جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
غدير، اوج عظمت و مظلوميت اهل‌بيت(ع)

كتاب «ژرفاي غدير» تاليف محمدباقر انصاري از سوي انتشارات دليل‌ما به چاپ پنجم رسيد. اثر حاضر كه سومين جلد از مجموعه كتاب‌هاي «غدير در امواج» به شمار مي‌رود؛ تحليلي است موشكافانه بر واقعه غدير كه در آن به مباحثي مانند؛ ابعاد تاريخي، برنامه‌هاي سه روزه و عملكرد منافقان پرداخته، در انتها غدير را در كلام صاحب آن بررسي مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، خطابه غدير يك استثنا بين همه سخنراني‌هاي جهان است. آنچه از فراز منبر غدير بر زبان مبارك پيامبر(ص) جاري شد، از نظر زمان و مكان و تداركات و برنامه‌هاي جانبي به‌گونه‌اي بي‌سابقه به انجام رسيد كه نظير آن -نه قبل و نه بعد از آن- ديده نشده است. 

در يك نگاه مهمترين و مفصل‌ترين سخنراني در تاريخ شش هزار ساله انبياء، با پيش‌بيني‌ها و تداركات مفصلي از طرف خدا و رسول در نظر گرفته شد، تا به صورتي كاملا استثنايي و به ياد ‌ماندني اجرا شود؛ به‌گونه‌اي كه هيچ‌يك از اوامر الهي آن‌گونه ابلاغ نشده بود،‌ چنانچه امام باقر(ع) مي‌فرمايد: «لم يناد بشي‌ء مثل ما نودي بالولاية يوم‌الغدير؛ هيچ حكمي مانند ولايت در روز غدير اعلام نشده است».

در نگاهي ديگر اين ويژگي به ضميمه اهداف بلندي كه به عنوان مهمترين هدف آفرينش در نظر بود، باعث شد تا سخن به‌گونه‌اي باشد كه براي احدي جاي اعتراض باقي نماند، چنانچه حضرت زهرا(س) مي‌فرمايد: «خدا بعد از روز غدير براي احدي حجتي و عذري باقي نگذاشت». از بعدي ديگر بايد خاتم پيامبران، آخرين رسالت انبياء را به فرمان «بلغ ما انزل اليك من ربك» چنان ابلاغ نمايد كه جاي هيچ سخني باقي نماند، چنانچه اميرالمومنين(ع) مي‌فرمايد: «پيامبر(ص) در روز غدير براي احدي حجتي و براي گوينده‌اي سخني باقي نگذاشت».

در نظر بگيريد سخناني مي‌خواهد به بشريت منتقل شود كه ذخيره خداوند براي روز «كمال دين» و «تمام نعمت» است، و پروردگار مي‌خواهد با اعلام «رضيت لكم‌الاسلام دينا» امضاي خود را بر خط پاياني بعثت پيامبران(ص) نشان دهد. چه برنامه حساب شده‌اي بايد تدارك ديده مي‌شد كه با پايان آن دشمنان اقرار كنند كه «بطل كيدنا» و «نقشه‌هاي ما بر آب شد»؛ و چه اتمام حجت عميقي بايد صورت گرفته باشد كه خداوند در متن قرآن تاثير آن را با «اليوم يئس‌الذين كفروا من دينكم» ياد كرده باشد، و حضرت زهرا(س) بفرمايد: «به خدا قسم پيامبر(ص) در روز غدير چنان پيمان ولايت را براي علي(ع) محكم كرد كه اميدها را از دخالت در آن قطع كرد».

با توجه به اين اهداف بلند، جا دارد چه مقدماتي براي‌ آن سخنراني عظيم در نظر گرفته شود؟ چه كساني بايد براي تداركات و اجراي چنين مراسمي انتخاب شوند؟ آرايش چنين مجلسي از نظر زمان و مكان چگونه بايد باشد؟ چه تدابير امنيتي براي حفظ نظم و آرامش مجلس بايد در نظر گرفته شود؟ كيفيت سخنراني چگونه مي‌تواند از ساير خطابه‌ها متفاوت باشد؟ فراز و اوج و نشيب سخن، چه مراحلي را براي اهداف از پيش تعيين شده بايد طي كند؟ همه اين پيش‌بيني‌ها براي بدست آمدن بهترين نتيجه و نشان دادن عظمت آن سخنراني از سوي خدا و رسول، در جامع‌ترين گونه آن تدارك ديده شد. در كنار آن، از آغاز سفر تا روز بازگشت به مدينه، نزول پياپي وحي پشتيبان آن مراسم عظيم بود و مستقيما برنامه‌هاي آن را هدايت مي‌فرمود، به‌گونه‌اي كه نظير آن در تاريخ بشريت ديده نشده است.

«غدير» واقعه‌اي است لايق لقب «قرآني»! نقطه آغاز آن با قرآن، همه مراحل آن با نزول پي در پي قرآن، تار و پود خطابه‌اش آميخته با آيات قرآن، و خاتمه آن با حضور قرآن، كه اين همه واقعه‌اي در سايه‌سار قرآن براي ما ترسيم مي‌كند.

كجاي تاريخ اسلام را سراغ داريم كه در يك ماه بيش از 200 آيه قرآن در فراز و نشيب يك ماجرا نازل شده يا مورد استناد قرار گرفته باشد؛ و يا كدام خطابه را سراغ داريم كه بيش از 100 آيه قرآن در آن شاهد آورده شده باشد. كدام برنامه اسلام را مي‌شناسيم كه دو آيه بسيار مهم قرآن مستقيما و صريحا معرف آن باشد: يكي دستور به ابلاغ آن با «يا ايهاالرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من‌الناس» كه با ضمانت الهي به استقبال مبلغ اعظم غدير مي‌آيد؛ و ديگر نتيجه ابلاغ آن با «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم‌الاسلام دينا» كه امضاي خالق جهان را بر اين ابلاغ عظيم اعلام مي‌نمايد.

سراسر خطبه يك ساعته پيامبر(ص) در غدير، آميخته با آيات قرآن است. چند سوره به‌طور كامل در متن خطبه قرائت شده و مورد استناد و تفسير قرار گرفته است. آياتي نيز به صراحت يا به صورت ضمني در خطابه غدير آمده كه اشاره آن به آيات قرآن واضح است. در كنار اين حضور قرآن در غدير، بيانات مفصلي درباره عظمت قرآن و تفسير آن و صاحبان چنين مقامي در خطبه غدير به چشم مي‌خورد. ارتباط عميق اين آيات با اصل واقعه غدير قابل توجه است. در حالي كه محور سخن در غدير ولايت اهل‌بيت(ع) است، اوامر خاص مربوط به آن، معرفي دوستان و دشمنان ولايت،‌ نشان دادن مرزهاي ولايت و برائت، شناخت مقام والاي عصمت، همه در سايه قرآن بيان شده، و به‌گونه‌اي منسجم غدير را از متن قرآن استخراج كرده و قرآن را در متن غدير جاي داده است.

در بخشي از پيشگفتار درباره اين كتاب مي‌خوانيم: «براي پيگيري اهداف مذكور در كتاب حاضر، ابتدا روشي متفاوت در تحليل غدير براي نسل حاضر ارائه شده است، كه بخش اول كتاب در سه قسمت به آن اختصاص دارد. در بخش دوم ابعاد اعتقادي تاريخي غدير در سه قسمت مورد بررسي قرار گرفته، تا با چشمي باز و دلي روشن به استقبال بخش‌هاي اصلي كتاب برويم. تحليل برنامه‌هاي سه روزه پيامبر(ص) در غدير، بخش سوم  كتاب است كه ظرافت‌هاي اين مراسم عظيم را زير ذره‌بين برده است. پرده‌برداري از نقشه‌هاي دشمنان غدير و موشكافي تحركات آنان بر ضد ولايت، بخش چهارم كتاب است كه زمينه تحليل آينده‌هاي غدير را براي ذهن هموار مي‌نمايد. بخش پنجم كتاب، سپردن تحليل غدير به صاحب آن است كه با لسان فصيح "غدير مظلوم" را در اوج عظمت و مظلوميت به تصوير كشيده است.»

چاپ پنجم كتاب «ژرفاي غدير» در شمارگان 2000 نسخه، 224 صفحه و بهاي 16000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط