سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
یادی از نویسنده «می‌خواهم دنیا را زیباتر کنم»

«باربارا کانی» نویسنده آمریکایی کتاب «می‌خواهم دنیا را زیباتر کنم» ششم آگوست سال 1917 متولد شد. این نویسنده در 60 سال زندگی ادبی خود، بیش از 200 اثر برای بچه‌ها نوشت و تصویرگری کرد. از این نویسنده فقط کتاب «می‌خواهم دنیا را زیباتر کنم» در ایران ترجمه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا)، «باربارا کانی» ششمین روز از ماه آگوست، در اتاق 1127 هتل بوسرت بروکلین آمریکا متولد. 

تحصیلات اولیه این نویسنده در بروکلین بود و او از کالج اسمیت، در رشته تاریخ فارغ‌التحصیل شد. 

کانی نخستین اثر خود را پس از فارغ‌التحصیلی تصویرگری کرد که کتاب شعری از برتل مالبرگ، شاعر سوئدی بود. 

در زمان جنگ جهانی دوم، کانی در ارتش بانوان پشت جبهه خدمت می‌‌کرد. کمی بعد، کانی همسر خود، «گای ماریچ» را ملاقات کرد و پس از مدتی با او ازدواج کرد. بعد از گذشت چند سال، این نویسنده از همسر خود به همراه دو فرزندش، جدا شد و با چالرلز تالبوت ازدواج کرد. 

10 سال بعد، کانی مدال «کلدکت» را برای تصویرگری کتاب «خروس و روباه» به خود اختصاص داد. او این جایزه برای دومین بار نیز در سال 1980 از آن خود کرد. 

کانی به سفر کردن علاقه زیادی داشت و بسیار سفر می‌کرد. با سفرهایی که داشت، ایده‌های مختلفی را از مناطق مختلف برای تصویرگری کتاب کودکان، خلق می‌کرد. در سال 1983 کتاب «او و خانم رامفیوس» جایزه ملی کتاب آمریکا را برای این نویسنده به ارمغان آورد که تصاویر آن بر اساس سفرهای این نویسنده و تصویرگر بود.

آخرین اثر این نویسنده و تصویرگری کتاب کودکان، «سبد ماه» نام داشت که 6 ماه پیش از مرگ او منتشر شد. 

وی در طول زندگی خود تکنیک‌های مختلفی را در زمینه نگارش و تصویرگری کتاب‌های کودکان به کار گرفت. در زمینه تصویرگری، کانی بیشتر از پاستل، مرکب و رنگ‌های اکریلیک بهره می‌برد. تصاویری که او می‌کشید، به داستان‌هایی که تصویرگری آن‌ها را بر عهده داشت بسیار نزدیک بودند. بسیاری از کتاب‌های که کانی تصویرگری می‌کرد، سیاه و سفید بودند. 

وی در طول دوران زندگی خود، بیش از 200 اثر در 60 سال از او منتشر شد. آثاری که کانی نوشته و تصویرگری کرده، تاکنون به بیش از 10 زبان ترجمه شده‌اند.

این نویسنده سرانجام در دهم مارچ سال 2000 در خانه خود چشم از جهان فروبست. 

از کانی تاکنون یک اثر به فارسی ترجمه شده است. «می‌خواهم دنیا را زیباتر کنم» عنوان اثری از این نویسنده است که با ترجمه شیدخت صفایی از سوی نشر هو به بازار کتاب کودک راه یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها