پگاه صمدزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ درباره دلیل نگارش کتاب «از دل ویرانهها» توضیح داد: علاقه من به اروپای شرقی از دوران کودکی و با موضوع جنگ شکل گرفت. این کنجکاوی را بعدها با مطالعه ادبیات، سینما و تئاتر پی گرفتم. وقتی شروع به همکاری با نشریات کردم، انتخاب من برای ترجمه مقالات، بهطور خاص نقدها و مقالات درباره تئاتر اروپای شرقی بود. موضوع اصلی علاقهام تئاتر جنگ است؛ اینکه جنگ چه تأثیری بر تئاتر میگذارد یا اینکه وقتی کشورها درگیر جنگ هستند، تئاترشان چه تغییری میکند. آیا چیزی از تئاتر باقی میماند؟
او در رابطه با علاقهاش به تئاتر جنگ و اروپای شرقی تصریح کرد: علاقه من به تئاتر جنگ و اینکه چگونه کشورهایی که با جنگ مواجه شدهاند، در این حوزه پیش رفتهاند، از مهمترین موضوعاتی بود که انتخاب کردم. از سوی دیگر، بهعنوان کسی که به تئاتر اروپای شرقی علاقهمند است، همیشه با کمبود منابع منسجم برای مطالعه روبهرو بودم. این کمبود باعث شد تصمیم بگیرم مجموعهای از مقالات پراکندهای که در این حوزه ترجمه کرده بودم، گردآوری کنم.
وی درباره محتوای کتاب «از دل ویرانهها» توضیح داد: این کتاب شامل نقدهایی درباره تئاتر کشورهای اروپای شرقی، جنگ و پس از جنگ و رویکردهای اجرایی خاص آنها است که با دیگر کشورها تفاوت دارد. همچنین، در کنار این مقالات، گزارشی هم در کتاب گنجاندهام که به تجربه شخصیام از تئاتر اروپای شرقی اختصاص دارد.
او در خصوص این گزارش تشریح کرد: این گزارش به تجربه بیواسطه من از سفر به صربستان برمیگردد. سال ۹۶ سفری تصادفی به بلگراد داشتم و همزمان جشنواره هنرهای اجرایی «لنز» برگزار میشد. چون معرفینامهای نداشتم، فکر نمیکردم بتوانم شرکت کنم اما وقتی توضیح دادم که مترجم مقالات تئاتری هستم، با روی باز من را پذیرفتند و توانستم جشنواره را ببینم. اجراهایی که دیدم بسیار پویا و متفاوت بودند، چیزی که در کشور خودم کمتر دیده بودم. این تجربه باعث شد گزارشی درباره آن بنویسم و در این کتاب قرار دهم.
وی در مورد آینده علاقهاش به تئاتر اروپای شرقی اظهار داشت: امیدوارم در آینده بتوانم کتابی منسجم درباره تئاتر اروپای شرقی پیدا کنم و ترجمه کنم؛ کتابی که به یک موضوع واحد بپردازد و بتواند این حوزه را بهتر معرفی کند. تئاتر اروپای شرقی همچنان برای من حوزهای جذاب و تأملبرانگیز است.
او درباره انتظاراتش از این کتاب گفت: امیدوارم این مجموعه مقالات بتواند بخشی از علاقهمندان به تئاتر اروپای شرقی را با دیدگاهها و رویکردهای خاص این منطقه آشنا کند. این کتاب شاید آغازگر جریانی برای مطالعه بیشتر درباره تئاتر این بخش از جهان باشد.
نظر شما