شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰
خداشناسي مكتوب براي جوانان

كتاب «خداشناسي» نوشته آيت‌الله ابراهيم اميني از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ سوم رسيد. اثر حاضر، خداشناسي را كه مهمترين اصل از اصول مهم حياتي موحدان به حساب مي‌آيد را براي آشنايي جوانان به رشته تحرير درآورده است._

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب، نخستين اثر از مجموعه كتاب‌هاي عقيدتي «جوان و باورها» است كه نويسنده با سال‌ها انديشه‌ورزي در منابع و متون ديني و ارتباط دائمي با جوان و تفكر در مسائل عقيدتي و تربيتي، آن را سامان داده است.

به عقده نويسنده، عمر انسان را به چهار دوره مي‌توان تقسيم كرد؛ كودكي، جواني، ميان‌سالي و سال‌خوردگي. در اين ميان، جواني حساس‌ترين و ارزشمندترين دوره‌هاست چون كودك از جهت رشد جسماني و رواني به حدي نرسيده كه توان مسووليت‌پذيري را داشته باشد و از همين رو، مسووليت اداره و پرورش او بر عهده پدر و مادر نهاده شده است. دوران سال‌خوردگي نيز دوران ضعف و ناتواني و نياز است كه فرد سالخورده در اين دوران بايد از اندوخته‌هاي دوران جواني استفاده كند يا در تامين نيازها وابسته به فرزندان يا كمك‌هاي موسسات خيريه باشد. همچنين انسان در ميان‌سالي گرچه قدرت كار و تلاش و تامين هزينه‌هاي زندگي روزمره و پيش‌بيني نيازهاي دوره سال‌خوردگي را دارد، ولي موفقيت در اين امر بستگي به استفاده درست از دوران جواني است، بنابراين حساس‌ترين و ارزشمندترين دوران عمر انساني، جواني است. رشد جسماني، نيروي بدني و استعداد عقلاني جوان به حدي رسيده كه مي‌تواند به آينده‌نگري و سعي و تلاش، مسووليت كنوني و آينده خويش را بپذيرد و خود را براي زندگي آينده و شهروندي وظيفه‌شناس و تاثيرگذار آماده سازد.

ويژگي‌هاي جوان را به اين امور مي‌توان خلاصه كرد؛ سلامت بدن، توان جسمي، نشاط و حركت، هوش و حافظه قوي، فراغت و آرامش رواني، همت بلند، آرزوهاي دراز، توان خلاقيت و ابتكار، صداقت و خيرخواهي، پاكي و صفاي باطن. البته همه جوانان در برخورداري از ارزش‌هاي مذكور يكسان نيستند، بلكه در بين آنها تفاوت‌هايي وجود دارد، ولي هركس در دوران جواني خود بيش از ساير ايام از اين نعمت‌ها برخوردار است. خداي مهربان، نعمت جواني و اين همه نعمت را به جوان داده تا به همت بلند و آينده‌نگري و سعي و كوشش، وسيله سعادت و خوشبختي خويش را فراهم سازد، اگر در انجام اين مهم كوتاهي كرد و عمر گران‌مايه خويش را در غفلت و بيهودگي تضييع كرد؛ بعدا پشيمان خواهد شد.

اميرالمومنين علي(ع) فرمود: «دو چيز است كه آدمي قدرشان را نمي‌داند جز كسي كه آنها را از دست داده است: جواني و تندرستي». پيامبر اكرم(ص) فرمود: «در قيامت، بنده خدا قدم از قدم بر نمي‌دارد جز اين كه از او سوال مي‌شود: عمرت را در چه راهي صرف كردي و جواني‌ات را چگونه به پايان رسانيدي؟» همچنين پيامبر اكرم(ص) به ابوذر فرمود: «پنج چيز را قبل از پنج چيز قدر بشناس: جواني را قبل از پيري، تندرستي را قبل از بيماري، غنا را قبل از فقر، فراغت را قبل از اشتغال و حيات را قبل از مرگ.»

در بخشي از اين كتاب آمده است: «جوانان بايد قدر جواني را بدانند و حداكثر استفاده را از آن ببرند، وگرنه با خسارت‌هاي سنگين و غير قابل جبراني مواجه خواهند شد، و آن زماني است كه پشيماني ديگر سودي نخواهد داشت. جوانان در اين خصوص سه مسووليت مهم و سرنوشت‌ساز بر عهده دارند كه به طور كوتاه بدان اشاره مي‌شود:
وظيفه اول: رعايت كامل بهداشت و حفظ سلامت بدن و قواي جسماني و رواني است.
وظيفه دوم: تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي براي زندگي آينده است.
وظيفه سوم: بررسي و پژوهش در باورهاي ديني و عقايد مذهبي است.»

آيت‌الله اميني در بخشي از پيشگفتار كتاب درباره اولويت‌ها و ضرورت‌هاي كاري جوانان مي‌نويسد: «تحقيق و پژوهش در باورهاي ديني براي جوانان و يافتن پاسخ‌هاي صحيح و قانع كننده، از هركار ديگري ضروري‌تر است؛ مخصوصا در اين زمان كه عقايد ديني و حتي احكام آن، به وسيله دشمنان اسلام و يا ابزارهاي پيشرفته اطلاع‌رساني مورد هجمه جدي قرار گرفته از هرطرف اشكال تراشي و شبهه‌افكني مي‌كنند.
جوان براي اين بررسي و پژوهش‌ها به راهنمايي‌هاي سنجيده و منابع قابل اعتمادي نياز دارد كه مهمترين آنها از ديرباز، "كتاب" بوده است، خوشبختانه دانشوران مسلمان در بخش‌هاي مختلف خداشناسي، نبوت عامه و خاصه، احكام و فلسفه احكام و امامت، كتاب‌هاي بسيار خوب و دقيقي نوشته‌اند، ولي غالب آنها براي جوانان دشوار و گاه غير قابل فهم است، چون برخي عربي‌اند و بعضي، زبان فلسفي و كلامي دارند و دسته‌اي مفصل و طولاني هستند كه جوانان فرصت خواندن آنها را ندارند، و پاره‌اي هم مطالب ضعيف و قابل خدشه دارند و ذهن جوانان را مشوش خواهد كرد. (لذا) براي حل اين مشكل، بر آن شدم درباره عقايد و باورهاي ديني، سلسله كتاب‌هايي را در سطح متوسط و در خور فهم و فرصت جوانان به نگارش درآورم. كتاب‌ها در چند جلد با موضوع‌هاي گوناگون تدوين شده است: جلد اول: خداشناسي، جلد دوم: معاد، جلد سوم: پيامبري و پيامبر اسلام (نبوت عامه و خاصه)، جلد چهارم: آشنايي با اسلام، جلد پنجم: آشنايي با وظايف و حقوق زن و جلد ششم: امامت و امامان.»

چاپ سوم كتاب «خداشناسي» در شمارگان 2000 نسخه، 180 صفحه و بهاي 22000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط