به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، در دورهمی ادبی پنجاه و ششمین نشست انجمن ادبی شامگاه چهارشنبه به خوانش و تفسیر منطق الطیر یا مقامات طیور عطار نیشابوری با حضور سید مهدی کتان فروش مدرس این نشست پرداخته شد.
در پنجاه و ششمین هفته خوانش و تفسیر اشعار کتاب منطق الطیر ابیات شماره ۱۹۰۲ ادامه الحکایت و التمثیل مقاله نوزدهم عذر آوردن مرغان خوانش و تفسیر شد.
ابیاتی از قصه الحکایت التمثیل (عذر آوردن مرغان) را در زیر میخوانید:
روز و شب این هفت پرگار ای پسر
از برای تست در کار ای پسر
طاعتِ روحانیان از بهرِ تست
خلد و دوزخ عکس لطف و قهر تست
قدسیان جمله سجودت کردهاند
جزو و کل غرق وجودت کردهاند
از حقارت سوی خود منگر بسی
زانکه ممکن نیست بیش از تو کسی
جسم تو جزوست و جانت کلّ کل
خویش را عاجز مکن در عین ذّل
کلّ تو در تافت جزوت شد پدید
جان تو بشتافت عضوت شد پدید
نیست تن از جان جدا، جزوی ازوست
نیست جان از کل جدا عضوی ازوست
چون عدد نبود در این راه واحد
جزو و کُل گفتی نباشد تا ابد
صد هزاران ابرِ رحمت فوق تو
می ببارد تا فزاید شوق تو
چون در آید وقت رفعتهای کل
از برای تست خلعتهای کل
هرچه چندانی ملایک کردهاند
از پی تو بر فذلک کردهاند
جملهٔ طاعات ایشان، کردگار
بر تو خواهد کرد جاودان نثار
گفت عبّاسه که روز رستخیز
چون ز هیبت خلق افتد در گریز
عاصیان و غافلان را از گناه
رویها گردد به یک ساعت سیاه
خلق بی سرمایه حیران مانده
هر یک از نوعی پریشان مانده
حق تعالی از زمین تا نُه فَلک
صد هزاران ساله طاعت از مَلک
پاک بستاند همه از لطف پاک
و افکند اندر سرِ این مشت خاک
از ملایک بانگ خیزد کای الّه
از چه بر ما میزنند این خلق راه
حق تعالی گوید ای روحانیان
چون شما را نیست زین سود و زیان
خاکیان را کار میگردد تمام
نان برای گرسنه باید مدام
به گزارش ایبنا، فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار کدکنی نیشابوری شاعر و عارف نام آور ایران در قرن ششم و آغاز قرن هفتم هجری است. ولادتش به سال ۵۳۷ در کدکن از توابع نیشابور گفتهاند.
از ابتدای کار او اطلاعی در دست نیست جز اینکه نوشتهاند پدر وی در شاد یاخ نیشابور عطار بود و بعد از فوت او فریدالدین کار پدر را دنبال و دکان عطاری (دارو فروشی) آراسته داشت.
... با توجه به اشارهٔ شاعر معلوم میشود که انقلاب حال او هم در زمان پزشکی و دارو گری دست داده بود و او آثاری در همان ایام پدید آورد. بنابراین افسانهٔ معروفی که دربارهٔ انقلاب حال عطار موجود است ساختگی به نظر میآید…
…از میان مثنویهای عرفانی دلانگیز از همه مهمتر و شیواتر که باید آن را تاج مثنویهای عطارد دانست، منطق الطیر است که منظومهایست مرزی بالغ بر ۴۶۰۰ بیت، موضوع آن بحث طیور از یک پرندهٔ داستانی به نام سیمرغ است. مراد از طیور در اینجا سالکان راه حق و مراد از سیمرغ وجود حق است.
این منظومهٔ عالی کم نظیر که حاکی از قدرت ابتکار و تخیل شاعر در به کاربردن رمزهای عرفانی و بیان مراتب سر و سلوک و تعلیم سالکان است، از جمله شاهکارهای جاویدان زبان فارسی است.
عطار در قتل عام نیشابور به سال ۶۱۸ به دست سپاهیان مغول به شهادت رسید و مزار او هم در جوار آن شهر است.
نظر شما