یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۴
برنده ایرانی نوبل ادبیات  ۸۸ ساله شد

دوریس لسینگ، نویسنده ایرانی‌الاصل که در ماه جاری جایزه نوبل ادبیات را به خود اختصاص داد، فردا 88 ساله می‌شود. وی ۸۸ سال پیش در چنین روزی، در کرمانشاه متولد شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دوریس لسینگ، نویسنده انگلیسی زبان و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۶،‌ فردا ۲۲ اکتبر مطابق با ۳۰ مهرماه، ۸۸ سالگی خود را جشن می‌گیرد.

وی ۸۸ سال پیش، در کرمانشاه ایران متولد شد. پدر او افسر ارتش بریتانیا بود که در زمان تولد دوریس در ۲۲ اکتبر ۱۹۱۹ در کرمانشاه خدمت می‌کرد.

لسینگ به خاطر مجموعه آثارش که شامل ۵۰ اثر می‌شود، ۱۰ روز پیش، جایزه نوبل ادبیات را به خود اختصاص داد تا مسن‌ترین برنده جایزه نوبل ادبیات در طول تاریخ باشد.

او پيش‌تر جوایزی مانند «جایزه پرنس استرالیا»، جایزه ادبی بریتانیایی «دیوید کوهن»، جایزه یادبود «جیمز تیت بلک» را از آن خود کرده است. او همچنین از قبول لقب تشرفاتی «بانو» (Dame) امتناع کرده اما لقب تشریفاتی پایین‌تری را از ملکه بریتانیا پذیرفته است.

جامعه ادبی انگلستان خود را برای برگزاری جشن تولد این نویسنده که اخیرا مهمترین جایزه ادبی جهان را کسب کرده است، آماده می‌کند.


در ایران، ترجمه آثار لسینگ از سال 1379 آغاز شد و تاکنون سه کتاب مختلف از او به زبان فارسی منتشر شده است.

خبرگزاری کتاب ایران پیشتر در گزارش‌هایی به زندگی و آثار این نویسنده و همچنین آثار ترجمه شده از او پرداخته است که مشروح این مطالب در بخش عنواین مرتبط قابل دسترس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط