یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
كتاب‌هاي ورزشي نياز جامعه را پوشش نمي‌دهند

عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا(س) از ناهماهنگي براي نشر كتاب‌هاي ورزشي سخن گفت و تاكيد كرد: كتاب‌هاي ورزشي نياز جامعه را پوشش نمي‌دهند.

دكتر سارا كشكر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: ناشران و مولفان بايد از خواسته‌هاي عموم مردم به روش‌هاي مختلف آگاه شوند و دست به قلم بردن يا اقدام براي چاپ كتاب را بر پايه علاقه‌مندي آن‌ها انجام دهند.

وي افزود: متاسفانه اين امر از آن‌جا شكل مي‌گيرد كه توزيع كتاب و به ويژه نظر‌سنجي در حوزه آثار ورزشي در شهرستان‌ها مناسب نيست. بنابراين، در نخستين گام بايد مقوله كتاب‌خواني ورزشي را با توزيع مناسب كتاب، فراگير سازيم تا در مدت زماني برنامه‌ريزي شده، از حوزه‌هاي علاقه‌مندي جامعه اطلاع پيدا كنيم.

كشكر كه يكي از دو مولف كتاب «تصويربرداري ورزشي» است، ادامه داد: نقش اساسي را در اين راستا رسانه‌ها بر عهده دارند، زيرا تهيه و توزيع كتاب در دانشگاه‌ها هرچند با تاخير در چاپ اثر روبه‌روست، اما با دارا بودن بودجه دولتي، به روال عادي و با كمترين مشكلات خواهد بود. در واقع، اين ناشران خصوصي‌اند كه با وجود تمام هزينه‌هاي جاري بايد براي تبليغات نيز تلاش كنند، در حالي كه دولت، صدا و سيما و رسانه‌هاي مكتوب و اينترنتي مي‌توانند در اين امر مشاركت كنند تا در كمترين زمان، بالاترين بهره‌مندي در حوزه كتاب و فراگير كردن كتابخواني حاصل شود.

مولف كتاب «روزنامه‌نگاري ورزشي» درباره روند چاپ كتاب در دانشگاه‌ها اظهار داشت: متاسفانه اين روند كند است و انگيزه مولفان را كاهش مي‌دهد. اگر افزايش رتبه استادان دانشگاه‌ها به چاپ كتاب از سوي دانشگاه‌ها وابسته نبود، انتشار آثار تخصصي ورزشي از سوي ناشران دولتي جايگاه كنوني را در ميان مولفان نداشت.

وي بيان كرد: پيشنهادم براي بهبود شرايط چاپ كتاب و به ويژه چاپ كتاب‌هاي مناسب ورزشي، تشكيل كميته چاپ كتاب در هر يك از سازمان‌هاي ورزشي، آموزشي، فدراسيون‌ها، باشگاه‌ها و دانشگاه‌هاست تا در كنار ناشران آزاد، راه رسيدن به جامعه‌اي ورزشكار و با آگاهي‌هاي مناسب سلامتي-ورزشي را هموار سازيم.

وي اضافه كرد: با نيازسنجي‌ در حوزه ورزش و كتاب‌هاي ورزشي و قرار دادن نتايج آن در دسترس استادان و مولفان آثار ورزشي مي‌توان به داشتن ورزشي علمي و پرورش ورزشكاراني با دانش ورزشي اميدوار بود.

كشكر در پايان با اشاره به اين كه بايد در راستاي جلوگيري از منفعت‌طلبي برخي ناشران و چاپ آثاري بازاري و غيرعلمي حركت كنيم، گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير شاهد بازاري شدن تعدادي از آثار برخي ناشران در حوزه ورزش بوده‌ايم كه البته با شرايط موجود و هزينه‌هاي فراوان انتشار كتاب نمي‌توان از آن‌ها خرده گرفت. وظيفه دستگاه‌هاي ورزشي است كه با همكاري و كسب اطلاع از موضوع چاپ كتاب از طريق نظرسنجي‌ در سطح جامعه و ارايه اين نتايج به ناشران كتاب‌هاي ورزشي، ذره‌اي از تلاش آن‌ها براي افزايش سطح علم و كتابخواني در حوزه ورزش را پاسخ دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط