یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
نخستین دفتر شعر باباخانی منتشر شد

نخستین مجموعه شعر الناز باباخانی با عنوان «جایت را خالی گذاشته‌ام» در مجموعه «صدای تازه» موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر شد. این دفتر شعرهای آزاد و نسبتا کوتاه باباخانی را شامل می‌شود.\

باباخانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این مجموعه دربرگیرنده 79 قطعه شعر آزاد و نسبتا کوتاه است که از سال 86 تا 90 سروده شده‌اند.

وی درباره مضامین این اشعار افزود: موضوع اغلب این شعرها عاطفی است. در برخی از شعرها این فضا کاملا شخصی شده است و در برخی دیگر، مسائل کلی را بیان می‌کند. البته برخی از آن‌ها مضمون اجتماعی نیز دارند.

باباخانی با تاکید بر این که هنوز به زبان واحدی در اشعارش نرسیده است، توضیح داد: برای رسیدن به زبانی واحد در اشعار باید شعر جهان را مطالعه کرد و از جریانات ادبی حداقل دو دهه پیش به خوبی آگاه بود. برهمین اساس تنها می‌توانم بگویم این دفتر شعر نخستین تجربه‌هایی هستند که تنها سعی کرده‌ام زبانی واحد را در آن‌ها به‌کار بگیرم. اما به‌طور حتم برای رسیدن به این مسئله راهی طولانی در پیش دارم.

وی در ادامه به نخستین جلسه نقد مجموعه شعرش اشاره و تصریح کرد: در 29 خرداد جلسه نقد و بررسی این مجموعه در فرهنگسرای اطلاعات برگزار شد. به‌طور کلی در این جلسات عده‌ای مخالف، عده‌ای موافق و عده‌ای دیگر بی‌طرف هستند.

این شاعر در پایان یادآور شد: برگزاری این جلسات امری ضروری است؛ چر اکه از دیدگاه مخاطبان و منتقدان نسبت به آثار خود آگاه می‌شویم. هر یک از این منتقدان دیدگاه خود را مطرح می‌کنند و در نهایت خود شاعر باید سره را از ناسره تشخیص دهد و نظرات سازنده را در اشعار بعدی‌اش به‌کار بگیرد.

مجموعه شعر آزاد «جایت را خالی گذاشته‌ام» در برگیرنده 79 قطعه شعر کوتاه است که بدون عنوان و ذکر تاریخ سرایش در کتاب گنجانده شده‌اند.

نمونه شعری از این مجموعه:
«مرگ
شکل عجیبش را
روی کاغذ کشید
و به نشانی
(تهران- خیابان انقلاب-
در یکی از
کوچه پس کوچه‌ها
پلاک بیست
طبقه هفتم)
پست کرد
اما سرعتش پیشتازتر از آن بود
که چمدانی بسته شود
پرسید:
اجازه می‌دهید شعرم را تمام کنم
عزرائیل گفت: 
»

الناز باباخانی متولد 1366 است. نخستین مجموعه شعر او با عنوان «جایت را خالی گذاشته‌ام» در 96 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و قیمت هزار و 600 تومان توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط