چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۸
شهيدي از تبار عشق و وفا

كتاب «حبيب‌بن مظاهر» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين جواد محدثي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه پنجمين كتاب از مجموعه آثار «آشنايي با اسوه‌ها» است، زندگاني و شهادت يكي از بزرگترين اصحاب امام حسين(ع) را به اختصار بررسي مي‌كند.

«آشنايي با اسوه‌ها» مجموعه‌اي است براي معرفي چهره‌هاي برجسته تاريخ صدر اسلام به ويژه به جوانان تا با اين الگوهاي كمال و خودسازي آشنا شوند.

«حبيب‌بن مظاهر» از بزرگان شيعه و از طايفه «بني اسد» بود و در زمان پيامبر خدا(ص) و اميرالمومنين(ع) از ياران وفادار آنان به شمار مي‌رفت. او در نهضت كربلا در ركاب امام‌ حسين(ع) جنگيد و به شهادت رسيد.

در سال 61 هجري كه نيم قرن از رحلت پيامبر اسلام(ص) مي‌گذشت، جامعه اسلامي گرفتار حاكماني شده بود كه تحريف دين و كشتن آزادگان و هتك حرمت‌هاي الهي و احياي جاهليت سياه و دنيازدگي و ستمگري و شكمبارگي و شهوتراني، كم‌ترين و كوچك‌ترين فسادهايشان بود.

حسين‌بن علي(ع) قيام كرد تا دست يزديد تبهكار را از سرنوشت امت اسلام كوتاه سازد. زمانه دشواري بود؛ امتحاني پيش آمده بود كه دينداران واقعي كم شده بودند و مردان جهاد و شهادت كمتر يافت مي‌شدند؛ اكثر مردم به «زندگي» روي آورده بودند!

حسين(ع) براي احياي حق و اسلام، مردانه قدم به ميدان گذاشت و نهضت ضد يزيدي خود را ـ‌كه ضد كفر و ستم بود‌ـ با ياراني مصمم و وفادار و حق‌شناس به انجام رساند. اصحاب او اندك بودند، ليكن در عاشورا كيفيت مطرح بود، نه كميت؛ ايمان و عشق به شهادت در راه خدا ملاك بود، نه فزوني جمعيت و زيادي نفرات.

اغلب همراهان حسين‌بن علي(ع)، عابدان شب‌زنده‌دار، زاهدان وارسته، قاريان قرآن‌شناس، قهرمانان با بصيرت، معلمان سلحشور و مجاهدان پرهيزكاري بودند كه آثار عبادت و تهجد در سيمايشان هويدا بود. حضور تني چند از صحابه پيامبر اسلام(ص) و حواريون حضرت امير(ع) در سپاه اندك سيدالشهدا(ع) قداست و وجهه و معنويتي پرشكوه به جمع آنان بخشيده بود.

در اين كتاب با چهره تابناك و شخصيت برجسته يكي از اين بزرگ‌مردان آشنا مي‌شويم تا شايد اين آشنايي، ما را در پيروي و تاسي به آنان ياري رساند.

اين قهرمان عابد و عارف، «حبيب‌بن مظاهر» است كه نامش آشناست و با كربلاي حسين و عاشوراي شهادت، پيوندي ناگسستني دارد.

برخي از عاشوراييان، جزء مسلمانان فداكاري بودند كه حتي حضور رسول ‌خدا(ص) را هم درك كرده بودند، و بعضي‌شان از دلير مردان ركاب اميرالمومنين(ع) و ياران آن حضرت بودند كه در حضورش با دشمنان حق جنگيده و در شمار اصحاب امام مجتبي(ع) هم بوده‌اند و سرانجام حسين‌بن علي(ع) را در كربلا ياري كرده و در اين راه به شهادت رسيده‌اند.

حبيب و ياران ديگر ابا عبدالله‌الحسين(ع) در روز عاشورا از چنان عظمت و شكوه و مقامي برخوردار بودند كه مايه غبطه همگان است. تعبيراتي را كه امام صادق(ع) درباره آنان به كار برده، بسيار ارزشمند است. القابي هم چون «اوليا و دوستان خدا»، «برگزيدگان پروردگار»، «ياران وفادار دين خدا»، «انصار پيامبر و علي و فاطمه و حسن و حسين»، «پاكان رستگار و سعادتمند» و...

چاپ ششم كتاب «حبيب‌بن مظاهر» در شمارگان 2500 نسخه، 52 صفحه و بهاي 10000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط