پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۲
«دساتیر» حبیبی کسبی منتشر می‌شود

دومین مجموعه شعر محمود حبیبی کسبی با عنوان «دساتیر» اوایل سال آینده توسط نشر تکا راهی بازار نشر می‌شود. شعرهای این مجموعه در قالب‌های غزل، مثنوی و مسمط سروده شده‌اند./

حبیبی‌کسبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره دومین مجموعه شعرش گفت: سروده‌های این مجموعه اغلب حال و هوای معرفتی و توحیدی دارند و طی یک‌سال گذشته سروده شده‌اند.

وی این مجموعه را در مقایسه با مجموعه نخستینش، «من‌شور» که توسط انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر شد، از لحاظ کیفی پخته‌تر می‌داند و معتقد است شعرهای مجموعه دوم از نظر دریافت شعری ویژه‌تر و متمایز‌ترند.

حبیبی‌کسبی وجه تمایز شعرهایش را در تفاوت آن‌ها با شکل غالب شعر جوان امروز خواند و توضیح داد: جریان فراگیر شعر امروز به ویژه در بخش کلاسیک، بیشتر به سمت مادی‌گرایی رفته است. اما من در شعرهایم سعی داشتم از مادی‌گرایی دوری کنم و دچار روزمرگی نشوم.

این شاعر با اشاره به این موضوع که قالب شعر کهن فارسی قالبی ماندگار است و قدمتی نزدیک به ۱۲۰۰ سال دارد و شاعران نامدار بسیاری در این قالب‌ها، اوزان و ساختار به سرایش شعر مشغولند، اظهار داشت: شاید از نظر محتوا و ظاهر شعر کهن دستخوش تغییراتی شده باشد. اما همچنان این نوع شعر زاینده و بالنده است و مسیر خود را طی می‌کند.

وی افزود: به بیان دیگر قالب‌های کهن همواره در خود نوزایی و زایش داشته‌اند که موجب بالندگی بیشتر آن‌ها شده است.

حبیبی کسبی درباره مخاطب شعر کلاسیک امروز تصریح کرد: شعر کلاسیک هنوز هم در این روزگار مخاطبان فراوانی دارد و شاید بتوان گفت مخاطب این نوع شعر در مقایسه با دیگر قالب‌های شعری بیشتر است.

وی در پایان جریان شعر کلاسیک دهه اخیر به ویژه در قالب غزل را جریانی موفق ارزیابی کرد.

نخستین مجموعه شعر محمود حبیبی‌کسبی با عنوان «من‌شور» شامل 38 غزل و دو مثنوي در سه بخش می‌شود.

بخش نخست این كتاب با عنوان «سرخ» به اشعاري در حال و هواي توحيد و عرفان است. بخش دوم به نام «آبي» به اشعار تغزلي و بخش سوم با عنوان «سبز» به سروده‌های مذهبی حبیبی کسبی اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط