شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
كتابشناسي اعمال مترتب به عید منتظران

نيمه شعبان و سال‌روز ميلاد منجي عالم بشريت، دوازدهمين پيشواي شيعيان(ع) روزي است كه قداست خاصي برخوردار دارد و در كتاب‌هاي گوناگون اعمالي بر آن مترتب‌اند. به مناسبت نيمه شعبان «ايبنا» با اشاره به گوشه‌اي از فضايل اين شب، برخي آثار مرتبط را معرفي مي‌كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، همچنان كه در كتاب‌هاي روايي و ادعيه آمده، نیمه شعبان علاوه بر این که روز و زمان خجسته میلاد امام عصر(عج) است، فرصت معنوی مناسب و ارزشمندی برای راز و نیاز با خالق هستی و نزدیکی هرچه بهتر و بیشتر به معبود و کسب برکات الهی شناخته مي‌شود. 

این شب از چنان اهمیتی برخوردار است که هم‌ردیف و هم‌پای شب‌های قدر قرار مي‌گيرد و از این موقعیت می‌توان مانند شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، برای کسب خیرات و برکات معنوی بهره برد.

آخرین وصى پیامبر خدا(ص)، دوازدهمین امام شیعه و چهاردهمین معصوم از خاندان رسالت، حضرت مهدى(ع) در سپیده دم نیمه شعبان سال 255 هجرى در شهر سامرا دیده به جهان گشودند. با تولد ايشان انتظار تحقق مژده‌اى که پیامبر خدا(ص) و امامان(ع) از دو قرن پیش تر داده بودند، سر آمد و گام ايشان زمین را برکت بخشید.

نام آن حضرت، نام پیامبر(ص) و کنیه وي کنیه رسول خداست. (محمد، ابوالقاسم) توصیه شده است که در عصر غیبت، از او به نامش یاد نشود، بلکه با القاب متعددى که دارند مانند مهدى، منتظر، حجت، صاحب امر، صاحب‌الزمان، بقیة الله، قائم، خلف صالح و ... نام برده شود.

پدرشان امام عسگرى(ع) و مادرشان نرجس و نام اصلى‌اش ملیکه، دختر یشوعا فرزند قیصر روم بود. وجود آن امام، مشخصات وى، مژده ظهورش، ویژگى اصحابش و چگونگى حکومتش، در روایات بسیار آمده است و طبق روایات عقیده به او خاصه شیعه نیست، بلکه روایات بسیار در کتاب‌هاى اهل سنت نیز درباره شان نقل شده است.

در بيان اعمال نيمه شعبان و فضيلت‌هاي اين شب مناجات‌نامه‌ها و آثار متعددي به رشته تحرير درآمده‌اند كه به برخي از تازه‌‌هاي نشر اين حوزه اشاره شده است:

ـ اعمال شب نیمه شعبان / ستاد احیاي شب نیمه شعبان/ لاهوتیان / 1387
ـ اعمال نیمه شعبان المعظم / سیدهدایت الله مسترحمی/ بنیاد خیریه الزهراء، دفتر امور فرهنگی / 1384

ـ رسید از راه نیمه شعبان/ اکرم خیبری (شاعر)، مصطفی بازفندی (تصویرگر) / جوان یاوران /1387

ـ اعمال نیمه شعبان/ محمدرضا فوادیان/ بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج)/1389 

ـ به رنگ آفتاب، ترسیم گوشه‌هایی از معنویات هشت سال دفاع مقدس/ کمیته فرهنگی بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت‌الله انگجی/ نور ولایت / 1382

ـ مسافر نیمه شعبان: شهید مهدی امینی/محمود جوانبخت/ روایت فتح / 1388 

ـ مثل یه تیکه آسمون: نیمه شعبان/ زهرا داوری، زلفا مقدم (تصویرگر)/ منتظران ظهور / 1387 

ـ خاطرات یک روز آسمانی: گزارش‌هایی از برپایی مراسم نیمه شعبان/ محمدحسین شهری، عبدالحسین طالعی (ویراستار)/ نبا/ 1384 

ـ نغمه‌های انتظار: گزیده اشعار به مناسبت عید سعید نیمه شعبان
ناشر: همشهری -/ 1387

ـ فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان، لیله القدر اهل‌بیت(ع) / احمد کلباسی اشتری/ بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) /1389

ـ سخنرانی مراجع بزرگوار و علمای اعلام در مراسم نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران/ داود بهلولی/ مسجد مقدس جمکران / 1388

ـ جمکرانیه: سخنرانی مراجع بزرگوار و علمای اعلام در مراسم نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران/ مسجد مقدس جمکران / 1387

ـ شمس ولایت: ویژه‌نامه سالانه نیمه شعبان میلاد با سعادت امام مهدی(عج) مجموعه مقالات .../ نور ولایت / 1384 

ـ تذکره انجمن قدس: مجموعه اشعار در مدح حضرت ولی عصر (عج) و بزرگداشت نیمه شعبان در اواخر دوره قاجار/ محمدعلی عبرت نائینی، ابوالفضل مرادی (مصحح)/ مسجد مقدس جمکران / 1387

ـ روشن‌تر از آفتاب شامل 21 حدیث از امام صادق (ع) درباره ی امام زمان، فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان، دعای عهد، زیارت آل یس، .../ سیدمحمدحسین سجاد/ مهر ثامن الائمه (ع) /1385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط