سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۴
اقتصاد منابع طبيعي از منظر اسلام

اصول و مباني «اقتصاد منابع طبيعي از منظر اسلام» در كتابي با همين عنوان به قلم «سعيد فراهاني‌فرد» از سوي سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به چاپ رسيد. اين اثر چگونگي راهيابي بحث استفاده پايدار از منابع طبيعي در ادبيات اقتصادي مذاهب را با ارايه راه‌كارهايي براي حفظ محيط ريست از نگاه اسلام عنوان مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، منابع طبيعي به جهت نقشي كه در توسعه كشور، سالم‌سازي محيط زيست و پايداري توسعه و برقراري عدالت دارند، در اقتصاد از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند. 

از طرفي، توجه بيش از حد به رشد اقتصادي با نگرش افزايش فيزيكي توليد ناخالص داخلي در طي قرن‌ها و دهه‌هاي گذشته، آثار زيانباري بر منابع طبيعي به ويژه بر منابع زيست محيطي ايجاد كرد و موجوديت و استمرار آنها را با خطر مواجه ساخت. اين نگراني‌ها سبب شدند بحث استفاده پايدار از منابع طبيعي در ادبيات اقتصادي به طور جدي مطرح شود. 

فرضيه نويسنده تحقيق حاضر اين است كه بهره‌برداري از منابع طبيعي در نظام اقتصادي اسلام، با توسعه پايدار و عناصر اساسي آن يعني حفظ محيط زيست و عدالت، سازگاري دارد. براي اثبات اين فرضيه بعد از بررسي مقايسه‌اي مالكيت و شيوه‌هاي بهره‌برداري در اديان و مذاهب و نظام‌هاي اقتصادي، ديدگاه مكتب اسلام در اين حوزه بررسي مي‌شود. 

بخش‌هاي بعدي به بررسي توسعه پايدار و عناصر اصلي آن با توجه به اصول مستخرج از آيات، روايات و فقه، مدل كلي بهره‌برداري از منابع طبيعي و سازگاري اين مدل با توسعه پايدار اختصاص دارد. 

كتاب اقتصاد منابع طبيعي از منظر اسلام يك مقدمه و هفت فصل با عناويني نظير «مالكيت منابع طبيعي»، «بهره‌برداري از منابع طبيعي»، «منابع طبيعي و توسعه پايدار»، «منابع طبيعي و محيط زيست»، «عدالت در بهره‌برداري از منابع طبيعي»، «اصول مفروض در بهره‌برداري منابع طبيعي در اسلام»، «جمع‌بندي و نتيجه‌گيري(مدل بهره برداري از منابع طبيعي در اسلام) را در بردارد. 

نخستين چاپ كتاب «اقتصاد منابع طبيعي از منظر اسلام» را سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در شمارگان 2500 نسخه، 352 صفحه و بهاي 45000 ريال روانه بازار نشر كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط