سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵
مقايسه با مضامين قرآني براي رسيدن به حقيقت اديان تحريف شده

نويسنده كتاب «اسلام و مسيحيت» با اشاره به اين كه اثر جديدش، مطالب وارد شده به كتاب‌هاي تورات و اجيل را با توجه به مضامين قرآن كريم آشكار مي‌سازد، عنوان داشت: تمامي اين اديان منشاء الهي دارند و با روشن شدن اين مطلب كه چه مسايلي به اين كتاب‌ها وارد شده‌اند و جدا كردن آنها از سخنان آسماني، مي‌توان به حقيقت دست يافت.

دكتر مصطفي ذاكري، پژوهشگر حوزه زبان‌شناسي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين كتاب خلاصه‌اي از آموزه‌هاي دو دين اسلام و مسيحيت را تنها بر اساس كتاب‌هاي اصلي اين اديان بررسي و موارد اختلافي آنها را آشكار مي‌كند.

وي بررسي قرآن با كتاب مقدس مسيحيان را در دو جنبه «عهد عتيق و عهد جديد» خواند و توضيح داد: در اين پژوهش در حوزه «عهد عتيق» كتاب‌هايي را كه يهوديان و مسيحيان آنها را قبول دارند با مضامين قرآن كريم بررسي كرده‌ام و در پژوهش‌هاي «عهد جديد» قرآن كريم را با كتاب‌هاي مقدسي كه تنها مسيحيان قبولشان دارند، نظير چهار انجيل و آثار مشابه، ارزيابي و مقايسه كرده‌ام.

دكتر ذاكري در توضيح اين موضوع عنوان داشت: بيشترين بخش كتاب مسيحيان بر اساس ديني است كه «پولس» آن را پايه ‌گذارد. «پولس» يا همان «سنت پل» يا «پل مقدس» يكي از يهوديان بسيار سخت‌گيري بود كه مسيحيان نخستين را آزار و اذيت مي‌كرد و درصدد از ميان بردن آنها بود. روزي كه او در راه دمشق اين مسيحيان را تعقيب مي‌كرد، مدعي شد كه در راه حضرت مسيح بر او ظاهر شد و گفت كه تو چرا بر من ظلم مي‌كني؟

اين نويسنده و مترجم ادامه داد: از آن پس او مسيحي شد و بسياري از مسايل را در اين دين بنيان گذارد. در حقيقت دين اصلي مسيحيان كنوني دين «پولس» است. او در تكوين دين مسيح نقش اساسي داشت. بر اين اساس، كتاب «اسلام و مسيحيت» مسايل اين دو دين را بررسي مي‌كند و نشان مي‌دهد در طول زمان چه مسايلي وارد دين مسيحيت شدند و موجبات دوري آن را از فرامين الهي فراهم ساختند.

وي با تاكيد بر اين كه در اين كتاب تمامي مطالب با استناد آورده شده‌اند و حتي براي برخي از مطالب چندين منبع ذكر شده‌اند، بيان داشت: اين كار زحمت فراواني را در پي داشت و به اين دليل كه نمي‌خواستم حرف بي‌منطق و بي‌مدركي بزنم، كوشيدم با دقت به تمامي منابع بپردازم. در اين نوشتار مطالب جديدي نيز عنوان مي‌شوند كه در ساير آثار مشابه وجود ندارند، نظير تجزيه و تحليل‌هايي كه براي تبيين مسايل و موضوعات مشترك در اين مقايسه تطبيقي صورت گرفته‌اند.

پژوهشگر حوزه زبان‌شناسي در اين باره به داستان «طوفان نوح» اشاره كرد كه در قرآن و كتاب‌هاي مقدس مسيحيان هم عنوان شده است و تصريح كرد: در تورات در تبيين اين ماجرا گفته شده است كه اين طوفان تمام زمين را دربرگرفت و جز افرادي كه در كشتي بودند، كسي زنده نماند. اين موضوع فاصله زيادي با منطق و علم دارد، چرا كه طوفان در اين عظمت نبود كه تمامي زمين را دربرگيرد. در ضمن در اين صورت تمامي آبهايي كه زمين را دربرگرفتند، پس از طوفان چه شدند؟ اگر اين گونه بود، بايد كشتي بسيار بزرگي ساخته مي‌شد كه تمامي انواع حيوانات زمين در آن جاي گيرند، در حالي كه اين موضوع فاصله زيادي با عقل دارد.

دكتر ذاكري با اشاره به اين كه اين داستان در قرآن كريم به گونه ديگري عنوان شده است، گفت: در قرآن گفته شده كه در جايي كه شما زندگي مي‌كنيد، طوفاني مي‌آيد، يعني در سرزميني نزديك بين‌النهرين. همچنين در قرآن آمده است كه خداوند به حضرت نوح گفت كه كشتي بسازد و از هر حيوان جفتي را در آن قرار بدهد كه منظور حيوانات همان منطقه بود. اين كار را با كشتي كوچك هم مي‌شد انجام داد كه با علم امروز منافاتي ندارد، در حالي كه در مطالب تحريف شده، تا حدي غير قابل باور است.

نويسنده و پژوهشگر ديني افزود: در اين نوشتار مسايلي را كه اختلافات شديدي در بيان قرآن و كتاب‌هاي مقدس مسيحيان درباره آن وجود دارد، آورده‌ام، نظير داستان «استر» كه پايه و اساسي ندارد. در اين داستان كه تنها در كتاب مسيحيان وجود دارد، «استر» قهرمان داستان، فردي معرفي شده است كه زن خشايار شاه شد و او را وادار كرد تا تمامي ضديهوديان را قتل عام كند. بر اساس اين داستان 10 هزار نفر در آن زمان كشته شدند. بر مبناي اين ماجرا، يهوديان هر سال در زماني نزديك به عيد نوروز، اين واقعه غير حقيقي را جشن مي‌گيرند، در حالي كه كل اين داستان مجعول است و من بر اساس 27 منبع از كتاب‌هاي غير ايراني كه اغلب خود آنها نوشته‌اند، غير واقعي ‌بودن اين ماجرا را اثبات كرده‌ام. در قرآن نيز اين مطلب هيچ جايگاهي ندارد.

وي درباره انگيزه‌اش از  تاليف اين كتاب گفت: اين دغدغه به تدريج براي من مسئله‌ساز شد كه چرا اديان آسماني تا اين حد با يكديگر اختلاف دارند و اين مشكل از كجا پيدا شده است؟ بر اين اساس، طي پژوهشي چند ساله اين كتاب را نوشتم تا مسلمانان ببينند قرآن تا چه حد عميق است و هيچ مطلب غير عقلاني در آن جاي ندارد و مسيحيان نيز از اين طريق به مطالب غير واقعي كتابشان پي‌ببرند و بيابند كه اصل اين كتاب چه بوده و بعدها چه چيزهايي به آن افزوده شده‌ است.

مدرس زبان و ادبيات فارسي در پايان و در قالب يافته‌هاي پژوهشي‌اش اظهار داشت: اديان الهي يعني اسلام، مسيحيت و يهود، هر سه منشاء الهي دارند و در كتاب‌هاي مقدس همه اين اديان مطالب حق وجود دارد، اما در كتاب‌هاي تورات و انجيل، افسانه‌ها و مطالب غير واقعي نيز راه يافته‌اند كه آنها را از اصل دين جدا كرد. با شناسايي اين مطالب و جدا ساختن آنها از حقيت، مي‌بينيم كه همه آنها حق‌اند و از يك منشاء سرچشمه مي‌گيرند.

چاپ كتاب «اسلام و مسيحيت» به تازگي پايان يافته است و قرار است در اين هفته اين كتاب از سوي شركت سهامي انتشار، روانه بازار نشر شود. همچنين اين كتاب در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران(15 تا 25 ارديبهشت) نيز در سالن ناشران عمومي عرضه خواهد شد.

دكتر مصطفي ذاكري متولد سال 1314 از دانش‌آموختگان حوزه علميه اصفهان است كه زبان قديم ايران و ميانه را در انگلستان آموخته است و بر زبان‌هاي عربي و انگليسي تسلط دارد. وي كه يكي از مدير پيشين روابط بين‌المللي موسسه استاندارد به شمار مي‌رود، پس از پيروزي انقلاب اسلامي به تدريس زبان‌شناسي و ادبيات فارسي در دانشگاه‌ پرداخت و كتاب‌هايي را به رشته تحرير درآورد و ترجمه‌هايي را نيز در اين حوزه رقم زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط