یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۵
انتشار هشتمين پيام بهارستان با گلچيني از آراي 55 نويسنده

مدير اجرايي فصلنامه پيام بهارستان با اعلام اين كه هشتمين شماره فصلنامه پيام بهارستان مراحل نهايي چاپ و نشر خود را سپري مي‌كند، مطلب ويژه اين شماره را مقاله‌اي با عنوان «نخستين تلاش سازماندهي شده بهائيان براي تأثيرگذاري بر روابط ايران و آمريكا» خواند كه درباره اسناد اين ماجرا، مطالبي را عنوان مي‌كند.\

كوروش نوروزمرادي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مطلب را از مهمترين مقالات اين شماره عنوان كرد و اظهار داشت: در اين شماره بيش از 55 مقاله از نويسندگان و پژوهشگران گوناگون حوزه تاريخ و اسناد جاي دارد كه هريك در موضوعي مشخص آگاهي‌هايي را به مخاطبان خاص اين نشريه ارايه مي‌كند.

وي با اشاره به مسايلي كه در جهان امروز درباره رابطه ايران و آمريكا وجود دارد، كتابخانه مجلس را در شمار نخستين مراكزي دانست كه اسنادي را در اين باره منتشر كرده است و بيان داشت: اين فصلنامه تا دو هفته آتي در حجمي بالغ بر 1000 صفحه روانه بازار نشر خواهد شد.

مدير اجرايي فصلنامه پيام بهارستان درباره متن اين مقاله عنوان داشت: يك‌ صدسال قبل ـ سال 1910 ـ با تلاش احمد سهراب اصفهاني و تعدادي از آمريكايي‌هاي دوستدار ايران، انجمني با عنوان «انجمن تربيتي ايران و آمريكا» در واشنگتن تأسيس شد. هدف اين انجمن تسهيل روابط فرهنگي، تجاري بين محافل آمريكايي و نيز محافل بهائيان مقيم آمريكا در ايران بود. در راه دستيابي به اين هدف، تبليغات زيادي از سوي آن انجمن در مطبوعات آمريكا و نيز مطبوعات ايراني و فارسي‌زبان ايران در كشورهاي ديگر انجام نشد. اين‌گونه بود كه نخستين تلاش سازماندهي شده براي تأثيرگذاري و جهت ‌دادن به روابط بين ايران و آمريكا، از سوي محافل بهائيان در ايالات متحده و نيز همراه با آن، در محافل مشابه در ايران آغاز شد. در اين ميان ارزش و اهميت نقش احمد سهراب اصفهاني و فعاليت بي‌وقفه وي در شروع به فعاليت و ادامه كار آن انجمن، انكارناپذير است. 

نوروزمرادي مقاله «انجمن تربيتي ايران و آمريكا» را كوششي براي شرح عملكرد آن انجمن با استفاده از اسناد و مدارك متقن تاريخي خواند و آن را انجمني توصيف كرد كه طي دو سال فعاليت خود، تجربه جالب توجهي از يك تلاش و كوشش سازماندهي شده، بر جاي گذاشت.
 
وي با اشاره به اين كه اين مقاله را مسعود كوهستاني‌نژاد از پژوهشگران و نويسندگان تاريخ به رشته تحرير در آورده است، گفت: حجت‌الاسلام دكتر رسول جعفريان، مصطفي نوري، محمدكاظم رحمتي، ايرج افشار، محمد گلبان، جهان‌بخش جويا و ... از جمله نگارندگان هشتمين پيام بهارستانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط