یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
انتظار و عاشورا در نوشته‌هاي حجت‌الاسلام والمسلمين ايراني(ره)

چاپ نخست كتاب «نوشته‌ها و گفته‌هاي ماندگار» تاليف جمعي از نويسندگان، از سوي شركت چاپ و نشر بين‌الملل منتشر و روانه بازار كتاب شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، سومين دفتر از مجموعه‌اي سه جلدي با عنوان «مجموعه مقالات» است كه درباره مباني فكري و اصول و ارزش‌هاي ديني حاكم در بينش، منش و رفتار حجت‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ حسين ايراني و همچنين بررسي ابعاد شخصيتي وي تهيه و از بين مقالات رسيده به دبيرخانه علمي كنگره، برگزيده شده است.

هيچ چيز به اندازه «الگو» و «نمونه» بر رفتار انسان اثرگذار نيست. اگر قرآن كريم، از نمونه‌هاي عالي ايمان و هجرت و جهاد ياد مي‌كند، صداقت و جهاد، نمونه بوده‌اند و مگر جز اين است كه «ياد» و «يادنامه» آينه‌اي است كه آن والايي‌ها و برجستگي‌ها و سرمشق‌ها را در برابر ديدگانمان قرار مي‌دهد و بر لوح جانمان مي‌نگارد و بر صفحه دلمان مي‌نشاند؟ اين است كه يادكرد از انسان‌هاي نمونه و الگو، بيش از آن كه به سود آنان باشد، به نفع خود ما و جامعه ماست تا راه نوراني و جاويد آنان را بپوييم و راهي ميان‌بر براي رسيدن به «مقصد» پيدا كنيم.
در الگويابي و اسوه‌جويي، هم مي‌توان سراغ انبياي الهي و امامان معصوم(عليهم‌السلام) رفت، هم مي‌توان از شخصيت‌هاي صحابه بزرگوار، ياران ائمه و شهداي كربلا سرمشق گرفت و هم مي‌توان از قله‌هاي فقاهت و عرفان و نام‌آوران عرصه تاليف و خادمان بزرگ كتاب و سنت و عترت كه تاريخ و زمان و جهان را زير بال شهرت خويش گرفته‌اند بهره جست و درس آموخت.

دبير كميته علمي كنگره «جلوه ايثار» در بخشي از پيشگفتار كتاب حاضر درباره برپايي اين كنگره و شناسايي افرادي كه مي‌توانند سرمشق خوبي براي مردم شريف ايران باشند، مي‌نويسد: «بايد اسوه‌ها و الگو‌هاي تربيت يافته در مكتب قرآن و عترت و بالنده در كوران حوادث تلخ و شيرين دوران انقلاب اسلامي و دفاع مقدس را به جامعه اسلامي و نسل‌هاي آينده شناساند. بايد ستارگان آسمان علم و عمل و تقوي و مديريت و فرماندهي را رصد كرد. حجت‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ حسين ايراني(رحمةالله ‌عليه) از آن جمله است.
از اين‌رو عزم‌ها جزم شد و همت‌ها به هم پيوست و تصميم به برپايي كنگره "جلوه ايثار" گرفته شد؛ تا سيماي علمي، اخلاقي، جهادي، مديريتي و فرهنگي حاج شيخ حسين ايراني(رحمةالله‌ عليه) براي مديران نسل جديد جامعه اسلامي، طلاب، روحانيون، دانشجويان و اقشار مختلف مردم شريف استان قم و چه بسا همه كشور عزيزمان ترسيم شود. چرا كه، ايراني، در ديدگاه مولي و مقتدايش، رهبر بزرگوار و حكيم انقلاب اسلامي(مدظله‌العالي)، روحاني مجاهدي بود كه خود را با همه وجود در خدمت اسلام و انقلاب قرار داده و در همه سنگرها وقف خدا و مردم كرده بود.»

«انتظار و عاشورا» مطلبي از يادگارهاي حسين ايراني(ره) است. وي در بخشي از اين يادگار خود مي‌نويسد: «جريان امامت و ولايت امامان معصوم شيعه(عليهم‌السلام) جداي از يكديگر نبوده بلكه جلوه‌هاي گوناگون (متناسب با شرايط و مقتضيات زمان) داشته است. گاه در قيام سرخ عاشورا، گاه با نهضت فرهنگي و علمي امام صادق(ع)، گاه با اسارت و فرهنگ دعاي امام سجاد(ع) يا تحمل زندان‌ها و هجرت‌ها و ... . همه و همه همانند نورند (خلقكم اللّه انوارا...) يك هدف را دنبال مي‌كردند. حفظ مكتب، هدايت امت و تبيين و اجراي حق و عدل و ستيز با باطل، هم‌چون رودخانه‌اي كه در مسيرهاي مختلف، شكل‌ها و منحني‌هاي خاصي مي‌يابد تا همگان را حيات بخشد و به اقيانوس و هدف نهايي حاكميت عدل و امن الهي حضرت ولي‌عصر(عج) برسد. ليكن با كمي دقت، اين پيوستگي و ارتباط، بيش از همه بين قيام عاشورا و قيام حضرت مهدي(عج) مشاهده مي‌شود و گويا نهضت نينوا، نهال و بذري بود كه كاشته شد تا در گذر زمان، آمادگي يافته و به ريشه و شكوفايي خود برسد و در عصر ظهور يك‌باره به ثمر بنشيند، و همه امامان در انتظار تحقق آن روز گام برداشتند. روزي كه نگين نگاه انبياي اعصار بوده و وعده‌هاي الهي و حكومت حق و عدل در سراسر گيتي سايه افكند؛ آيه استخلاف "وعدالله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في‌الارض...(نور، آيه 55)" مصداق خارجي مي‌يابد و آيه "ليظهره علي الدين كله(فتح، آيه 28)" عينيت پيدا مي‌كند.
آري اوج اين ارتباط، در آواي مظلومانه امام حسين(ع) در خطاب به فرزندش امام سجاد(ع) ديده مي‌شود كه فرمود: "اي فرزندم، علي جان؛ به خدا سوگند خون من از جوشش نخواهد افتاد تا آن كه خداوند مهدي(عج) را برانگيزد و انتقام خونم را بگيرد"... و در كلامي از امام صادق(ع) نيز مي‌خوانيم: "بعد از شهادت امام حسين(ع) وقتي فرشتگان ناليدند و گريستند و گفتند خدايا آيا قاتلين فرزند پيامبر(ص) و برگزيده‌ات را به حال خود مي‌گذاري؟ پس خداوند سايه امام قائم(عج) را بر آنان نماياند و فرمود به وسيله اين قائم از ظالمين و قاتلين امام حسين(ع) انتقام مي‌گيرم".»

چاپ نخست كتاب « نوشته‌ها و گفته‌هاي ماندگار » (دفتر سوم) در شمارگان 3000 نسخه، 184 صفحه و بهاي 25000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط