یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
لزوم آگاهي ناشر از اهميت بازارسنجي

نايب رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، پاسخ به نياز جامعه كتابخوان را ضامن موفقيت يك ناشر در فروش كتاب‌هايش دانست و گفت: تا زماني كه ناشر به نقش اثرگذار بازارسنجي در فروش كتاب‌هايش آگاه نباشد، نمي‌تواند در حرفه خود موفق شود./

سيدرفيع احمدجواهري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: از ساليان پيش تاكنون تمام ناشران به تناسب درخواست و نياز افراد كتابخوان، كتاب توليد مي‌كردند زيرا حركت برخلاف اين جريان، نتيجه‌اي جز ضرر ندارد.

وي افزود: اين نيازسنجي‌ها معمولا توسط ناشراني كه با كتابفروشي‌ها يا مراكز پخش در ارتباطند، انجام مي‌شود و معمولا نتايج خوبي همراه دارد.

جواهري با اشاره به اهميت بخش فروش در موسسات انتشاراتي، عنوان داشت : مي‌توان سيستمي در مراكز نشر ايجاد كرد كه بر اساس آن، كتاب‌هاي مورد نياز مخاطبان كه در بازار وجود ندارند به فهرست مجموعه افزوده شوند.

مديرمسوول انتشارات ابوعطا تصريح كرد: اين درخواست‌ها بايد در فهرست اولويت‌هاي ناشر قرار گيرند و در فواصل زماني مختلف آن آثار تاليف يا ترجمه شوند.

وي درباره بي‌توجهي به مقوله بازارسنجي از سوي ناشران نيز گفت:‌ برخي ناشران مجبورند در سايه بي‌توجهي به اين موضوع كتاب‌هاي خود را سال‌ها در انبار نگهداري كنند و اين موضوع علاوه بر اينكه موجب ركود سرمايه مي‌شود به بازار نيز صدمه مي‌زند.

به گفته جواهري، اتحاديه ناشران و كتابفروشان مي‌تواند ضرورت بازارسنجي پيش از توليد كتاب را در دوره‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي به مخاطبان بياموزد تا بروز چنين مسايل كاهش پيدا كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط