دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۳
چشم روشني منتظران

چاپ اول كتاب «چشم روشني منتظران» تاليف و تحقيق آيت‌الله محمدتقي موسوي‌اصفهاني از سوي انتشارات مسجد مقدس جمكران منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، بازنويسي كتاب شريف «نورالابصار في فضيلةالانتظار» است و گزيده بخشي از كتاب مشهور «مكيال‌المكارم في فوائدالدعاء للقائم(عج)» به حساب مي‌آيد كه نويسنده آن، آيات و رواياتي را درباره وجوب و فضيلت انتظار، طلب فرج امام زمان(عج)، آثار و فوائد آن را به طور خلاصه و مختصر جمع‌آوري كرده است.

مولف اين كتاب، حضرت آيت‌الله‌ حاج سيد محمدتقي ‌موسوي‌اصفهاني، مشهور به احمد آبادي است كه كتاب معروف «مكيال‌المكارم في فوائدالدعا للقائم(عج)» از تاليفات گرانقدر وي به شمار مي‌آيد. مولف سال 1301 هجري ‌قمري در اصفهان به دنيا آمد، پدر بزرگوارش مرحوم سيدميرزا عبدالرزاق موسوي امام جماعت مسجد و مرقد مطهر سيداسماعيل(ع) و از علماي بنام اصفهان بود كه در تاريخ 1319هجري قمري رحلت كرد. 

آيت‌الله محمدتقي اصفهاني كه در خانواده علم و تقوي چشم به جهان گشود، راه پدرش را انتخاب كرد و در سلك روحانيت درآمد و به شاگردي پدرش پرداخت. وي پله‌‌هاي ترقي را در دانش و ديانت به سرعت طي كرد و با استفاده از محضر علماي بزرگ اصفهان، خودش از دانشمندان مشهور و مجاهدان به‌نام آن ديار شد و براي زندگي ساده و پرهيز از هرگونه پيرايه و رفاه مادي، به همراه قناعت و مجاهدت نفس،‌ مورد علاقه مردم متدين اصفهان قرار گرفت، لذا پس از رحلت پدر بزرگوارش و به جاي وي، امامت جماعت مردم را عهده‌دار شد.

آيت‌الله محمدتقي موسوي‌اصفهاني با وجود آن كه كمتر از 50 سال در اين دنيا زندگي كرد، با پشتكار و تلاش فراوان همراه با خلوص نيت و تهذيب نفس از همان سنين جواني، گويا دوران پيري را نيز پشت سر گذاشت؛ به گونه‌اي كه آثار و تاليفات ارزشمندي را از علوم و معارف اهل‌بيت(ع) به شيعيان و مسلمانان عرضه كرد. در ميان فعاليت‌هاي علمي و تبليغي اين عالم فرزانه، توجه خاص وي به معارف اهل‌بيت(ع) به ويژه حضرت ولي‌عصر امام زمان(عج) بيش از همه جلب نظر مي‌كند كه يكي از آنها همين كتاب حاضر است.

موي كتاب‌هاي زيادي در تفسير و فقه، ‌اخلاق، ادبيات و غيره به رشته تحرير درآورده است. كتاب‌هايش درباره امام زمان(عج) از اين قرارند: 

الف) مكيال‌المكارم في فوائدالدعاء للقائم(عج) در دو جلد به زبان عربي كه توسط حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي حائري‌قزويني ترجمه شده و انتشارات مسجد مقدس جمكران بارها آن را چاپ كرده و مورد توجه مشتاقان امام زمان(عج) قرار گرفته است.
ب) نورالابصار في فضيلةالانتظار.
ج) وظيفةالانام في زمن غيبةالامام(عج).
د) كنزالغنائم في فوائدالدعاء للقائم(عج).

آيت‌الله‌ حاج سيد محمدتقي ‌موسوي‌اصفهاني پس از عمر كوتاه اما پر بركتش، يعني 47 سالگي، در تاريخ 1348 هجري قمري در شهر اصفهان وفات يافت و در قبرستان معروف تخت فولاد آن شهر به خاك سپرده شد. مرقد شريف اين عالم رباني اينك در جنب گلزار شهداي دفاع مقدس شهر شهيد پرور اصفهان واقع شده و گنبد و بارگاه وي محل زيارت مشتاقان و ارادتمندان امام زمان(عج) است.

آيت‌الله‌ فقيد در مقدمه كتاب «چشم روشني منتظران» مي‌نويسد: «از آنجا كه در اين روزگار،‌ انتظار فرج و ظهور آخرين امام از خاندان امامان پاك(ع) از فضل عبادات است؛ امامي كه خداوند متعال،‌ وي را براي خونخواهي و انتقام از اشرار و كافران ذخيره نموده است؛ يعني امام غايب از نظر، حضرت مهدي حجت‌بن
‌الحسن‌العسكري –عجل‌الله تعالي فرجه‌الشريف- آن امام قائمي كه همه در انتظار قيام اويند؛ لذا براي خدمت به آن امام بزرگوار و به جهت راهنمايي مردم به اين امر جليل و مهم، برخي از اخبار و روايات امامان معصومين(ع) در فضيلت انتظار را در اين مختصر جمع نمودم. اميد آن دارم كه در روز شمار از انصار و ياران آن امام نيكان قرار بگيرم.
لذا نام كتاب را "نورالابصار في فضيلةالانتظار" نهاده و آن را با يك مقدمه و سه مقصد و يك خاتمه مرتب نمودم.»

«فضيلت و ثواب انتظار» مقصد اول كتاب است كه در آن به برخي از روايات و اخبار ثواب و فضيلت انتظار از معصومين(ع) اشاره شده است. 

در كمال‌الدين از حضرت صادق(ع) روايت شده كه فرمودند: «هريك از شما با ايمان بميرد و در حال انتظار باشد، مثل كسي است كه در خيمه حضرت قائم(عج) و در خدمت آن جناب باشد». امام صادق(ع) در حديث ديگري از پدران خود و از حضرت اميرالمومنين(ع) روايت كرده است كه ايشان فرمودند: «هركه انتظار فرج ما را داشته باشد؛ مانند كسي است كه در راه خدا، در خون خودش غلطيده باشد.»

مقصد دوم اين كتاب «وجوب انتظار و شرط قبولي اعمال» نام دارد كه در توضيح اين مطلب آمده است كه انتظار ظهور حضرت قائم- عجل‌الله‌ فرجه‌الشريف- هم يكي از واجبات است و هم شرط قبولي ساير اعمال نيز خواهد بود. در كتاب اصول كافي از اسماعيل جعفي روايت شده كه ‌مي‌گويد: شخصي بر حضرت امام باقر(ع) ‌وارد شد كه همراه او صحيفه‌اي بود، حضرت به او فرمودند: «آيا اين صحيفه "مخاصم" است كه در آن از ديني سوال شده كه به واسطه آن، اعمال انسان به درجه قبول مي‌رسد؟ عرض كرد: آري، خدا شما را رحمت كند، مراد من نيز همين است. حضرت فرمودند: آن ديني كه سبب آن، اعمال قبول مي‌شود اين است؛ شهادت به يگانگي خدا و اينكه شريك ندارد، ‌شهادت به رسالت خاتم انبيا محمد(ص)، اقرار به حقانيت تمام آنچه كه از جانب حضرت حق تعالي خبر داده، دوستي با ما اهل‌بيت، بيزاري از دشمنان ما، فرمانبرداري از ما، پرهيز از گناهان، تواضع و انتظار داشتن براي ظهور قائم ما؛ به درستي كه براي ما دولتي است كه هر وقت خدا بخواهد، آن را ظاهر مي‌گرداند.»

«معناي انتظار» مقصد سوم اين اثر است. مولف، اين مقصد را چنين توضيح مي‌دهد. «مقصد سوم در بيان معناي انتظار و مقدار واجب از آن است كه به نحو اختصار ذكر مي‌كنيم.
بدان كه اصل انتظار، امري قلبي است كه امور و اعمال ظاهري و بدني فراواني از آن ظاهر مي‌شود و بر حسب تفاوت درجات انتظار، آن اعمال نيز متفاوت مي‌باشد. اما اينكه مقدار واجب انتظار قلبي براي ظهور آن بزرگوار چقدر است، آنچه از اخبار و روايات ظاهر مي‌شود اين است كه مومن بايد يقين داشته باشد به اينكه: حضرت قائم -عجل‌الله ‌تعالي‌ فرجه‌‌الشريف- كه امام دوازدهم است و فرزند بدون واسطه حضرت امام حسن عسكري(ع) است، از روزي كه متولد شده، تاكنون زنده است و با همين بدن عنصري باقي است و در همين عالم است و نمرده است و نخواهد مرد تا اينكه با همين بدن عنصري ظاهر شود و در همين عالم نيز سلطنت و حكومت كند و عالم را پر از عدل نمايد و دين اسلام را در تمام عالم رواج دهد، ظهور او وقت معيني ندارد كه كسي بداند؛ بلكه احتمال دارد در همين سال واقع شود و احتمال دارد سال‌هاي بسيار ديگري تاخير بيفتد.
مومن بايد در هيچ حالي از حال‌ها، و هيچ سالي از سال‌ها، از ظهور آن جناب نااميد نباشد، بلكه بايد هميشه اوقات و تمامي سال‌ها، اميدوار به ظهور سراسر سرور آن بزرگوار باشد.
پس اينكه بعضي از نادان‌ها، از روي حدس و گمان و خيال، مي‌گويند: امام زمان(ع) به اين زودي ظاهر نمي‌شود، يا تا صد سال ديگر هم ظهور نمي‌كند، خطا و اشتباه است و بر خلاف دستوراتي است كه از ائمه ‌اطهار(ع) نقل شده است؛ بلكه در اخبار زيادي تصريح فرموده‌اند كه ظهور آن حضرت، ناگهاني(بغتة) واقع مي‌شود.»

كتاب‌هاي قرآن كريم، احتجاج، ارشادالقلوب، اعلام‌الدين، اعلام‌الوري، اقبال‌الاعمال، الخصال، الدعوات، الصراط‌المستقيم، الغيبة، الكافي، المحاسن، المزار، المصباح، ‌النجم‌الثاقب، امالي(صدوق، شيخ طوسي)، بحار‌الانوار، بلدالامين، تاويل‌الآيات، تحفةالعقول، ثواب‌الاعمال، رجال، ‌رسائل، زادالعماد، علل‌الشرايع، ‌كامل‌الزيارات، كشف‌الغمة، كفايت‌الاثر،‌ كمال‌الدين و تمام‌النعمة، مصباح‌المتهجد، معجم ‌الرجال‌الحديث، مفتاح‌الجناح، مكيال‌المكارم، منتخب‌الاثر، منتخب‌الانوار، ميزان‌الحكمة، وسائل‌الشيعه از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين كتاب حاضرند.

چاپ اول كتاب «چشم روشني منتظران» در شمارگان 2000 نسخه، 48 صفحه و بهاي 5000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط