چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۵
نظم خارج از اصول به وسواس تبديل مي‌شود

كارشناس روان‌شناسي در نشست نقد و بررسي كتاب «نظم و انضباط» با اشاره به اين كه اين كتاب درباره ويژگي‌هاي نظم و ضرورت‌هاي وجودي آن اطلاعات قابل قبولي در اختيار مخاطب قرار مي‌دهد، ‌عنوان كرد: در اين كتاب خلاء‌هايي درباره ميزان نظم و انضباط وجود دارد و بيان نمي‌شود بايد چگون رفتار كرد تا اين نظم و انضباط به وسواس تبديل نشود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست صبح امروز(23 دي‌ماه) با حضور علي احمدي، كارشناس روان‌شناسي و منتقد كتاب‌هاي اين حوزه، در فرهنگسراي خانواده برگزار شد.

احمدي در ابتدا با اشاره به اين كه در اين كتاب بيان مي‌شود كه نظام هستي بر اساس نظمي خاص آفريده شده است و قوانين آن از ريز‌ترين موجودات تا بزرگ‌ترين آنها از نظمي شگفت‌انگيز برخوردارند، اظهار داشت: انسان نيز به عنوان بخشي از جهان هستي نيازهاي متعدد فيزيولوژيكي، اجتماعي و رواني دارد و نظم، جزيي از نيازهاي رواني انسان به شمار مي‌آيد و اگر هر فعاليتي براي انسان خارج از نظم باشد، تعادل رواني انسان را به هم مي‌ريزد.

وي با اشاره به اين كه بر اساس آموزه‌هاي روان‌شناختي، نظم در دو حالت توصيه نشده است، عنوان كرد: در هنگام درس‌ خواندن و براي افرادي كه دچار بيماري وسواس‌اند، نظم و انضباط اضطراب ايجاد مي‌كند.

كارشناس روان‌شناسي تاكيد كرد: مهم‌ترين موضوعي كه در اين كتاب مطرح نشده، ميزان نظم و انضباط است كه اگر به درستي رعايت نشود، بيماري‌هاي رواني در افراد بروز پيدا مي‌كند و در موارد وسواس، بيماري فرد تشديد مي‌شود.

احمدي با بيان اين كه فوايد نظم در اين كتاب به خوبي مطرح شده‌اند، گفت: افرادي كه در انجام كارهاي خود از نظم تبعيت مي‌كنند، به دليل دقت و ظرافت، اغلب به بهترين نحو كارها را انجام مي‌دهند، به حقوق ديگران احترام مي‌گذارند، از وقت خود استفاده بهينه مي‌كنند و با رعايت اين اصول، نظم به تدريج در گفتار، نوشتار، پوشش و خوردن آنها نيز وارد مي‌شود.

وي تصريح كرد: در كتاب «نظم و انضباط» عوامل متعدد بي‌نظمي نظير زيستي، عاطفي، رواني، اجتماعي، تربيتي، فرهنگي و ويژگي‌هاي بي‌نظمي فردي عنوان شده‌اند كه رفع برخي از اين عوامل به آموزش نياز دارند. رعايت نظم اجتماعي و ارزش نهادن به حقوق ديگران از جمله عواملي‌اند كه با آموزش از طريق خانواده، ‌برنامه‌هاي صدا و سيما و ساير روش‌هاي آموزشي قابل انتقال به افرادند.

منتقد اين كتاب در ارايه راهكار براي غلبه بر ويژگي‌هاي بي‌نظمي فردي گفت: براي داشتن نظم، به برنامه منسجم نياز داريم و بايد خود را ملزم به رعايت اصول تعيين شده در آن برنامه كنيم. در اين صورت، با گذشت زمان به صورت ناخودآگاه از نظم در برنامه‌هاي روزانه خود پيروي مي‌كنيم.

احمدي مطالب اين كتاب را به عنوان شروعي براي آغاز تحقيقات علمي در حوزه نظم و مطرح كردن ويژگي‌هاي آن موثر دانست و بيان كرد: در حوزه نظم و بيان ميزان آن به تحقيقات بيشتري نيازمنديم و فعالان عرصه روان‌شناسي و علوم اجتماعي بايد در اين زمينه بيشتر وارد شوند و خلاء‌هاي اين كتاب را پوشش دهند.

وي با اشاره به اين كه در پنج گروه خانواده(تطابقي، توافقي، تفاهمي، تحملي و طلاق) نظم به ترتيب كم‌رنگ مي‌شود، عنوان كرد: شخصيت فردي و اجتماعي فرزندان ما در خانواده به عنوان كوچك‌ترين نهاد اجتماعي پويا شكل ‌مي‌گيرد و فرزندان ما اين آموزش‌هايي را كه در خانواده ديده‌اند، در اجتماع به نمايش مي‌گذارند. لذا بايد نظم در خانواده رعايت شود و پدر و مادر به عنوان الگويي براي فرزندان بيشتر ملزم به رعايت اصول اخلاقي و اجتماعي‌اند.

كتاب «نظم و انضباط» به همت مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تهيه و تدوين و از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر شده است. اين كتاب در 9 فصل گوناگون با عنوان‌هاي بررسي واژگان، در سيره علمي و عملي بزرگان، جلوه‌هايي از نظم فردي، تجلي نظم در نظام اجتماعي، نظم و انضباط در امور اقتصادي، نظم و انضباط در امور نظامي، عوامل بي‌نظمي، راه‌هاي دستيابي به نظم، روش ايجاد انضباط در فرزندان و روش‌هاي رسيدن به موفقيت از طريق نظم را تشريح مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط