یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
چینش غرفه‌ها به صورت موضوعی صورت بگیرد

محمدرضا عبدالملکیان، شاعر و مدیر عامل انتشارات دفتر شعر جوان معتقد است با توجه به حرفه‌ای شدن مخاطبان کتاب، بهتر است چینش غرفه‌ها در نمایشگاه کتاب به صورت موضوعی صورت بگیرد تا مخاطبان به راحتی به آثار مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند./

عبدالملکیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: به‌نظر باید تدبیری اتخاذ شود تا با توجه به حرفه‌ای تر شدن مخاطبان کتاب و تخصصی شدن بخش عمده‌ای از ناشران چینش غرفه‌ها به‌صورت موضوعی صورت بگیرد.

وی در ادامه توضیح داد: فضای نمایشگاه کتاب افزایش یافته است و به عنوان مثال شاید یک علاقه‌مند حوزه ادبیات به دو روز زمان برای پیدا کردن کتاب‌های مورد نیازش احتیاج داشته باشد. اگر چینش غرفه‌ها به صورت موضوعی صورت بگیرد مخاطبان هر حوزه به راحتی کتاب‌های خود را تهیه می‌کنند.

مدیر عامل دفتر شعر جوان به چینش الفبایی ناشران در نمایشگاه اشاره و تشریح کرد: یک سال چینش از آخرین حروف الفبا صورت می‌گیرد و سال دیگر بر اساس نخستین حروف الفبایی است. اما برخی از حروف هر سال جایگاهی در راهروهای میانی مصلی دارند. بهتر است تغییر جایگاه ناشران به صورت حرکت دایره‌ای صورت بگیرد تا در یک برنامه پنج ساله تمامی ناشران از فرصت یکسان و مناسب برای ارائه کارهای خود استفاده کنند.

وی افزود: به‌نظرم غرفه‌هایی که در نبش راهرو قرار دارند به ترتیب حروف الفبایی توزیع نشده‌اند.

عبدالملکیان در ادامه به حضور انتشارات دفتر شعر جوان در نمایشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 20 دوره است که در نمایشگاه حضور داشته‌ایم. در حال حاضر و در مقایسه با گذشته استقبال خیلی بیشتری از حوزه شعر صورت می‌گیرد و اگر 10 سال پیش از یک عنوان کتاب شاعری جوان تنها 50 نسخه فروش می‌رفت، اکنون این آمار به 300 جلد رسیده است.

وی درباره علت این امر توضیح داد: زبان شعر به زبان مردم نزدیک‌تر شده است و همین امر استقبال بیشتر مخاطبان را در پی دارد. همچنین برای مثال ما به عنوان ناشر تخصصی حوزه شعر 20 عنوان کتاب جدید را از میان 200 عنوان کتاب انتخاب و منتشر می‌کنیم. بر همین اساس بسیاری از مراجعه‌کنندگان تنها به دنبال تازه‌های نشر ما هستند. البته بخشی نیز به دنبال آثار شاعران مورد علاقه خود می‌آیند.

این شاعر ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که مخاطبان حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر شده‌اند. تمامی اهل فرهنگ و مسوولان باید به این نکته توجه بیشتر داشته باشند.

وی در پایان یادآور شد: بنابراین برای ارج نهادن به استقبال مخاطبان بهتر است مسوولان علاوه بر معیارهای کمی، معیارهای کیفی چون میزان استقبال مخاطب را به عنوان معیاری در اختصاص دادن غرفه به یک ناشر در نمایشگاه در نظر بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط