شانزدهم مرداد(نيمه شعبان) برابر است با سالروز ولادت قائم آل محمد حضرت مهدي(عج). به همين مناسبت «ايبنا» مروري دارد بر مهمترين كتابهايي كه در سالهاي اخير درباره منجي عالم بشريت و ظهور ايشان تأليف و منتشر شدهاند./
آن یادگار الهی، حجت، قائم، خلف صالح، صاحب الزمان و بقیهالله لقب گرفتند و مشهورترین لقبشان حضرت مهدی(عج) است.
اين ولادت با سعادت از دشمنان پنهان ماند، زیرا حکومت خونآشام وقت و دستگاه ستمگر خلافت كه سخت در پی ايشان و مشتاق یافتن و نابود ساختنشان بود، تمام نیروی خود را در اطراف خانه امام حسن عسگری(ع) متمرکز کرد و دهها جاسوس به کار گرفت تا از ولادت ولی خدا حضرت بقیهالله(عج) آگاه شود، اما مشیت خداوند بر آن تعلق گرفته بود که حجت خود را از گزند دشمنان حفظ کند.
در برخي از كتابهاي روايي حديث شيعي و سني، درباره چهره و شمايل حضرت مهدي(ع) چنين نوشتهاند: چهرهشان گندمگون، ابرواني هلالي و كشيده، چشمانشان سياه، درشت و جذاب، شانهشان پهن، دندانهايشان براق، بينيشان كشيده و زيبا، پيشانيشان بلند و تابنده است. قيافهشان از حشمت و شكوه رهبري سرشار، نگاهشان دگرگون كننده، خروشش درياسان و فريادشان همه گير، عنوان شده است.
حضرت مهدي صاحب علم و حكمت بسيار و دارنده ذخاير پيامبران(ع) هستند و همانگونه كه در آثار متعددي آمده است، چون امام زمان(عج) ظاهر شوند به كعبه تكيه كنند، پرچم پيامبر(ص) را در دست گيرند و دين خدا را زنده و احكام الهي را در سراسر گيتي جاري سازند و جهان را پر از عدل، داد و مهرباني كنند.
حضرت مهدي(ع) در برابر خداوند و جلال او فروتن است. خدا و عظمت خدا در وجود او متجلي است و همه هستي او را فراگرفته است. خداوند دين اسلام را به دست ايشان عزيز گرداند. در حكومت ايشان، به احدي ناراحتي نرسد، مگر آنجا كه حد خدايي جاري شود. مهدي(ع) حق هر حقداري را بگيرد و به او بدهد. هنگام حكومت مهدي (ع) حكومت جباران و مستكبران، نفوذ سياسي منافقان و خائنان، نابود خواهد شد.
شهر مكه(قبله مسلمانان) مركز حكومت انقلابي مهدي موعود ميشود. نخستين افراد قيام ايشان، در آن شهر گرد ميآيند و در آنجا به او ميپيوندند، برخي به ايشان ميگروند و با ديگران ميجنگند و هيچ صاحب قدرتي و صاحب مرامي باقي نميماند و ديگر هيچ سياستي و حكومتي، جز حكومت حقه و سياست عادله قرآني در جهان جريان نخواهد يافت.
اعتقاد به ظهور حضرت مهدي(ع) تنها مربوط به شيعيان و عالم تشيع نيست، بلكه بسياري از مذاهب اهل سنت نظير مالكي، حنفي، شافعي، حنبلي و ... نيز به اين اصل اعتقاد دارند و دانشمندان آنها، اين موضوع را در كتابهاي فراوان خود آوردهاند و احاديث پيغمبر(ص) را درباره مهدي(ع) از حديثهاي متواتر و صحيح ميدانند.
در قرآن كريم نيز آیات بسیارى وجود دارد كه به شهادت روایات مستند و معتبر، درباره حضرت مهدى(علیه السلام) و قیام جهانى ايشان نازل شدهاند.
در كتاب «المحجّة فى ما نزل فى القائم الحجّة(علیه السلام)» كه توسط مرحوم سید هاشم بحرانى با بهره گیرى از دهها جلد كتاب تفسیر و حدیث، تألیف شده است، مجموعاً (132) آیه از آیات كریمه قرآن ذكر شده كه در ذیل هر يك،یك یا چند روایت در تبیین كیفیت ارتباط آیه با آن حضرت(علیه السلام)، نقل شده است.
امام صادق (علیه السلام) در باره قول خداى عزوجل؛ «هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدّین كلّه و لو كره المشركون» فرمودهاند؛ «به خدا سوگند! هنوز تأویل این آیه نازل نشده است و تا زمان قیام قائم (علیه السلام) نیز نازل نخواهد شد. پس زمانى كه حضرت قائم(ع) به پا خیزد، هیچ كافر و مشركى نمىماند مگر آن كه خروج او را ناخوشایند مىشمارد.»
غيبت طولاني حضرت يکي از دلايل دوري مردم از فرهنگ مهدويت است. در كتابهاي ديني از امام صادق(ع) نقل شده است که ظهور قائم ما به قدري طولاني ميشود که حتي بسياري از مؤمنان و مسلمانان از آمدن ايشان مأيوس ميشوند و آن زماني است که حضرت ظهور کردهاند و جهان را حتي اگر يک روز به پايان آن مانده باشد، پر از عدل و داد ميکنند. طولاني شدن غيبت ايشان يکي از دلايلي است که موجب ميشود کساني که ايمان محکمي ندارند، ظهور ايشان را باور نکنند در حالي که دانشمندان با دلايل علمي ثابت کردهاند، ميتوان عمري طولاني داشت.
با توجه به آيات متعددي که در كتاب آسماني مسلمانان درباره مهدويت آمده، اگرچه در قرآن مجيد به نام حضرت مهدي (عج) اشاره نشده اما در سورههايي نظير نور و انبيا به ظهور ايشان توجه و اعلام شده که در نهايت زمين متعلق به افراد صالح و شايسته است. براي نمونه در آيه 55 سوره «نور» خداوند وعده کرده است که مؤمنان جانشينان او بر زمينند و اوست که ترسشان را به امنيت بدل ميکند؛ به گونهاي که يک زن تنها ميتواند در شب تاريک، بدون آن که کسي معترض او شود، از يک سوي عالم به سمت ديگر جهان رود.
برگزاری مراسم نیمه شعبان فقط مختص به ایران نیست. از دیگر كشورهایی كه چنین مراسمی آن هم به شكل وسیع برپا میكنند، میتوان به كشورهای عراق، مصر، بحرین، یمن و آذربایجان اشاره كرد. همچنین كشورهایی مانند هند، پاكستان، امارات متحده عربی، تونس و مراكش كه در آنها شیعیان در اقلیتند، نیز مراسم وسیعی به همین مناسبت برگزار میشود.
در روایتی از محمدبن علی، امام پنجم شیعان(ع) درباره فضیلت شب نیمه شعبان آمده است: «این شب افضل شبها بعد از شب قدر است و خدا شب نیمه شعبان را برای ما قرار داده است در مقابل شب قدر که برای پیامبر اسلام قرار داد. در این شب خداوند بندگان را به کرم خود میبخشد.» همچنين از ايشان نقل شده است؛ «در این شب در تقرّب جستن به سوی خدا بکوشید به درستی که خدا به ذات مقدّس خود سوگند یاد کرده است که بندهای را دست خالی برنمیگرداند به شرط آن که بنده در آن شب گناه نکند.»
درباره كرامات و معجزات منجي عالم بشريت حضرت وليعصر(عج) و وظايف شيعيان در زمان غيبت ايشان كتابهاي فراواني در سالهاي اخير منتشر شدهاند كه برخي از مهمترين اين آثار عبارتند از:
ـ حضرت مهدی(عج) تجسم امید و نجات/ عزیزالله حیدری شاهرودی/ مسجد مقدس جمکران / 1381
ـ سیمای امام مهدی(عج)/ سیدمحمدرضا طباطبائی نسب/ دبیرخانه دایمی اجلاس دوسالانه بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی (عج)/ 1381
ـ شرایط و موانع ظهور حضرت مهدی(عج)/ حسین استادولی/شبر /1381
ـ ملاقات با طاووس بهشت حضرت مهدی(عج)/ رحمت الله ابراهیمی/ مشهور/ 1381
ـ بشارات قرآن در شان حضرت مهدی/ علی اکبر شعفی/ آشنا / 1382
ـ معجزات امام زمان حضرت مهدی علیه السلام/ حبیب الله اکبرپور/ الف / 1382
ـ آه عاشقان، در انتظار موعود/ محمدعلی مجاهدی/ سرور/ 1382
ـ مهدی موعود ذخیره الهی/ سیدعلی شفیعی/ انتشارات خوزستان/ 1382
ـ عدل گستر جهان حضرت مهدی(عج)/ سیدمحمدعلی کاظمینی بروجردی/ حروفیه / 1382
ـ عهدنامه حضرت مهدی(عج)/ مقیم/ 1382
ـ داستان زندگی حضرت مهدی(ع)/ محمدحسین صلواتیان، امیرمهدی مرادحاصل، رضا شیرازی/ پیام نور/ 1383
ـ حضرت مهدی(عج) آخرین حجت الهی/ محمدحسین طغیانی/ سلسله/ 1383
ـ حضرت مهدی(ع)، آخرین مشعل فروزان هدایت / سیدرضی سیدنژاد/ پیام دبیر / 1383
ـ حضرت مهدی در آئینه احادیث و روایات/ عبدالرحمن حنفی/ سیاپه / 1383
ـ پیامهای امام زمان حضرت مهدی(عج) / محمدمهدی تاج لنگرودی/ ممتاز/ 1384
ـ رسالت جهانی حضرت مهدی(عج)/ فریده گل محمدی آرمان/ دار النشر اسلامی / 1384
ـ مناجاتنامه عاشقان حضرت مهدی(عج)/ طالب زاده (به اهتمام)/ رازبان / 1384
ـ فریادرس دادخواهان؛ حضرت مهدی(عج)/ محمد لک علی آبادی (زیرنظر)/ هنارس / 1384
ـ حضرت مهدی(ع) از ظهور تا پیروزی/ سیدحسین تقوی/ مشهور / 1384
ـ موعود امم/ عباس شیخ الرئیس / عصر ظهور/ 1384
ـ رازهای جمعه موعود/ زین العابدین غلام (تدوین)/ نسیم حیات / 1385
ـ انتظارات حضرت مهدی(عج) از شیعیان/ سیدجواد رضوی/ دار النور /1385
ـ تاریخ زندگانی حضرت مهدی(عج)/ مهدی صادقی، رضا شیرازی (ویراستار)/ تربت/ 1385
ـ شناخت حضرت مهدی(عج)/ احمد حیدری، علیرضا علی نوری/ زمزم هدایت / 1385
ـ آشنایی با حضرت مهدی(عج)/ مدرسه علمیه نرجس/ دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی(عج)/ 1385
ـ امام مهدی و سیره نبوی/ جواد محدثی/ دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی(عج)/ 1385
ـ امام مهدی (عج) از دیدگاه اهل سنت/ سیدفیاض حسین رضوی کشمیری/ دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی (عج) /1385
ـ رابطه نزول حضرت عیسی(ع) با ظهور حضرت مهدی(ع)/ فاطمه جاویدپور، الهه آزادباش/ دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی (عج) / 1385
ـ موعود در قرآن/ سیدعباس سیدکریمی حسینی/ دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی(عج) / 1385
ـ نشانههایی از دولت موعود/ نجم الدین طبسی/ بوستان کتاب قم / 1385
ـ تا جمهوری موعود؛ نثر ادبی/ شهاب الدین رهنما/ هزاره ققنوس / 1385
ـ حضرت مهدی قائم آل محمد(عج)/ سیده زهرا مومنی/ ظهور / 1386
ـ نگاهی بر زندگی حضرت مهدی(عج)/ محمد محمدی اشتهاردی/ مطهر / 1386
ـ کرامات و مقامات عرفانی حضرت مهدی(عج)/ سیدعلی حسینی قمی/ نبوغ / 1386
ـ حضرت مهدی قائم آل محمد(عج)/ سیده زهرا مومنی/ ظهور / 1386
ـ حضرت عیسی(ع)، یاور حضرت مهدی(عج)/ زهرا مسافر (گردآورنده)/ واسع / 1386
ـ یاران امام زمان(ع)/ گروه پژوهشی موسسه فرهنگی موعود/ موعود عصر / 1386
ـ انتظار، منتظر و تکالیف منتظران/ گروه پژوهشی موسسه فرهنگی موعود/ موعود عصر / 1386
ـ شناخت مهدی موعود(ع)/ هیات تحریریه ستاد برگزاری جشن های میلاد حضرت مهدی/ /منیر/ 1387
ـ حضرت مهدی(عج)/ مهدی وحیدی صدر، فرشته منعمی (تصویرگر)/ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / 1387
ـ امامت حضرت مهدی(عج)/ گروه پژوهش موسسه فرهنگی موعود/ موعود عصر / 1387
ـ تولد حضرت مهدی(ع)/ علی اصغر رضوانی/ مسجد مقدس جمکران/ 1387
ـ آخرین امید؛ حضرت مهدی(عج)/ مهدی وحیدی صدر (شاعر)/ جامعه القرآن الکریم / 1387
ـ ملاقات با حضرت مهدی(عج)/ محسن آشتیانی/ زهیر / 1387
ـ اعتقاد به حضرت مهدی(عج)/ محمدتقی صرفیپور/ صرفی پور/ 1387
ـ حضرت مهدی(عج) خورشید پنهان/ سپیده خلیلی، سعید رزاقی (تصویرگر)/ لوح دانش / 1387
ـ سیمای حضرت مهدی(عج) در قرآن/ سیدهاشم حسینی بحرانی، سیدمهدی حائری قزوینی (مترجم)، سیدمحمدمنیر میلانی (محقق)/ آفاق/ 1387
ـ حضرت مهدی(عج) فروغ تابان ولایت/ محمد محمدی اشتهاردی/ مسجد مقدس جمکران / 1387
ـ بهار زندگی؛ در حکومت حضرت مهدی(ع)/ گلستان کوثر/ 1387
ـ جلوه همایی از حکومت حضرت مهدی(عج)/ کبری حاجی زاده جواران/ ودیعت / 1387
ـ اولین میراث مکتوب درباره حضرت مهدی(ع)/ محمدباقر انصاری/ دلیل ما / 1387
ـ قرآن و ظهور حضرت مهدی(ع)/ علی اصغر رضوانی/ مسجد مقدس جمکران / 1387
ـ مهدی موعود/ محسن امین قمی/ منشور وحی/ 1387
ـ موعود راستین/ مرتضی عبدی/ آیین احمد (ص) / 1387
ـ موعود آخرالزمان/ حمزه کریمخانی/ عطر یاس / 1387
ـ موعود روزگاران/ اصغر صادقی، امیرحسین محمدیان (ویراستار)/ آفاق / 1387
ـ موعود تاریخ/ مظفر قاسمی/ بنشاسته / 1387
ـ مصلح موعود در ادیان/ نصیر جینورلنگرودی/ مبین اندیشه / 1387
ـ موعود ملل، منتظر شیعه/ حبیب الله خواص، مصطفی موسوی (ویراستار) / آذریون/ 1387
ـ موعود در نگاه شیعه/ احسان بابایی/ کلمة الحق / 1387
ـ شناخت مهدی موعود(ع)/ هیات تحریریه ستاد برگزاری جشنهای میلاد حضرت مهدی/ منیر /1387
ـ شیعه در عصر غیبت/ گروه پژوهش موسسه فرهنگی موعود / موعود عصر / 1387
ـ امامت حضرت مهدی(عج)/ گروه پژوهش موسسه فرهنگی موعود/ موعود عصر / 1387
ـ ظهور و قیام امام مهدی(عج) و زمینهسازان آن/ گروه پژوهش موسسه فرهنگی موعود/ موعود عصر / 1387
ـ دولت کریمه؛ نحوه تاسیس حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)/ واحد پژوهش موعود/ موعود عصر/ 1387
ـ نزول مسیح و ظهور موعود/ میرتقی حسینی گرگانی/ مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)/ 1387
ـ امام مهدی(عج) موجود موعود/ عبدالله جوادی آملی، سیدمحمدحسن مخبر (تهیه و تنظیم)/ اسراء / 1387
نظر شما