دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۹
«کتاب سال شعر جوان 2» منتشر شد

«کتاب سال شعر جوان 2» منتخبی از سروده‌های هفت شاعر جوان برگزیده دومین جایزه کتاب سال شعر جوان، به تازگی توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر و راهی بازار نشر شده است. این مجموعه زندگی‌نامه شاعران برگزیده، نمونه شعر آن‌ها و مقدمه‌ای برای تشریح تفاوت‌های دوره دوم جایزه با دوره نخست آن را شامل می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در مجموعه «کتاب سال شعر جوان 2» نمونه‌ای از سروده‌های فاطمه حق‌وردیان، مرتضی حیدری آل‌کثیر، پانته‌آ صفایی، غلامرضا طریقی، الیاس علوی، کبری موسوی قهفرخی و مهدی مظفری ساوجی ، هفت برگزیده دومین دوره جایزه کتاب سال شعر جوان گنجانده شده است.

در مقدمه کتاب تفاوت دومین دوره کتاب سال شعر جوان با نخستین دوره آن تشریح شده و آمده است: «این تفاوت در تغییر یا تکمیل ناخواسته و همچنین دلخواسته عنوان آن است که علاوه بر کتاب سال شعر جوان، «جایزه قیصر امین‌پور» نیز به عنوان قبلی افزوده شد. ناخواسته بدان سبب که پرواز ناگهان قیصر که خود از پایه‌گذاران دفتر شعر جوان به حساب می‌آمد، چون بسیاری از شعرهایش غافلگیرکننده بود.»

در ادامه این مقدمه می‌خوانید: «شرح اجرا، شیوه کار، فراخوان و انتخاب آثار دوم همانند نخستین دوره بود. آثار در سه مرحله داوری و این هفت اثر از میان حدود 200 کتاب رسیده به دبیرخانه جایزه کتاب سال انتخاب شدند.»

در بخش دیگر از این مقدمه به یکی دیگر از تفاوت‌های دومین دوره جایزه کتاب سال شعر جوان با دوره نخست آن اشاره شده و آمده است: «تفاوت دیگر برگزاری هفت جلسه معرفی و نقد و بررسی برای کتاب‌های مرحله پایانی، پیش از برگزاری مراسم اختتامیه بود. این برنامه در دوره‌های بعدی نیز به عنوان برنامه‌ای ویژه اجرا خواهد شد.»

«یافته‌های یک اسکیزوفرنی»، «به 24 سالگی یک اسکلت»، «نوستالژیا» و «چهارپاره‌ای برای بی‌تابی‌های من و ناممکنی‌های تو» عنوان منتخبی از سروده‌های حق‌وردیان هستند.

«وضوی شعر»، «امانت»، «تفاهم»، «معامله با تو»، «باغبان کو؟»، «تکامل» و «تیمم در خلیج» عنوان سروده‌هایی از حیدری آل‌کثیر هستند که در این مجموعه آمده است.

هفت نمونه شعر از سروده‌های صفایی و موسوی قهفرخی نیز در این مجموعه گنجانده شده است.

«مطلوب من»، «سفید، تو – سیاه، من»، «آفرینش» و «من نامه» عنوان شعرهایی از طریقی و «دلتنگی»، «ما می‌میریم»، «آواز غریب»، «امید»، «درخت عاشق» و «بی‌برکت» عنوان سروده‌هایی از علوی در این کتاب هستند.

«شاه کلید»، «تاریکخانه»، «جاذبه‌ها»، «برای خالی گلدان‌ها»، «ماهی کوچک» و «در آپارتمان ما» نیز عنوان شعرهایی از مظفری‌ساوجی هستند.

«کتاب سال شعر جوان 2» توسط ریحان ریحانی گردآوری و با طرح جلدی از فرزاد ادیبی در شمارگان 1100 نسخه و قیمت 2500 تومان توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط