یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹
خدمت‌رساني هدفمند كتابخانه را تبديل به دانشگاه عمومي مي‌كند

عضو هيات رييسه انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران مي‌گويد: خدمت‌رساني هدفمند كتابخانه‌ها بر اساس تحليل و داده‌كاوي نيازهاي مخاطبان، كتابخانه را از محل امانت كتاب به دانشگاه عمومي تبديل مي‌كند./

دكتر مهدي عليپور حافظي، با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: يكي از ويژگي‌هاي اصلي كتابخانه عمومي داشتن كاربراني از اقشار مختلف و تنوع در محتواي منابع است. اين ويژگي منحصر به فرد جايگاه كتابخانه عمومي را تا سطح دانشگاهي براي اقشار مختلف ارتقا مي‌دهد.

وي خاطرنشان كرد: كتابخانه عمومي كاربران متنوع را از نوآموز تا اقشار تحصيل‌كرده تحت پوشش قرار مي‌دهد و بسترساز ارتقاي سواد اطلاعاتي جامعه است.

عليپور با بيان اينكه كتابخانه عمومي بايد مورد توجه خاص مسوولان باشد، افزود: متاسفانه كتابخانه‌هاي عمومي كشور ما با سطح مورد انتظار در ارتقاي سواد اطلاعاتي و خدمت‌رساني به مخاطبان فاصله زيادي دارند. 

وي اضافه كرد: مخاطبان اصلي هر كتابخانه نه تنها مراجعان آن بلكه تمام ساكنان محل استقرار كتابخانه اند. اجراي طرح‌هايي چون شبكه جامع كتابخانه‌ها با امكان خدمت‌رساني هر كتابخانه به اعضاي ساير كتابخانه‌هاي عمومي و برنامه‌هاي ترغيب كتابخواني در بهبود وضعيت فعلي موثر است.

وي گفت: كتابخانه همگام با پژوهش است و كتابداران متخصص مي‌توانند در جايگاه دستياران تحقيق به پژوهشگران خدمت كنند. براي تحقق اين امر بايد اطلاعات كليدي موجود درباره علايق، نيازها و رفتار اطلاع‌يابي كاربران ثبت و تحليل شود.

معاون سردبير كتاب ماه كليات خاطرنشان كرد: درصورتي كه نقش كتابداران كتابخانه‌هاي عمومي تا سطح دستياران پژوهش ارتقا يابد، ذهنيت جامعه به آنها متحول مي‌شود و شاهد افزايش منزلت اجتماعي كتابداران خواهيم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها