یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۳
داوران به رشته هاي تخصصي خود احاطه دارند

علي اوجبي، سرپرست دبيرخانه جوايز كتاب فصل و كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، گفت:داوري صددرصدي آثار منتشر شده در كشور، امری نشدني است؛ ولي با توجه به روند صعودي داوري در جايزه كتاب فصل، مي‌توانيم اعلام كنيم كه كتاب ارزشمندي از گردونه داوري‌ها، باز نمانده است كه يكي از دلايل آن، احاطه كامل داوران در رشته‌هاي تخصصي آن‌هاست./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اوجبی ادامه داد: حوزه‌هاي جنجالي و مورد بحث، معمولا ادبيات داستاني و شعراند كه در اين دو حوزه، نحوه ارزش‌گذاري در جوايز دولتي و خصوصي، متفاوت است.

وي ادامه داد: در جوايز دولتي، بيش از فرم به محتواي اثر ارزش داده مي‌شود؛ ولي در جوايز خصوصي فرم و صورت معيار انتخاب داوران است كه به نظر من توجه به محتوا بيش از فرم اهميت دارد.

سرپرست دبيرخانه بيست و هفتمين جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، درباره روند داوري‌هاي جايزه كتاب فصل، افزود:تسلط داوران موجب شده تا در صورت قرار نگرفتن يك اثر ارزشمند در دايره داوري‌ها نيز، اين اثر در دوره بعدي مورد بررسي و كارشناسي قرار گيرد.

اوجبي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: به كمک برگزاري جايزه كتاب فصل، در جايزه كتاب سال رشد صد‌در‌صدي كتاب‌هاي داوري شده را شاهد بوديم كه از موفقيت جايزه كتاب فصل، هم به عنوان يك جايزه مستقل و هم به عنوان مكملي براي جايزه كتاب سال، حكايت دارد.

معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب اظهار داشت: جايزه كتاب فصل به تدريج به جايگاهي كه براي آن نزد اهالي قلم انتظار داشتيم، نزديك مي‌شود كه مهم‌ترين دليل آن استقبال و پيگيري ناشران و نويسندگان كشور براي شركت در اين جايزه است.

وي در پايان گفت: در اين چند دوره، ملاک‌هاي داوري سخت‌گيرانه‌تر از دوره‌هاي گذشته بوده‌اند و در هر دوره نيز تلاش كرده‌ايم تا با آسيب‌‌شناسي اين جايزه، به بهبود برگزاري جايزه كتاب فصل، ياري رسانيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها