یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶
اللهياري: اداره كتاب به محتواي كتاب بدون لحاظ نام ناشر مجوز مي دهد

محمد اللهياري، مدير اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره ادعاي قائم‌مقام نشر نيستان مبني بر دستور معاون امور فرهنگي براي صادر نشدن مجوز نشر آثار اين انتشارات گفت: در اداره كتاب تنها محتوای اثر بدون لحاظ نام پدپدآورنده و ناشر بررسي مي‌شود و تكيه بر شنيده‌ها و گفته‌ها، تنها فضا را شبهه‌ناك مي‌كند.\

اللهياري به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: ملاك صدور مجوز براي انتشار كتاب،‌ قانون اهداف و سياست‌های نشر كتاب مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.

وي ادامه داد: اگر كتاب منطبق با اين آيين‌نامه باشد اجازه انتشار مي‌يابد و اگر نياز به اصلاحات داشته باشد، به ناشر اعلام شده و درخواست انجام اصلاحات مي‌شود. اما اين امر تنها ناظر به خود اثر است و روند كارشناسي به اعتبار محتواي اثر صورت مي‌گيرد و ارتباطي به عنوان ناشر و نويسنده ندارد.

مدير اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين گفت: به عنوان مسوول اداره كتاب، تاكيد مي‌كنم كه هيچ دستوري در معاونت محترم امور فرهنگي مبني بر عدم صدور مجوز براي نشر «نيستان» صورت نگرفته و هيچ اقدامي خارج از قوانين و ضوابط نشر انجام نشده است.

اللهياري تصريح كرد: در اداره كتاب هيچ‌گونه ليست سياهي براي ناشران وجود ندارد. ممكن است ناشري در يك روز تعداد زيادي از آثارش را براي دريافت مجوز به اين اداره ارائه دهد و تعداد زيادي از آن کتاب‌ها منطبق يا آيين‌نامه نشر نباشد؛ اما همه اين آثار تك‌تك و به صورت موردي بررسي مي‌شود و اين به آن معنا نيست كه در صورت وجود مشكل در يك يا چند اثر يك ناشر، ‌ساير كتاب‌هايش نيز داراي مشكل خواهند بود.

مدير اداره كتاب افزود: اين روند قانوني براي ناشر پر تلاش و خوشنامي مثل نشر نيستان نيز اعمال شده است. ممكن است اين ناشر در طول يك‌ماه چند ده اثر را براي دريافت مجوز ارائه كند و يا در مرحله بررسي داشته باشد، اما قضاوت بر اساس شنيده‌ها تنها فضا را شبهه‌ناك خواهد كرد.

وي همچنين يادآور شد: نظارت بر محتواي كتاب وظيفه‌اي قانوني است كه مجري به آن اقدام مي‌كند و اگر برخي ناشران اعتراضي داشته باشند، موارد را بررسي مي‌كنيم.

وي تاكيد كرد: همه مراحل اداري و اجرايي در اداره كتاب براساس نصح صريح قانون انجام مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط