نيما سليمي به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: اگر چه ضرورت بازارسنجي پيش از توليد يك اثر بر هيچكس پوشيده نيست ولي متاسفانه ساز و كار مناسب براي اين موضوع نيز در كشور وجود ندارد.
وي ادامه داد: به همين دليل ناشر مجبور است با تكيه بر اطلاعات و آمارهاي اطراف خود كتاب منتشر كند و البته از تبعات مثبت و منفي آن نيز رهايي ندارد.
سليمي با بيان اينكه در آلمان فعاليتهاي تحقيقاتي و پژوهشي بسياري در حوزه نشر كتاب انجام ميشود، اظهار كرد: ايران نيز به عنوان يكي از كشورهاي قدرتمند در حوزه توليد و نشر كتاب ميتواند از ظرفيت دانشجويان و فعالان اين حوزه استفاده و اطلاعات آماري مدوني درباره موضوعات و علاقهمندي مخاطبان كتاب ايراني به دست آورد.
به گفته وي، ميزان استقبال جامعه از كتابهايي كه پشت ويترين قرار ميگيرند يا استفاده از نظرات خريداران در چرايي انتخاب اثر ميتواند در اين مراحل نقش موثري داشته باشد.
سليمي تصريح كرد: بيتوجهي به نياز مخاطبان قبل از توليد كتاب ميتواند تبعات منفي بسياري براي ناشران كشور داشته باشد.
سهشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷
نظر شما