یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
دين و فلسفه قبل از اسلام در ايران

نشست «دين و فلسفه قبل از اسلام در ايران» چهارشنبه هفته جاري در سراي اهل قلم برگزار مي‌شود. به گفته دبير نشست، اين موضوع با وجود اهميت بسيار، تاكنون كمتر مورد پژوهش قرار گرفته است.\

علي‌محمد صابري، دبير اين نشست، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره موضوع نشست گفت: فلسفه و دين ايران پيش از اسلام موضوعي بوده كه تاكنون كمتر درباره آن پژوهش انجام گرفته و كتابي منتشر شده است. حتي جست‌وجوي اينترنتي اين موضوع نيز اطلاعات چنداني به دست نمي‌دهد.

وي فلسفه و دين پيش از اسلام را مهم و تاثيرگذار خواند و گفت: اين انديشه بر تفكر يونان و روم و مصر تاثيرات فراوان داشت. براي مثال، اين تاثيرات در نظريه مُثُل افلاطون به خوبي پيداست كه برگرفته از نظريه بهمن يا نور ايرانيان است، همان نظريه اهورمزدايي كه خير و نور مطلق است و شر و زشتي را از ميان مي‌برد.

صابري اخلاق رواقيون و اپيكوريان رومي را نيز متاثر از فرهنگ ايراني دانست و گفت: اين نوع از اخلاق در گفتار، كردار و پندار نيك كه زرتشت از آن سخن مي‌گفت، مشهود است.

وي ايرانيان پيش از اسلام را برخوردار از فلسفه‌اي عظيم معرفي كرد و يادآور شد: اين فلسفه به معناي متعارف آن نيست، بلكه به معناي كشف حقيقت است. همچنين ايرانيان پيش از اسلام داراي دين و پيامبر بودند و هرگز در شمار اقوام عقب‌مانده قرار نگرفتند.

صابري ادامه داد: مصر باستان در فن، يونان در فلسفه و روم در اخلاق سرآمد بودند، اما اين سه ويژگي به طور همزمان در ايران باستان جمع بود.

وي همچنين ورود اسلام به ايران را سبب شكوفايي بيشتر فرهنگ اين سرزمين دانست. 

ژيلا ده‌بزرگي و بابك عاليخاني، كارشناسان فلسفه و دين در ايران پيش از اسلام، سخنرانان اين نشست خواهند بود.

نشست «دين و فلسفه قبل از اسلام در ايران» چهارشنبه، 27 بهمن، ساعت 16:30 در سراي اهل قلم خانه كتاب به نشاني خيابان انقلاب اسلامي، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه‌نصير، شماره دو برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط