جواد افشار در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره جزئیات اقتباس فیلم «صیاد» گفت: در ابتدا، باید بگویم که فیلمنامهنویس ما چندین سال، شاید پنج یا شش سال، روی این تحقیقات کار کرده بود. او سعی کرده بود هم پژوهشهای میدانی و هم تحقیقات کتابخانهای را به دقت انجام دهد. مشاوران زیادی داشتیم که کمکهای زیادی به ما کردند. در روند ساخت فیلم، ما تمام تلاشمان رو کردیم که جزئیات به درستی رعایت شود اما در بعضی مواقع به خاطر ساختار درام و سینما مجبور بودیم که برخی از جزئیات را تغییر بدهیم.
او در ادامه افزود: برای مثال، تاریخ ترور سیار و ترور محسن رضایی که بهطور طبیعی باید بعد از واقعه فتح بستان میافتاد را به خاطر هماهنگی بهتر با درام فیلم، قبلتر از واقعه به نمایش گذاشتیم. این تصمیمات صرفاً به خاطر جذابیت درام و اهمیت موضوع برای مخاطب گرفته شد.
افشار همچنین خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما این بود که فیلم، علاوه بر رعایت جزئیات، هم شخصیت صیاد شیرازی رو بهعنوان یک الگو به نسل امروز معرفی کنیم و هم بخشهایی از تاریخ انقلاب را برای مخاطب امروز روشن کند. وقتی نسلهای جدید میگویند که ما نمیدانستیم اینطور بوده، این برای من خیلی ارزشمند است. متأسفانه در عرصه رسانه، سینما و تلویزیون کارهای کمتری در این زمینه انجام شده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره جایزه سیمرغ فیلمنامه اقتباسی، تصریح کرد: هیچ وقت هدفم از ساخت این فیلم، جایزه نبوده است. البته وقتی هیئت داوران کسی را تشویق میکنند، احترام به این موضوع دارم و خوشحال میشوم، اما هدف من از ساخت این فیلم این بود که یک اثر خوب، خوشریتم، خوشساخت و پرمحتوا بسازم. این فیلم تلاش کرد تا هم شخصیت صیاد شیرازی رو به عنوان یک اسطوره معرفی کند و هم نسل امروز رو با رویدادهای تاریخ انقلاب آشنا کند.
جواد افشار در خصوص منابع و کتابهایی که برای این فیلم استفاده شده، گفت: یکی از مهمترین منابعی که استفاده کردیم، کتابهایی بودند که بهویژه در تحقیق برای جزئیات شخصیتها و رویدادها به کار آمدند. متاسفانه اسم دقیق برخی از این کتابها یادم رفته، اما این منابع کمک زیادی به دقیقتر بودن فیلم کردند.
گفتنی است منابع ادبی این فیلم در خبری با عنوان «فیلم «صیاد» از چه کتابهایی برای اقتباس استفاده کرده است؟» منتشر شده است.
نظر شما