جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
فرصت مطالعه افطار تا سحر را از دست ندهیم/ قرار خانوادگی مطالعه راهی برای با کتاب بودن

همدان - نویسنده ادبیات پایداری گفت: زمان افطار تا سحر فرصت خوبی برای مطالعه است که می‌توان با برنامه‌ریزی فرهنگ مطالعه را رواج داد.

مونا اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان اظهار کرد: یکی از بهانه‌های ما برای عدم مطالعه خانواده‌ها، نبود فرصت کافی خواندن است اما اتفاق خوب امسال تقارن با ماه رمضان با نوروز است که فرصت مطالعه بیش از پیش فراهم است.

وی ادامه داد: همانطور که در احادیث و روایات نیز آمده ثواب مطالعه و اندیشیدن و کسب علم در ماه رمضان بسیار است بنابراین می‌توان در ماه رمضان زمان‌های مقدس را به کتاب گره بزنیم.

این نویسنده کتب ادبیات پایداری فرصت افطار تا سحر را برای مطالعه مناسب دانست و گفت: این زمان فرصتی است که می‌شود با برنامه‌ریزی فرهنگ مطالعه را رواج داد تا خانواده‌ها در برنامه روزانه خود معرفی کتاب داشته باشند.

وی اضافه کرد: در فرصت مطالعه، خانواده‌ها می‌تواند از لحظات شیرین گفت‌وشنود داشته باشند و حتی فرهنگ مطالعه را به مهمانان نوروزی ارجاع دهند.

اسکندری یادآور شد: وقتی مهمانی که برای دیدار به منزل آنها می‌آید یا دوستان کتابخوانی که به منزل کسی می‌روند، می‌توانند در مورد کتابی که در دست مطالعه دارند صحبت کنند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها می‌توانند به جای هدیه‌های مختلفی که در نوروز داده می‌شود، کتاب تهیه کنند و کتاب را به عنوان هدیه ماندگار به اقوام خود هدیه دهند.

اسکندری بیان کرد: این اتفاقات و این برخوردها و مراسم و برنامه‌ریزی‌ها باعث می‌شود که روزگاری که با کتاب بیگانه بودیم و حسرت این را می‌خوردیم که با کتاب نیستیم در این مواقع مطالعه را داشته باشیم.

وی به خانواده‌ها پیشنهاد داد اگر کتابخوان نیستند اولین کتاب‌هایی که در دست می‌گیرند، کتب طنز باشد افزود: کتاب‌های طنز به قلم نویسندگان ایرانی لحظات خوشی را برای آنها ایجاد می‌کند و همین ته مزه شیرین طنز باعث می‌شود که علاقمندان به کتاب و رویکرد کتابخوانی بیشتر شود و در مجموع لحظات خوشی را رقم بزند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان کتاب‌های آب نبات هل‌دار، عطر سنجد، بوی کاج و گردان قاطرچی‌ها را از جمله کتاب‌های مناسبی دانست که در نوروز می‌توان مطالعه کرد گفت: اگر بتوانیم ساعت‌هایی که می‌دانیم مهمانی قرار نیست به منزل بیاید، به مطالعه خانوادگی تبدیل کنیم و ۴۰ دقیقه باهم کتاب بخوانیم و وقتی کم کم شیرینی خود را باز کرد در روزها و ایام بعد از تعطیلات نیز آن را ادامه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها