شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۵
ضرورت برپايي نمايشگاه دايمي كتاب در شهرستان‌ها

مدير مسوول انتشارات علم و حركت عنوان كرد: نمايشگاه‌هاي استاني كتاب بايد به محلي براي افزايش مطالعه و كتابخواني و رونق كتابفروشي‌ها در شهرستان‌ها تبديل شوند.\

روبن شاهورديان در گفت‌وگو با خبر گزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: متاسفانه امروزه با شرايط برگزاري نمايشگاه‌هاي استاني كتاب، كتابفروشي‌هاي شهرستان‌ها كم رونق مي‌شوند، زيرا با وجود حضور انواع انتشارات به ويژه انتشارات ورزشي، عموم مردم كتاب‌هاي مورد نياز خود را از اين نمايشگاه‌ها تهيه مي‌كنند و ديگر براي اين امر به كتابفروشي‌ها مراجعه نمي‌كنند.

وي ادامه داد: اساس برگزاري نمايشگا‌ه كتاب در شهرستان‌ها، نمايش كتاب و افزايش كتابخواني در ميان مردم آن منطقه است و اين نمايشگاه‌ها در واقع بايد براي تجهيز كتابفروشي‌هاي شهرستان‌ها برگزار شوند.

شاهورديان اضافه كرد: در نمايشگاه‌هاي استاني، ارايه كتاب به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با 20 در صد تخفيف صورت مي‌گيرد و انتشاراتي‌ها نيز ملزم به ارايه 20 درصد تخفيف‌اند كه اين امر باعث مي‌شود كتابفروشي‌ها بتوانند منابع جديدي با قيمت مناسب تهيه كنند، اما از طرفي كتابخوانان نيز دست به كار شده و كتاب‌هاي مورد نياز خود را تهيه مي‌كنند و اين امر باعث افزايش و رونق كار كتاب‌فروشي‌ها نمي‌شود.

مدير مسوول انتشارات علم ‌و حركت، وجود كتابخانه و آرشيو كتاب در سازمان‌ها و نهاد‌هاي دولتي و خصوصي شهرستان‌ها را امري ضروري دانست و عنوان كرد: نمايشگاه‌هاي استاني بايد براي تجهيز اين مراكز نيز اقدام كنند و با نظرسنجي و تحقيقات مناسب، به ارايه كتاب‌هاي مناسب براي ادارات و شركت‌ها بپردازند.

وي افزود: در بسياري از شهرستان‌ها بيش از دو يا سه كتابفروشي وجود ندارد و با توجه به تنوع و گستردگي موضوعات كتاب و فضاي كم براي كتابفروشي‌ها، بسياري از كتاب‌هاي مورد نياز انواع قشر‌هاي مردم به راحت در اختيار آن‌ها قرار نمي‌گيرد. لذا بهتر است دولت و سازمان‌هاي مسوول با حمايت از كتاب وكتابفروشي‌ها، فضاهاي مناسبي را با كاربري فرهنگي و تنها براي ارايه كتاب در اختيار كتابفروشي‌ها قرار دهد تا شهرستان‌ها از وجود يك يا چند نمايشگاه دايمي كتاب بهره‌مند شوند.

شاهورديان با تاكيد بر تلاش انتشارات علم‌ و حركت براي حضور در تمامي نمايشگاه‌هاي استاني كتاب بيان كرد: عرضه كتاب در اين نمايشگاه‌ها مناسب و قابل توجه، اما مقطعي و كوتاه است. براي افزايش و ثابت كردن ميزان مطالعه مردم در شهرستان‌ها بايد تبليغات كتاب و انتشارات شهرستان‌ها به صورت مستمر ادامه يابد تا در يك مدت زمان برنامه‌ريزي شده و مشخص بتوان فرهنگ مطالعه را در ذهن‌ جامعه حك كرد.

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي ورزشي درباره نقش كتابفروشي‌ها در افزايش جذب مخاطب و كتابخوان اظهار داشت: كتابفروشي‌ها براي افزايش كتابخواني بايد به سمت مكانيزه و مدرن شدن حركت كنند، زيرا قالب سنتي اغلب آن‌ها به ويژه براي نسل جوان جاذبه‌اي ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط