دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
چند کتاب عکاسی در آبان ۱۴۰۳ منتشر شده است؟

در شاخه «عکس و عکاسی» که شامل کد دیویی ۷۷۰ تا ۷۸۰ می‌شود، طی یک ماه گذشته ۷ کتاب در رده سنی بزرگسال به چاپ اول رسیده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هنر عکاسی نقش مهمی در فعالیت‌های روزمره و تفریحی ایفا می‌کند. این هنر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. طبق آمار رسمی خانه کتاب، در آبان ماه ۷ کتاب در شاخه «عکس و عکاسی» که شامل کد دیویی ۷۷۰ تا ۷۸۰ می‌شود، به چاپ رسیده است.

تقسیمات عکاسی و عکس شامل موارد زیر است:

۷۷۰.۱ - ۷۷۰.۹: به بررسی‌های تاریخی، جغرافیایی و اشخاص می‌پردازد.

-۷۷۱: فنون، روش‌ها، ابزار، وسایل، مواد: دوربین‌های عکاسی و لوازم وابسته در این گروه جای می‌گیرند.

-۷۷۲: نمک‌های فلزی

-۷۷۳: چاپ عکس رنگی: زیراکس را در ۶۸۶.۴ رده‌بندی کنید.

-۷۷۴: هولوگرافی (عکس سه بعدی)

-۷۷۸: رشته‌ها و انواع خاص عکاسی و فعالیت‌های وابسته: نمایش تصاویر از طریق پروژکتورها که شامل فیلم استریپ‌ها و اسلایدها می‌شود، جزو این دسته هستند.

-۷۷۹: عکس‌ها: فیلم‌برداری سینما، تلوزیون، عکاسی رنگی و عکس‌برداری از موضوعات خاص در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

در ادامه کتاب‌های چاپ شده شاخه هنر عکس و عکاسی در یک ماه گذشته را معرفی خواهیم کرد.

نام کتاب انتشارات نویسنده / ‏مترجم قیمت تعداد صفحات
عکس به مثابه هنر معاصر حرفه هنرمند شارلوت کاتن / کیارنگ علایی ۳۴۹ ۱۸۴
از هیثم تا میثم: آموزش عکاسی پین‌هول با دوربین دیجیتال متخصصان میثم غلامی‌ابتکار ۲۷۹ ۶۶
گسل نظر رضی میری / ‏سحر دولتشاهی ۳۲۰ ۱۶۰
جهان هولو گرافیک: نظریه‌ای برای توضیح توانایی‌های فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناخته مغز و جسم شرکت نشر کتاب هرمس مایکل تالبوت / داریوش مهرجویی ۳۷۰ ۴۴۶
عتیقه‌های گنج جنگ (رزمندگان بم در بیان تصویر و قلم) عصر بصیرت محمدحسین خواجه‌بمی - ۴۲۰
چشم درون: پرتره‌های مهرداد دفتری کارنامه مهرداد دفتری / ‏علیرضا سیداحمدیان ۳۰۰ ۳۲۰
مفاهیم و مباحث بنیادین، عکاسی معاصر و نظریه گیلگمش سالی میلر / ‏مهدی‬ مقیم‌نژاد ۴۲۰ ۳۷۲

معرفی چند کتاب:

کتاب «چشم درون: پرتره‌های مهرداد دفتری»

کتاب «چشم درون: پرتره‌های مهرداد دفتری» برگزیده آثار نمایشگاهی با همین نام است که به همت نشر کارنامه در در ۳۲۰ صفحه منتشر شده است.

چند کتاب عکاسی در آبان ۱۴۰۳ منتشر شده است؟

کتاب «مفاهیم و مباحث بنیادین، عکاسی معاصر و نظریه»

کتاب «مفاهیم و مباحث بنیادین، عکاسی معاصر و نظریه» در واقع متنی دانشگاهی و پژوهشی بینارشته‌ای است که نویسنده در سال ۲۰۲۰ در اختیار دانشجویانش قرار داده است و از این نظر می‌تواند دریچه‌ای باشد که خواننده را به سوی منابع سترگ و مهم دیگری راهنمایی می‌کند. میلر در این کتاب تلاش کرده یا از طریق تأمل در تجارب عکاسانه پرسش‌هایی را مطرح کند، یا بسط مفاهیم نظری را در دل تجربیات عکاسانه جست‌وجو کند. کتاب از این جهت برای علاقه‌مندان در رشته‌های مختلف علوم انسانی قابل بهره گرفتن است.

سالی میلر می‌گوید هدفش از نوشتن کتاب این بوده است که با ارائه‌ی تحلیل‌هایی دنباله‌دار از آثار طیفی از هنرمندان تثبیت شده و نوظهور در قالب نمونه‌های پژوهشی و همچنین با سهیم کردن افکاری تازه از سایر رشته‌ها، دانشجویان عکاسی را قادر سازد تا اندیشه‌های خود درباره عکاسی را توسعه دهند.

این کتاب از ۵ بخش تشکیل شده که هریک در حکم مقدمه‌ای بر یکی از مباحث کلیدی عکاسی معاصر است. این کتاب را می‌توان مجموعه‌ای از پانزده مقاله نیز درنظر گرفت. میان مطالب هر بخش و ایده‌های پیچیده‌تر بعدی که پیش‌تر مقدمه‌چینی شده ارتباطی متوالی و پیش‌رونده وجود دارد. این روند گام به گام اغلب واجد جنبه‌ی تاریخی است و البته این نکته بدین معنا نیست که آثار جدید الزاماً پیچیده‌ترند. به زبان ساده، این روش برای ردیابی مباحث پیش گفته و عمق بخشی به کاربست نظریه درنظر گرفته شده تا ایده‌ها و اصطلاحات کلیدی مأنوس‌تر شوند.

چند کتاب عکاسی در آبان ۱۴۰۳ منتشر شده است؟

کتاب «عکس به مثابه هنر معاصر»

امروز عکاسی صرفاً در قامت نمادی برای بقا و یا روایت افرادی که داستان زندگی‌شان منحصر به فرد است قد علم نمی‌کند، بلکه دوری جستن از ابلاغ پیام صریح پررنگ شدن ماهیت انتقادی و وجه کنایی عکس‌ها، اهمیت گزاره و اطلاعات متنی افزوده قائل شدن به تجربیات شخصی عکاس و ورود غیرمنتظره دوربین به مناظر و اماکن خصوصی تصویر جدیدی از رسانه عکاسی ایجاد کرده که به کلی با ماهیت ۱۹۰ ساله آن متناقض است. در چنین روزگاری طرح این دو سوال اهمیت دارد. اول آن‌که چرا به عکس‌ها نگاه می‌کنیم؟ دیگر آن‌که ما دقیقاً کجا ایستاده‌ایم؟
این کتاب تاکنون به ده زبان دنیا برگردانده شده و ویرایش جدیدش به تازگی توسط آمازون پخش شده است. مرجعی فشرده و موجز برای آشنایی با روند عکاسی در دوران معاصر است و ضمن ارجاعات تاریخی به پیشینه شکل‌گیری نحله‌های دوران مدرن از عکاسی به عنوان رسانه‌ای مهم برای انتقال فرهنگ و تمدن یاد می‌کند.

ورود دوربین به فضاهای خصوصی و نمایش مفاهیمی فراتر از اطلاعات صریح، باعث شده تا عکاسی به عنوان رسانه‌ای مستقل و مهم در فرهنگ و تمدن جایگاهی ویژه پیدا کند. این کتاب ضمن اشاره به پیشینه تاریخی عکاسی، به نحله‌های مختلف این هنر در دوران مدرن می‌پردازد و چالش‌های جدیدی که عکاسی با آن‌ها مواجه است را تحلیل می‌کند. کتاب به ۱۰ زبان دنیا ترجمه شده و در نسخه جدید که توسط آمازون منتشر شده، به موضوعات روز در دنیای عکاسی پرداخته است. این اثر برای علاقه‌مندان به عکاسی معاصر یک منبع ارزشمند و موجز محسوب می‌شود.

کتاب «عکس به مثابه هنر معاصر» نوشته شارلوت کاتن و ترجمه کیارنک علایی توسط نشر حرفه هنرمند منتشر شده است.

از هیثم تا میثم/ چند کتاب عکس در آبان ۱۴۰۳ منتشر شده است؟

کتاب «گسل»

در مجموعه «گسل»، با جهانی روبه‌رو هستیم که در آن حرکت نه تنها یک عنصر بصری، بلکه ضربان زندگی است. هر عکس در این مجموعه، داستانی از جابه‌جایی و تحول را روایت می‌کند. گویی زمین، زیر پایمان، همچون پرده نمایشگاهی است که بر روی آن، حرکات آرام و پیوسته‌ای به تصویر کشیده می‌شود. این حرکت‌ها، گاه آشکار و مستقیم، و گاه پنهان و زیرین، بر تمام اجزای تصویر تأثیر می‌گذارند. در بسیاری از این عکس‌ها، که گوشه‌ای از زندگی روزمره را به تصویر می‌کشند، حس حرکت، گویی فریادی است که از دل سکوت برمی‌خیزد. این حرکت، ما را از ریتم تند و شتاب‌زده زندگی روزمره رها کرده و به عمق زمان می‌برد. گویی هر عکس، یک قاب از فیلمی طولانی و بی‌انتهاست که در آن، زمین داستان خود را روایت می‌کند.

«گسل» محصول نهایی این حرکت است؛ جایی که زمین، پس از سال‌ها تلاش برای حرکت، سرانجام تسلیم شده و شکافته می‌شود. اما این سکوت، سکوت مرگ نیست؛ بلکه آغاز فصل تازه‌ای از حرکت است. گسل، زخم زمین است، اما زخمی که به مرور زمان ترمیم می‌شود و جای خود را به شکل‌های جدیدی از زندگی می‌دهد.

در این مجموعه، هر عکس، یک قطعه از پازل بزرگ هستی است که به ما نشان می‌دهد حرکت، تغییر و تحول، بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی است.

از هیثم تا میثم/ چند کتاب عکس در آبان ۱۴۰۳ منتشر شده است؟

کتاب «جهان هولو گرافیک: نظریه‌ای برای توضیح توانایی‌های فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناخته مغز و جسم»

نویسنده در این کتاب معتقد است که الگوی هولوگرافیک جهان می‌تواند پاره‌ای از رمز و رازهای دیگر را نیز توضیح بدهد. از جمله ناتوانی آشکار هرگونه نظریه، قطع نظر از اینکه تا چه حد ادراک‌پذیر باشد. در توضیح و بررسی همه‌ی پدیده‌هایی که در طبیعت موجودند، توانایی افرادی که تنها با یک گوش می‌توانند منبعی را که صدا از آن ساطع شده به خوبی مشخص کنند و قابلیت ما در تشخیص چهره‌ی کسی که سال‌ها است او را ندیده‌ایم، در حالی که بسیار تغییر کرده است.

جذاب‌ترین جنبه الگوی هولوگرافیک این است که این الگو طیف وسیعی از پدیده‌هایی بسیار گریزان و دور از دسترس را به ناگاه با معنا و فهمیدنی می‌سازد، پدیده‌هایی که قاعدتاً خارج از قلمرو فهم علمی قرار می‌گیرند از جمله، تله‌پاتی، پیش‌آگاهی، احساس عرفانی وحدانیت و یکی شدن با کل کائنات و حتی جنبش فراروانی یعنی توانایی ذهن در به حرکت درآوردن اشیاء بی‌آن که تماسی در کار باشد. این کتاب نه تنها به آرای «دیوید بوهم» و «کارل پربرام» که به اندیشه‌ها و نتایجی نیز نظر دارد که بسیاری از محققان تحت تاثیر الگوی هولوگرافیک، آن را به شیوه‌ی خاص خود تعبیر کرده‌اند.

از هیثم تا میثم/ چند کتاب عکس در آبان ۱۴۰۳ منتشر شده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها