یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۷
ادبيات پشتوانه محكمي براي خلق آثار تصويري است

عليرضا افخمي با اشاره به اينكه بسياري از مفاخر علمي و مذهبي عملكرد و زندگي نامه اي موفق،ماندگار و سينمايي دارند افزود: علاوه بر زندگي نامه "فردوسي" كه قابليت تبديل شدن به يك اثر سينمايي را دارد، مي توان با الهام گرفتن از اشعار مولوي آثار بسيار گرانبهايي را در عرصه سينما و تلويزيون خلق كرد.

"عليرضا افخمي" نويسنده و كارگردان سينما و تلويزيون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كتاب(ايبنا) در ارزيابي خود از توليد آثار ادبي در سينما و تلويزيون ايران با اشاره به اين مطلب كه در خارج از كشور سينما همچنان مبتني بر ادبيات است، اظهار داشت: همانطور كه شاهد هستيم حدود 70 درصد از توليدات و آثار ماندگار سينماي جهان بر اساس اقتباس هاي ادبي بوده و اين درحالي است كه توليد اين گونه آثار در سينماي ايران نسبت به كشورهاي توسعه يافته بسيار اندك است.

وي افزود: شايد يكي از دلايل نپرداختن همه ما به حوزه ادبيات در سينما و تلويزيون عدم توجه دست اندركاران عرصه هنر به كتاب و ادبيات بوده است، در واقع شايد بسياري از فيلمسازان و دست اندركاران عرصه سينما و تلويزيون به جهت مشغله زياد با كتاب و رمان فاصله گرفته باشند و همين موضوع هم باعث آن شده تا افكار و رويكرد آنها به آثار ادبي كاهش يابد.

اين فيلمساز با بيان اينكه، ادبيات پايه و پشتوانه بسيار محكمي براي خلق آثار ماندگار در سينما و تلويزيون ايران است، خاطرنشان ساخت: در اين عرصه با الهام گرفتن از اشعار فردوسي،مثنوي و غيره مي توان آثار بسيار زيادي را به صورت شعرگونه بيان و خلق كرد.

افخمي در ادامه به تصوير كشيدن پيشينه تاريخي، علمي و مذهبي كشورمان را از دغدغه هاي جدي خود دانست و يادآورشد: دوست دارم در همه زمينه ها و گونه هاي حوزه فرهنگ و هنر فعاليت كنم و در حوزه ادبيات نيز معتقدم زندگي نامه "فردوسي" ، "مولوي" و بسياري ديگر از مفاخر علمي و مذهبي كشورمان قابليت به تصوير كشيدن در سينما و تلويزيون را دارند و اصولا انعكاس ادبيات آنها در قالب يك فيلم يا مجموعه تلويزيوني بسيار جذاب، آموزشي و تاثيرگذار خواهد بود.

وي در توضيح مطلب فوق افزود: البته پرداختن به حوزه ادبيات و همچنين چهره هاي فاخر كشور در سينما و تلويزيون انرژي و زمان زيادي را مي گيرد، اما آنچه كه مسلم است، به تصوير كشيدن پيشينه تاريخي و مذهبي كشورمان بايد همراه با جذابيت و به روز باشد تا علاوه بر جذب مخاطبان داخلي نظر مخاطبان خارج از كشور را به خود جلب كند.

افخمي گفت: مشكلاتي چون مميزي و هزينه بالاي توليدات سينمايي باعث شده است كه فيلمسازان توان و جسارت آن را نداشته باشند كه وقايع تاريخي را به درستي به تصوير بكشند و اتفاقات رخ داده در گذشته ما را بر اساس پيشينه مكتوبي كه وجود دارد انعكاس دهند.

وي با اشاره به اينكه از كودكي به ادبيات علاقه مند بودم، گفت: با توجه به اينكه پدرم به حافظ، مولوي و مثنوي ارادت خاصي داشت و با آثار آنها آشنا و علاقه مند، من هم از همان دوران كودكي به شعر و زندگي نامه اساتيد خودم در حوزه ادبيات علاقه مند  شدم.

اين فيلمساز در پايان با ابراز تاسف از تكرار سوژه ها در سينماي ايران يادآور شد: متاسفانه با توجه به پيشينه تاريخي و مذهبي و همچنين چهره هاي نام آشنايي كه داريم كمتر توانسته ايم به آنها بپردازيم و شايد به همين دليل هم است كه در سينما به تكرار افتاده ايم و سينماگران با ادبيان فاصله زيادي گرفته اند.

"تب سرد"،"زير زمين" و "او يك فرشته بود" از جمله آثاري هستند كه توسط عليرضا افخمي ساخته شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط