وی افزود: این مساله آنچنان برای انسانهای امروزی مهم است که حاضرند هزینههای مالی و جانی در این راه متحمل شوند. گواه این ادعا را میتوان تداوم و سیر صعودی سفر به مناطق مقدس و اماکن مذهبی ذکر کرد.
کریمی خوزانی با بیان اینکه امروزه گردشگری مذهبی به زیرشاخهای مهم از صنعت گردشگری تبدیل شده است، گفت: گردشگری مذهبی یک صنعت گردشگری جدید است که باعث درآمیخته شدن آداب اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی متفاوت کشورهای مختلف به وسیله این صنعت شده است. در این میان سرعت رشد و توسعه گردشگری مذهبی، گوی سبقت را از دیگر گونههای گردشگری نظیر طبیعتگردی، گردشگری تاریخی و... ربوده است.
وی در ادامه بیان کرد: راهی شدن شیعیان برای زیارت بارگاه امام حسین(ع) در اربعین نیز یک گردشگری مذهبی است که نزدیک شدن شیعیان سراسر جهان به یکدیگر و اتحاد آنها را در پی دارد. این به نوعی حمایت از محور مقاومت است که همگرایی شیعیان منطقه را به دنبال دارد.
کریمی خوزانی افزود: در کتاب «گردشگری مذهبی» تمام این نکات ذکر شده است، زیارت اربعین منتسب به امام سوم شیعیان بوده و از جایگاه ویژهای برخوردار است. این رویداد سبب شکوفایی و رشد ارزشهای مادی و معنوی شیعیان منطقه میشود و مفاهیم بلندی مانند فداکاری، سخاوت، ایثار، دشمن ستیزی، بندگی خدا و حقطلبی در آن نهفته است.
وی در ادامه گفت: این کتاب با بهرهگیری از مطالعات گذشته و به کارگیری روش نسبتا متفاوت، جنبههای پنهان و دیدگاههای ناگفته گردشگری مذهبی و نقش انسجامدهی بین جوامع شیعی را بیان کرده است و با استدلالهای منطقی روند مشخصی از سیاست درست همراه با اصول مذهبی-گردشگری را مورد بحث و گفتوگو قرار داده است.
نویسنده کتاب «گردشگری مذهبی» بیان کرد: در کل، این پژوهش به دنبال تبیین نقش گردشگری مذهبی در گردآوری و اتحاد شیعیان است، اینکه گردشگری مذهبی چه تاثیری بر روابط جوامع شیعی در خاورمیانه داشته و متعاقبا بر همگرایی جوامع شیعی در کشورهای دیگر با ایران چه تاثیری دارد.
کریمی خوزانی گفت: کتاب «گردشگری مذهبی» بر این نکته تاکید دارد که زیارت اربعین چگونه میتواند به همسویی جوامع شیعی در منطقه با ایران کمک کند و اینکه چه تاثیری در همگرایی فرهنگی کشورهای اسلامی و جوامع شیعی دارد.
نظر شما