سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۱
حق عضويت، نماد مشاركت مردمي در اداره كتابخانه‌هاست

كسي كه براي استفاده از خدمات كتابخانه مبلغي را به عنوان حق عضويت پرداخت مي‌كند خود را در اداره و تامين منابع آن مسوول و سهيم مي‌داند.

محمود عباس نژاد، مدير امور كتابخانه هاي عمومي گلستان، در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با اشاره به پيشنهاد ايبنا مبني بر حذف حق عضويت در كتابخانه هاي روستايي گفت: چهار كتابخانه روستايي در سطح استان گلستان وجود دارد كه حق عضويت در اين كتابخانه ها فقط پنج هزار ريال است.

وي خاطرنشان كرد: نبايد اين واقعيت را ناديده بگيريم كه يكي از عوامل تعيين كننده ارزش موقعيت هاي پيش روي ما، هزينه‌اي است كه براي كسب آن مي‌پردازيم. اگر كتاب و كتابخانه بدون هزينه و با سهولت در اختيار مخاطبان قرار گيرد، ارزش و شان خود را از دست مي دهد. از سو ي ديگر، مبلغي كه به عنوان حق عضويت در كتابخانه از اهالي روستاها دريافت مي شود به ميزاني نيست كه در وضعيت اقتصادي و معيشت آن‌ها مشكل ايجاد كند.

عباس نژاد با بيان اين مطلب كه در بيش‌تر استان هاي كشور فاصله وضع معيشتي روستاييان و اهالي شهر نشين تا اندازه زيادي از بين رفته است، اظهار داشت: در استان گلستان نيازي به حذف حق عضويت احساس نمي شود.

وي در معرفي كتابخانه هاي روستايي استان گفت: كتابخانه «نوده ملك» در گرگان 178عضو فعال و شش هزار و 92 عنوان كتاب دارد. كتابخانه روستاي «مزرعه كتول» در علي آباد كتول قرار دارد و 198خانم و 111آقاي عضو اين كتابخانه از شش هزار و 146عنوان استفاده مي كنند.   
 
عباس نژاد اضافه كرد: كتابخانه «ايرج كردي» در روستاي گز غربي از توابع بندر گز چهار هزار و 937عنوان كتاب و 120عضو فعال دارد. همچنين كتابخانه «گري دوجي» در آق قلا، ديگر كتابخانه روستايي استان است. 147خانم و 159آقاي عضو در اين كتابخانه از شش هزار و 124 عنوان كتاب استفاده مي كنند. 

به گفته مدير كتابخانه هاي عمومي گلستان، بسياري از روستاهاي اين استان فاقد كتابخانه هستند و امور كتابخانه هاي استان ساخت و تجهز كتابخانه در اين روستاها را در برنامه خود قرار داده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۶/۱۳
    ممنون از اطلاعات جالب و مفيدي كه در اين بخش قرار داديد جاودانه بمانيد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط