سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۲
انتشار یادداشت آل‌احمد درباره گوهر مراد

حرف‌ها و ناگفته‌هايي درباره غلامحسين ساعدي از زبان جلال آل‌احمد، ‌محمود دولت‌آبادي، بهرام بيضايي و عزت‌الله انتظامي، در كنار آثار منتشرنشده‌اي از او در كتابي با نام «گوهرمراد با يك عمر نوشتن» منتشر مي‌شود. اين كتاب 700 صفحه‌اي را يوسف انصاري تاليف و گرد‌آوري كرده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب در راستاي طرح انتشار «مجموعه ادبيات معاصر ايران در گذر زمان» از سوي انتشارات افراز به چاپ مي‌رسد.

كتابي درباره احمد محمود و اثري درباره احمد شاملو به قلم فرزام شيرزادي نيز در راستاي اين طرح منتشر مي‌شود.

انصاري انگيزه‌اش را از گردآوري كتابي درباره غلامحسين ساعدي با نام «گوهرمراد با يك عمر نوشتن» اين‌گونه توضيح داد: دو سال پيش پيشنهاد انجام اين كار را آقاي رضا سيد‌حسيني به من داد. آن موقع من تحقيقي را درياره «عزاداران بيل» ساعدي انجام مي‌دادم و ايشان از من خواستند به پژوهشم شكلي جامع‌تر بدهم.

وي درباره اين كتاب گفت: از ساعدي تعداد زيادي يادداشت،‌ مقاله و داستان كوتاه بر جاي مانده كه تاكنون به چاپ نرسيده‌اند. اين مطالب پراكنده را من از نشريات مختلف سال‌هاي اخير و دهه‌هاي 40 و 50 جمع‌آوري كرده‌ام.

وي افزود: ده يا يازده داستان كوتاه از اين نويسنده در مجله «معلم» تبريز، مجله «سهند» و «الفبا»، كه شش جلد آن در خارج از ايران چاپ شد را پيدا كردم . همچنين مقاله‌هايي نيز در نشريات مختلف از او منتشر شده بود، كه به احتمالي خود او نيز از انتشار آن‌ها در اين نشريات بي‌اطلاع بوده.

انصاري همچنين از انتشار مصاحبه‌هايي درباره اين نويسنده با داستان‌نويسان و سينماگران در اين كتاب خبر داد و گفت: بخشي از اين كتاب به مصاحبه‌هايي كه درباره ساعدي با داستان‌نويسان و سينماگران داشتم، اختصاص يافته، كه گفت‌وگو با محمود دولت‌آبادي، جواد مجابي، اكبر ساعدي‌ و جعفر والي، از آن جمله است.

اين نويسنده همچنين اضافه كرد: در مصاحبه‌اي كه با اكبر ساعدي‌ داشتم، وجوه مختلف شخصيتي، انگيزه‌ها و ديدگاه‌هاي اين نويسنده به گونه‌اي جزئي‌تر تحليل ‌شده كه شايد براي علاقمندان جالب باشد.

انصاري با اشاره به يادداشت‌هايي كه از نويسندگان بزرگ ايراني در اين اثر جمع‌آوري شده نيز گفت: در فصل ديگر اين كتاب يادداشت‌هاي نويسندگان و هنرمندان نامدار معاصر درباره ساعدي به چاپ رسيده كه يادداشت‌هاي جلال آل‌احمد، بهرام بيضايي، سيروس طاهباز، صمد بهرنگي، مفتون اميني، احمد پوري و امير‌حسن چهلتن، از آن جمله است.

اين پژوهشگر از چاپ تعدادي از نامه‌هاي ساعدي نيز در اين كتاب سخن به ميان آورد و گفت: در اين كتاب حدود 20 نامه از ساعدي منتشر شده كه از آن ميان نامه به عزت‌الله انتظامي و تعدادي ديگري از هنرمندان و نويسندگان ديده مي‌شود.

وي درباره انگيره‌هاي ديگرش از تاليف اين كتاب گفت: چندي پيش كتابي با نام «گوهرمراد، مرگ خودخواسته»، درباره غلامحسين ساعدي چاپ شد كه نام آن براي من آزاردهنده بود؛ ‌اين در حالي است كه ساعدي نويسنده‌اي پركار، ‌اميدوار و پر‌تلاش بود و چه بسا كه در زمينه داستان و نمايشنامه يكي از بهترين‌هاست.

انصاري افزود: در هر حال وجوه شخصيتي و زندگي ساعدي، همراه با ويژگي‌هاي آثارش، در قالب مصاحبه‌هاي اين كتاب تحليل شده و اينكه چرا او در اواخر عمر به بيماري روحي دچار شده است.

وي در پايان تاكيد كرد: يه اعتقاد من كتاب‌هايي كه تا به حال درباره ساعدي به چاپ رسيده، از جهاتي بسيار به هم شبيه‌اند؛ ولي من سعي كردم به جست‌و‌جوي مطالب تازه‌تري درباره او دراين كتاب باشم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها