چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲
حسن‌لی: شایستگی دانشجویان ادبیات نادیده گرفته نشود

حسن‌لی، رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، معتقد است سراسری شدن آزمون مقطع دکترا می‌تواند منجر به نادیده گرفته شدن شایستگی دانشجویان ادبیات شده و تنها افرادی گزینش شوند که بر دروس دیگر مانند زبان انگلیسی تسلط دارند. برخي نيز معتقدند زبان انگلیسی بايد شرط فراغت از تحصیل و نه شرط ورود به دانشگاه باشد.\

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): چندی پیش کاووس حسن‌لی استاد ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، مدیر علمی_ پژوهشی مرکز حافظ‌شناسی و موسس مراکز حافظ‌شناسی و سعدی‌شناسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا خبر از تصمیم جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پذیرش دانشجوی دکترا بر اساس آزمون سراسری داد. 

حسن‌لی با ارزیابی منفی خود از این تصمیم، پیشنهاد کرد ایبنا در سلسله گفت‌وگوهایی با استادان زبان و ادبیات فارسی، نظرات آنها را درباره این روند به مخاطبان ارائه دهد. 

این نخستین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگوهای ایبنا با استادان زبان و ادبیات فارسی است که من باب فتح باب، آن را با خود کاووس حسن‌لی آغاز کرده‌ایم. 

شایستگی دانشجویان ادبیات نادیده گرفته می‌شود
حسن‌لی در گفت‌و‌گو با ایبنا اظهار داشت: اخبار غیر رسمی مبنی بر این‌که آزمون مقطع دکترا به صورت سراسری برگزار شود شنیده شده است که خبری بسیار ناخوشایند است. این خبر بنابر دلایل گوناگون مخالفت استادان و داوطلبان را به همراه داشته است.

وی درباره برخی از این دلایل توضیح داد: سال‌هاست که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیماتی مبتنی بر حذف تدریجی کنکور سراسری مقطع کارشناسی و پذیرش دانشجو بدون کنکور شنیده می‌شود. این تصمیم بسیار شایسته است و کمک می‌کند تا مسیرهای بهتری را برای گزینش دانشجو در پیش بگیریم.

حسن‌لی افزود: طرح جدید در ارتباط با آزمون سراسری مقطع دکترا بر خلاف سیاست‌های پیشین وزارت علوم برای حذف کنکور است. فراموش نکنیم که باید در جهتی حرکت کنیم که معیارهای شایسته‌تری را برای گزینش دانشجو در نظر داشته باشیم.

عضو هیات علمی نخستین مجمع آموزش زبان و ادبیات فارسی، به تلاش وزارت علوم برای پرهیز از تمرکزگرایی اشاره و تصریح کرد: چند سالی می‌شود که وزارت علوم بر لزوم پرهیز از تمرکزگرایی و اخذ تصمیمات مهم در دانشگاه‌های مادر و دانشگاه‌هایی که هیات ممیزه دارند تاکید می‌کند. به عبارت دیگر بسیاری از اختیارات و اخذ تصمیمات مهم به دانشگاه‌های بزرگ واگذار می‌شود.

این استاد دانشگاه با مثبت خواندن این تصمیم ادامه داد: سراسری شدن آزمون دکترا با این‌ موضوع که در سال‌های اخیر تلاش می‌کنیم به سمتی برویم که دانشگاه‌های بزرگ در تصمیم‌گیری‌های علمی مستقل باشند و متناسب با شرایط روز عمل کنند مغایرت دارد.

وی درباره رشته‌ای همچون زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: در چنین رشته‌ای باید آزمون زبان انگلیسی شرط خروج و نه اجازه‌ای برای ادامه تحصیل باشد. این امر بدان معناست که در گزینش داوطلبان مقطع دکترای این رشته باید در ابتدا افرادی را که شایستگی تحصیل در این مقطع را دارند انتخاب کنیم و سپس برای فراغت از تحصیل آن‌ها شرط تسلط به زبان انگلیسی را در نظر بگیریم.

حسن‌لی تشریح کرد: اگر عکس این موضوع عمل کنیم نتیجه‌ای که حاصل می‌شود این است که دانشجویانی در آزمون دکترا پذیرفته می‌شوند که تنها به زبان انگلیسی تسلط دارند و شاید شایستگی تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی را نداشته باشند.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه شیراز گفت: در چند سال اخیر برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گرفت و گرایش‌های جدیدی همچون گرایش ادبیات عرفانی، ادبیات غنایی و ادبیات حماسی در مقطع دکترا ایجاد شد. با سراسری شدن آزمون مقطع دکترا این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شایسته بی‌نتیجه می‌ماند. 

مولف کتاب «کارنامه تحلیلی خیام‌پژوهی» اظهار داشت: شایسته است هرگونه تصمیم درباره پذیرش دانشجو در مقطع دکترا با رایزنی با دانشگاه‌های مادر، دانشگاه‌های مجری دوره دکترا و یا دانشگاه‌هایی که قطب علمی هستند و در برنامه‌های خود بازنگری کرده‌اند صورت بگیرد.

مدیر قطب علمی شاعران و نویسندگان فارس در پایان یادآور شد: تصمیمات جدید و بازنگری در برنامه‌ها باید متناسب با شرایط روز و نیازسنجی‌های هر حوزه و در پایان براساس نظرسنجی صورت بگیرید تا هیچ تصمیم شتاب‌زده‌ای گرفته نشود که پس از مدتی مجبور شویم آن‌را لغو کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط