سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
سنگري: واقعيات خرمشهر در جنگ را بنويسيم

محمدرضا سنگري، خرمشهر را نماد كاملي از جنگ توصيف كرد و گفت: خطر كردن در طرح برخي از مسايل مربوط به خرمشهر در كتاب‌ها ضروري است. بهتر است كه نويسندگان، از برخي ملاحظات بپرهيزند و به بيان واقعيات رخ داده در شهرهايي مانند خرمشهر بپردازند./

محمدرضا سنگري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، خاطرنشان كرد: طرح‌ريزي بُن‌مايه‌هاي داستان و رمان درباره جنگ، نيازمند مطالعات پژوهشي است و پيش از خلق رمان، بايد در انتظار به ثمر نشستن تحقيقات نويسنده باشيم.

وي با اشاره به برجستگي برخي از شهرهاي غربي و جنوبي كشور در دوران جنگ، خرمشهر را شاخص‌ترين شهر ارزيابي كرد و افزود: هنوز رمان‌هاي خاص درباره شهرهاي ايران در دوران جنگ منتشر نشده‌اند و شايد بتوان گفت كه رمان "زمين سوخته" نوشته احمد محمود، نزديك‌ترين اثر به رمان‌هاي اختصاصي شهرها در زمان جنگ است.

اين صاحب‌نظر عرصه ادبيات دفاع‌مقدس، خلق رمان را نيازمند جزييات دانست و گفت: خرمشهر، نماد كاملي از جنگ شده كه اگر كسي بخواهد درباره آن اثري خلق كند، بايد اين شهر را به عنوان قطعه‌اي جدانشدني از جنگ مورد ارزيابي قرار دهد.

سنگري، نگارش رمان درباره خرمشهر و جنگ را نيازمند فضا و فرصت مناسب خواند و تاكيد كرد: خطر كردن در طرح برخي از مسايل مربوط به خرمشهر در كتاب‌ها ضروري است؛ گرچه برخي از اين واقعيت‌ها به ذائقه برخي خوش نمي‌‌آيند.

نويسنده كتاب "پ‍ی‍ون‍د دو ف‍ره‍ن‍گ‌: ع‍اش‍ورا و دف‍اع‌ م‍ق‍دس‌" با تاكيد بر لزوم حفظ تعادل در زمينه نگارش رمان درباره جنگ و ضرورت دوري از سقوط در ورطه ادبيات ضد جنگ يا شعاري‌نويسي اظهار داشت: بهتر است كه نويسندگان از برخي ملاحظات بپرهيزند و به بيان واقعيات رخ داده در شهرهايي مانند خرمشهر بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط