یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۸
ووشو؛ ورزشي نوپا و نيازمند منابع مكتوب

مربي تيم وشوو جوانان ايران گفت: وشوو ورزشي نوپا در ايران است كه براي پيشرفت نيازمند استفاده از كتاب‌هاي روز دنياست، اما ورزشكاران كمتر به مطالعه توجه مي‌كنند و مربيان نيز كمتر تمايلي به نوشتن كتاب از خود نشان مي‌دهند.\

توحيد اسديان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: از زماني كه وشوو در كشور ما به عنوان يك ورزش رسمي شناخته شد، جديدترين علوم و تغييرات به‌روز آن بر اساس كتاب‌هاي فدراسيون جهاني و انجمن بين‌المللي وشوو تأليف ترجمه شدند و در اختيار هنرجويان قرار گرفتند.

مولف كتاب‌هاي ورزشي با اشاره به تمايل بسيار كم مربيان ايراني وشوو براي تاليف كتاب ويژه اين رشته ورزشي افزود: تاليف كتاب امر مهمي است كه اگر بر اساس منابع درست نباشد، نمي‌تواند به پرورش هنرجو كمك كند، زيرا كتاب‌هاي ورزشي ابزاري مهم به ويژه براي پيشرفت براي هنرجويان به ويژه هنرجويان شهرستاني‌اند. اكنون در بسياري از شهرستان‌ها مربي درجه اول وشوو وجود ندارد و بهر‌ه‌مندي از كتاب،‌ كمك بسياري به پيشرفت ورزشكاران اين شهرستان‌ها مي‌كند.

مربي تيم وشوو جوانان ايران درباره حمايت فدراسيون وشوو براي تامين منابع مكتوب ورزشي اظهار داشت: وظيفه فدراسيون، پرورش ورزشكاران است و در حوزه تامين منابع مكتوب ورزشي، بايد سازمان تربيت بدني سرمايه‌گذاري كند. اكنون آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك كتاب‌هاي مختلفي ترجمه و تأليف مي‌كند، اما اين كه اين كتاب‌ها چقدر كارآمدند و چگونه به دست مخاطب مي‌رسند، موضوعي است كه بايد به آن توجه شود. 

اسديان درباره تاثير گذاري تاليف كتاب توسط مربيان گفت: متاسفانه توجه جامعه ورزشي به كتاب و تاليف آن بسيار كم‌رنگ است. هر چند گاهي افرادي بوده‌اند كه در زمينه وشوو كتاب نوشته‌اند، اما به اين كار ادامه نداده‌اند، در حالي كه اين امر مي‌تواند به پيشرفت جامعه ورزشي كمك شايسته‌اي كند و تجربياتي كه فرد با گذراندن سال‌هاي گران‌بهاي عمر خود بدست مي‌آورد، با مطالعه كتاب و استفاده از تجربيات ديگران راحت‌تر و علمي‌تر به آنها برسد.

وي در ادامه گفت: مشكل ديگري كه وجود دارد، مربوط به جامعه مخاطب ماست كه كم كتاب مي‌خوانند. وقتي خريد كتاب خوب نيست و سرمايه‌اي كه نويسنده يا ناشر هزينه كرده، به او باز نمي‌گردد، ذوق نوشتن هم از بين مي‌رود. همچنين بسياري از مربيان قدرت مالي ندارند و كمتر به اين كار روي‌ مي‌آورند.

اسديان همچنين درباره آثار تاليفي خودش گفت: در حوزه ورزش چنيدين عنوان كتاب تاليف كرده‌ام كه حدود نيمي از آنها به ورزش وشوو اختصاص دارند.  

وي در ادامه تصريح كرد: تنها علتي كه باعث شده كتاب بنويسم، علاقه‌اي من به ورزش است، چراكه دلم مي‌خواهد به هر نحوه‌اي به پيشرفت ورزش وشوو در كشور كمك كنم.

مربي تيم وشوو جوانان ايران درباره مشكلات اين حوزه افزود: يكي از مشكلاتي كه در حوزه كتاب‌هاي ورزشي وجود دارد، شبكه توزيع آن است كه نتوانسته منابع علمي را به شيوه‌اي يكسان در شهرستان‌ها توزيع كند تا كتاب‌ها در اختيار هنرجويان قرار بگيرند. به عنوان مربي بر سر تمرين‌ يا زماني كه به مربيان را در شهرستان‌ها مي‌بينم، كتاب‌هاي اين حوزه را معرفي مي‌كنم و در مورد راه‌كارها يا قوانين به آنها پاسخ مي‌دهم، در صورتي كه وظيفه شبكه توزيع است كه كتاب‌ها به راحتي در اختيار مخاطب قرار دهد.

اسديان فعاليت تخصصي «ايبنا» در حوزه كتاب را قابل تحسين دانست و گفت: واقعا خوشحالم كه خبرگزاري تخصصي كتاب منابع اطلاعاتي را معرفي، نقد و تحليل مي‌كند، زيرا مي‌تواند در رفع خلاءهاي اين حوزه  بسيار تاثيرگذار باشند و جامعه ورزشي را با كتاب پيوند دهد.

مربي تيم وشوو جوانان ايران با بيان اين كه «وشوو، يك رشته ورزشي علمي است» افزود: در كشور چين كساني كه وارد اين رشته مي‌شوند، بايد به دانشگاه بروند و ليسانس اين رشته را بگيرند و سپس در رشته‌هاي مختلف وشوو شروع به كار كنند، اما متأسفانه در كشور ما اين امر كاملاً برعكس است و كمتر كسي با داشتن علم به ورزش وشوو روي مي‌آورد.

اسديان درباره تغيير قوانين ورزش وشو و تدوين آن افزود: خوشبختانه كتاب‌هاي قوانين وشوو و تغييرات آن در كتاب‌هاي جديد تدوين و به شيوه‌اي واضح از سوي مدرسين ماهر توضيح داده مي‌شوند. تيمي كه به مسابقات اعزام مي‌شود، بايد به دقت اين قوانين را مطالعه كند تا نسبت به قوانين داوري اشراف كامل داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط