دومین کوه مرتفع جهان و اولین کوه جهان از نظر دشواری صعود است. کتاب شرح مهمترین صعودهای کوه کی۲ است. چه از نظر فاجعه‌هایی که در این صعودها رخ داده و چه قهرمانی‌هایی که کوهنوردان نامداری در تاریخ کوهنوردی ثبت کرده‌اند.

ادو یسترز، نویسنده کتاب، نخستین آمریکایی است که هر ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان را فتح کرده. وی آخرین فتح خود را در ۲۰۰۵ به پایان رسانده و کی۲ را چنان که در فصل دوم کتاب شرح می‌دهد در ۱۹۹۲ صعود کرده است. در نتیجه زمانی که این کتاب را نوشته از خاطرات و تجارب این ۱۴ صعود و همینطور کتاب‌های دیگری که در مورد این کوه نوشته شده است بهره برده است.

این کتاب با ترجمه گلبرگ درویشیان و توسط نشر چشمه در کتابفروشی‌ها در دسترس علاقه‌مندان است.

کوهنوردی و کتاب؛ دو بال پرواز روح



کتاب «دنیای عمودی من»

این کتاب نوشته یکی از بهترین کوهنوردان تاریخ می باشد. یرزی کوکوچکا، متولد ۱۹۴۸، کاتویچ لهستان را به جرئت می‌توان یکی از بهترین کوهنوردان تاریخ دانست. وی پس از رینهولد مسنر دومین کسی بود که توانست تمامی چهارده قله هشت هزارمتری جهان را صعود کند. اما وی این کار بزرگ را با سبکی متفاوت انجام داد. یرزی کوکوچکا به غیر از قله لوتسه بقیه هشت هزار متری ها را در فصل زمستان و یا از مسیری نو صعود کرد. کاری که پس از وی هرگز تکرار نشد.

این کتاب داستان صعودهای او است. صعود برای او فقط لذت بردن از کوه به عنوان یک شگفتی طبیعی نبود، بلکه حل یک مشکل، غلبه بر یک مانع صعب العبور، شعله ور کردن مسیری جدید، آزمایش نشده و ناشناخته بود. این کتاب به قلم یرزی کوکوچکا نگارش شده و با ترجمه رامین شجاعی توسط نشر نون به بازار کتاب رسیده است.

کوهنوردی و کتاب؛ دو بال پرواز روح



کتاب «خاطرات سرزمین برفی»
این کتاب به قلم رضا زارعی و توسط نشر سنایی منتشر شده و شامل مرور رخدادها و فرازهایی‌است که نگارنده خود تجربه کرده و برای آگاهی خوانندگان، به‌ویژه کوهنوردان و علاقه مندان به برنامه های زمستانی و صعودهای بلند هیمالیانوردی در اختیار آنان قرارداده است.

«خاطرات سرمین برفی» بیانی داستان‌گونه از خاطرات، تجارب و ادراک رضا زارعی از سالها حضور در برنامه های کوهنوردی و سرزمین های برفیست. تجاربی که همچنان باعث الهام به نسلهای بعد است. قلم خوب او همراه با اشاره به ریز ترین موارد و بیان طنز گونه نگارش‌اش، هر خواننده ای را مجذوب خواهد کرد تا انتهای کتاب را بخواند.‌

کوهنوردی و کتاب؛ دو بال پرواز روح

کتاب «از حس برف تا خطر بهمن»

عبدالله اشتری نویسنده این کتاب انگیزه نوشتن کتاب را چنین نوشته است: در پاییز سال ۱۳۵۶ در یکی از ارتفاعات اطراف تهران با ریزش یک بهمن مواجه شدم که این حادثه، انگیزه کافی برای مطالعه و آشنایی با این پدیده طبیعی را در من ایجاد کرد. از دهه ۶۰، مطالعه بر روی بهمن را از طریق منابع خارجی که در دسترسم قرار گرفت، شروع کرده و از این سال‌ها تدریس بهمن‌شناسی را نیز برعهده گرفتم.

طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ اجرای صعودهای زمستانی و تلاش برای یافتن مسیرهای امن و دور ماندن از بهمن، در عمل درس‌های گرانبهایی به من آموخت که شناخت مرا از بهمن، عمیق‌تر کرد؛ در حالی که دستیابی به این آموزه‌ها هرگز از لابه‌لای کتاب‌های بهمن‌شناسی امکان‌پذیر نبود.

کوهنوردی و کتاب؛ دو بال پرواز روح



کتاب «سفر به مناطق مرتفع»
کتاب «سفر به مناطق مرتفع» که توسط موسسه تحقیقاتی Medex در انگلستان تالیف شده، تاثیرات سفر به ارتفاعات در بدن بررسی می‌شود و هدف نگارش این اثر کمک به افراد برای درک علت کسالت و بیماری خود در ارتفاعات است.

بدین‌منظور نگارنده، راه‌های جلوگیری از وقوع بیماری در ارتفاعات هم‌چنین راه‌های مقابله با بیماری‌های مرتبط با ارتفاع را بیان می‌کند. عنوان برخی از مطالب کتاب عبارت‌اند از: ارتفاع بالا چیست؟ بیماری حاد ارتفاع (ANS)؛ درجه‌بندی بیماری حاد ارتفاع؛ بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای و بهداشت محیط.
این کتاب با ترجمه جلال الدین شاهبازی و پریسا تقی زاده توسط نشر مهر غزال راهی بازار کتاب شده است.

کتاب «کوهنوردی، عشق و جنون»

‏‫شرح نخستین صعود زمستانی بانوی کوهنورد ایرانی با نگاهی به مهم ترین رویداد های کوهنوردی ایران و جهان در دهه ۵۰ شمسی‬ است که توسط زهرا خلیلی نگاشته شده است. این کتاب توسط نشر بلاغ دانش در کتابفروشی‌ها موجود است.

کوهنوردی و کتاب؛ دو بال پرواز روح

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها