پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
لزوم وجود سالك در طريقت اخلاق و معنويت

مدير گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تاليف كتاب «نقش مربي در تربيت اخلاقي» را در مقابله با جريان‌هاي معنوي و عرفان‌هاي كاذب و نوظهور به پايان رساند. اين اثر به پرسش‌ها و ابهامات نسل جوان درباره لزوم وجود مربي و راهنماي اخلاق و ويژگي‌هاي آن پاسخ مي‌گويد.

حجت‌الاسلام محمد عالم‌زاده‌نوري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين كتاب را با همكاري «حسين مرادي» و «حسن بوسليكي» نوشته است، اظهار داشت: اين كتاب بحث ضرورت حضور استاد اخلاق، كاركردها، بهره‌ها و فوايدي كه بر استاد اخلاق مترتب است را عنوان مي‌كند و ضرورت‌هاي داشتن استاد اخلاق و شرايط آن را يادآور مي‌شود.

وي اين اثر تحقيقي خود را نيمه تخصصي و مخاطبان اصلي آن را مبلغان ديني و افرادي خواند كه آموزه‌هاي معنوي اسلامي را به جامعه منتقل مي‌كنند و گفت: اين اثر را با توجه به اين كه مساله اخلاق و معنويت يكي از دغدغه‌هاي نسل جوان است، به رشته تحرير درآوردم تا از اين طريق ابزاري براي مواجهه با جريان‌هاي منحرف و ناصالح نظير عرفان‌هاي كاذب و ساختگي ارايه دهم.

مدرس دورس تخصصي اخلاق اسلامي و نويسنده كتاب «راه و رسم طلبگی» درباره محتواي كتابش بيان داشت: شرايط استاد و مربي اخلاق در اين كتاب آمده است، مطالبي كه مي‌توانند تمايز ميان اخلاق و معنويت سالم اسلامي را با فرقه‌هاي ناسالم و مدعيان تربيت، روشن كنند. از سوي ديگر، اين كتاب يادآور مي‌شود با وجود اين كه اكنون دسترسي به اطلاعات اخلاقي فراواني وجود دارد، نياز به مراجعه به اهل فن وجود دارد.

عالم‌زاده‌ نوري با تاكيد بر اين كه «التزام به مشاوره اهل فن، مسير اخلاقات و دستيابي به معنويات را بيمه مي‌كند» گفت: برخي از جريان‌هاي معنوي در خفا، محيط‌هايي بسته، سراسر رازآلود و ابهام فعاليت مي‌كنند، در حالي كه براي توسعه معنويات و اخلاقات صحيح نبايد از اين مسيرها استفاده كرد.

نويسنده كتاب «لباس روحانیت،‌ چراها و بایدها» پيش‌بيني مي‌كند كتاب «نقش مربي در تربيت اخلاقي» نيمه نخست سال جاري از سوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منتشر و روانه بازار نشر شود.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها